Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Problem med Thor

Hej!

Har varit uppe och skruvat på parabolen. Någon framgång har jag fått men Thor är död förutom ett par transpondrar men dom verkar inte innehålla några kanaler alls. Går inte att söka efter några i alla fall. Sen fick jag också in delar av 5.0W men inte allt, typ 34 kanalplatser.
    Upptäckte också att parabolfästet inte riktigt är i lod. Ska åtgärda detta senare. Tycker att Thor borde gå att få in då jag fått in en satellit bortanför denna. Sen såg jag att på den transpondern som hittades på Thor så ändrades siffrorna i transpondertabellen hela tiden. Från att ha varit 12034/28000V till 12034/27996V och sen tillbaka igen osv. Upptäckte nu att på Lyngsats hemsida verkar det som om jag fått in Thor6 istället för Thor 3/5 som det står i min satellitlista på DB:n om detta nu är till ett problem. Får också in en transponder med frekvensen 11900/28000H också på samma satellit. Dock utan några kanaler. Har för mig att Dreamboxen var känslig när det stod fel namn i listan mot i XML-filen. Har läst detta någonstans men minns inte i vilket forum. Någon som vet något om detta?
    Annars tar jag med mig en skogsmaskin hem och gör en slutavverkning i älvfåran så jag får klar sikt. Blir nog vräkt då...

Mvh Tom

Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Tackad
    5 gånger
    Det där låter konstigt. Är det verkligen Thor KU-kanaler som du valt som satellit och inte den andra Thor? Råkade ut för just det själv en gång, vid val av satelliter vid satellitsökning, då rörde det sig inte om "motor-sökning" utan avsökning två paraboler med totalt fyra LNBn. Är det inte så, får du hoppas på att det finns någon annan här inne som är mer uppdaterad på motorparabol än vad jag är idag. Det är några år sedan jag använde min Aston.

Har även haft problem att vissa image, speciellt PLi, inte hittat kanaler på Thor och tillfälligt fått byta mig bakåt till någon fabriks-image, sedan en nyare image igen, och då fått in Thor-kanalerna. Kanske inget som gäller i ditt fall, men letar orsaker ... Men tyvärr kan självklart felkällan vara din motorparabol, som du själv är inne på.
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-10-31 klockan 06:27.
    Ha der så bra!

Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Tackad
    105 gånger
    Får du in ASTRA4 och Eurobird, borde du hitta THOR i mitten emellan dem. Skulle tro att det är ett DB-fel och inte parabolfel, Om inte du har ett snabbväxande träd eller buske framför satelliten.

Hej!

Jag har valt Thor ku-band i satellitlistan. Har också provat den andra på 0.8w utan resultat. Astra 4 har jag 98-100% signal på och runt 90-92 på övriga på östläget. 85% är det på Eurobird. Vet att jag hade problem med Thor för några år sen när jag köpt DB:n. Löste det då med att installera en motor-addon i Dreamboxen. Körde Pli då som nu. Kanske ska ta och leta efter en ny addon? Har ju lagt in en helt ny satellites.xml fil med alla satelliter med på så där kan det inte vara fel i alla fall.

Mvh Tom

ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Tackad
    247 gånger
    Har du provat byta Thor LNB´t?
    Kan ju vara som så att den lagt av...
    Hade liknande problem med ett LNB en gång...fungerade super, sedan plödsligt bara dog det...efter att ha vridigt på parabolen, sökt kanaler och justerat så fungerade det en stund på vissa kanaler, gjorde man en kanalsökning igen så fann mottagaren några kanaler men inte alla...
    Bytte LNB´t efter detta så rullade allt på bra igen.

OBS: Thor LNB´t Bör ha ganslka låg brusfaktor för att klara av den svaga signalen.
    rekommenderat 0.2-0.3 dB i brusfaktor
    Senast redigerad av Minime den 2011-10-31 klockan 15:41.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

Installerade en motor-addon i min DB och får nu in fler satelliter. Däribland en transponder på Thor som också går att kanalsöka. Får in gratiskanalerna på denna (tex musicbox, music1 mfl) men det fattas de transpondrarna som har Canal Digital m.m. Vill ju teckna mig för abbonemang så småningom när jag fått i gång detta. Måste ju vara inställningsfel i boxen eftersom jag nu fått in en del. Bytte för övrigt LNB när boxen var inskickad sist. Det är ett sådant här: http://www.satvision.se/inverto-sing...1db-p-510.html
    Är detta ok eller har jag delvis felet här med de försvunna transpondrarna?

Mvh Tom

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss