Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 36

Ämne: Går ej rätta till klocka på dm800hd se

  1. #21
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Danne84 Visa inlägg
    För er som inte fått det att funka så finns det en lösning.
    Gå in i telnet och skriv opkg install ntp ntp-bin ntpdate
    Detta görs för att boxen ska synka klockan vid start.
    Gå sedan in i /etc/enigma2/ öppna filen settings, lägg till
    config.misc.useTransponderTime=false
    Detta är för att klockan inte ska synkas via transpondern.
    Starta sedan om boxen och problemet är ett minne blott.
    ntp starta inte efter reboot så jag får gå in och köra /etc/init.d/ntpd start
    hur får jag till autostart av det?

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    31
    Tackad
    1 gånger
    Har aldrig behövt göra autostart då den fixar det automatiskt vid install av ntpdate.

    Sent from my HTC Sensation XL using Tapatalk
    Intel(R) Atom 330 1.6GHz - Debian 7.6 - OSCam Build 10888
    DM800se - Openpli 4.0 - MgCamd 1.35a

  3. #23
    Jag har gjort grejen med ntpdate så varje gång boxen startar upp får den rätt tid. Men när den står i standbye så sackar klockan av efter ett tag. Hur gör jag för att få ntpdate att snurra t.ex en gång i kvarten för att hålla rätt tid. Någon som vet. Jag har kollat med cron men blir inte klok på hur och var filerna skall finnas. Jag kör med OpnPli 2.1 beta.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    31
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ldjoha Visa inlägg
    Jag har gjort grejen med ntpdate så varje gång boxen startar upp får den rätt tid. Men när den står i standbye så sackar klockan av efter ett tag. Hur gör jag för att få ntpdate att snurra t.ex en gång i kvarten för att hålla rätt tid. Någon som vet. Jag har kollat med cron men blir inte klok på hur och var filerna skall finnas. Jag kör med OpnPli 2.1 beta.
    Kör själv med Openpli och har inte haft några mer problem efter jag gjorde det jag tidigare skrev. Har du varit inne i enigma2 i filen settings och stängt av så boxen inte hämtar tiden via transpondern?

    Sent from my HTC Sensation XL using Tapatalk
    Intel(R) Atom 330 1.6GHz - Debian 7.6 - OSCam Build 10888
    DM800se - Openpli 4.0 - MgCamd 1.35a

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    52
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ldjoha Visa inlägg
    Jag har gjort grejen med ntpdate så varje gång boxen startar upp får den rätt tid. Men när den står i standbye så sackar klockan av efter ett tag. Hur gör jag för att få ntpdate att snurra t.ex en gång i kvarten för att hålla rätt tid. Någon som vet. Jag har kollat med cron men blir inte klok på hur och var filerna skall finnas. Jag kör med OpnPli 2.1 beta.
    jag har exakt samma problem som ldjoha.
    jag kör newnigma2. sätter jag boxen på s tandby läge kl 8 på kvällen och kommer upp på morgonen kan klockan stå 20.30 eller 21:00. och jag märker att epg information för respektive kanal också är jävligt lame ibland. Får liksom typ byta kanaler 2 ggr innan info kmr.

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Danne84 Visa inlägg
    Kör själv med Openpli och har inte haft några mer problem efter jag gjorde det jag tidigare skrev. Har du varit inne i enigma2 i filen settings och stängt av så boxen inte hämtar tiden via transpondern?

    Sent from my HTC Sensation XL using Tapatalk
    Jo jag har gjort allt. Det enda som jag inte gjort är cron och crontab. Jag har skickat tillbaks moderkortet till kina. Dom ville ha det för rep eller utbyte. Får se hur det går. Nån som kan det där med crontab till 800se? Hur jag än försökte så fanns inte filen eller biblioteket :-(

  7. #27
    Här på http://www.digital-kaos.co.uk/forums...-clone-238382/ har det konstaterats att det är ett hårdvarufel. Troligen på en hel batch som sålts runt jultiden 2011.

  8. #28
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger
    är det någon som har detta problem och skulle kunna testa att byta tuner i sin 800se.
    så fort jag går från via till cd eller tvärt om så hoppar ju klockan rätt. provade att sätta i min 800 tuner med då starta inte boxen alls.
    Har på 800se boxen ca 14-16db men tar jag bort 800se och sätter dit min 800 får jag ca 18-20db. så tänkte om det har något att göra med tunersarna i dom?

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    52
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bbra2000 Visa inlägg
    är det någon som har detta problem och skulle kunna testa att byta tuner i sin 800se.
    så fort jag går från via till cd eller tvärt om så hoppar ju klockan rätt. provade att sätta i min 800 tuner med då starta inte boxen alls.
    Har på 800se boxen ca 14-16db men tar jag bort 800se och sätter dit min 800 får jag ca 18-20db. så tänkte om det har något att göra med tunersarna i dom?
    Vore jäkligt intressant om det fungerar att lösa problemet genom att byta tuner.. blir vansinnig.EPG osv är tvär segt

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    97
    Tackad
    2 gånger
    Det känns inte helt omöjligt att det kan vara tunern, för något har de gjort med den som är i de modellerna som krånglar, eftersom den har orange diod istället för grön som det är på den tidigare modellen som fungerade. ska se om jag har bägge varianterna så ska jag prova, är väl lite långsökt, men värt ett test.
    DM7020HD....OpenATV 6.1
    DM8000s........OpenATV 6.1
    DM800se........OpenATV 6.1
    DM800s..........OpenATV 6.1

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss