Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad är bäst? Vad ska användas, Parabol eller antenn?

  1. #1

    Vad är bäst? Vad ska användas, Parabol eller antenn?

    Hejsan!

    Först o främst vill jag påpeka att jag är helt ny gällande dreambox och diverse utrustning. Linux därimot är inget problem eller övrig datorkunskap.

    Just nu flyttar min familj i ett två vånings hus och antenn finns på taket. Vi ska ha fyra stycken tv-apparater. Har varit inne på 4 dreamboxar och ett boxer abonnemang. Tänkte då köra en dreambox som kortet sitter i och vilken cardsharing program är bäst/lättast. somsagt. jag behöver hjälp. eller är parabol ett förslag? Hur skulle du gjort?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Boxerutbudet suger fett, mycket begränsat. Klart bättre då med canalDigital via parabol, då får du även HD-kanalerna.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Parabolantenn, Canal Digital familjepaketet så slipper du kortdela, alt ett singelabonnemang och 4 dreamboxar, kortet i huvudboxen agerar server och de andra boxarna ansluter till den.

    Enklast att sätta upp är nog CCcam på både server och klient, tar typ 10 minuter...
    Multitasking means screwing up several things at once.


  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Tycker också att Canal Digitals programpaket är det klart bästa + att de har den bästa tekniska kvaliten på sina sändningar och att även HD-kanalerna går att kortdela (än så länge i alla fall).

    Vad gäller cardsharing program så finns det olika att välja på. Antingen Cccam som föreslagits. Eller också oscam som server och mgcamd på klienterna. De flesta guider och diskussioner som finns här handlar nog om oscam (eller den äldre newcs) och mgcamd.

    Skall man köra en ren Dreambox-miljö är nog Cccam enklast även om jag aldrig provat det. Fördelen med att köra ett mer spritt protokoll som newcamd med t.ex. oscam och mgcamd är att det finns till så gott som samtliga fabrikat av boxar och även går att köra på HTC m.m.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Kör Boxer idag, mest p.g.a. att det var det enda alternativet när jag flyttade till hus.
    D.v.s. den enda operatör som hade både TV3 och Kanal5 :-)

    Om jag skulle skaffa ny utrustning idag (byta alla TV-kort, boxar mm.), skulle jag välja Canal Digital.
    Bättre bild, fler kanaler (som jag egentligen inte har behov av).

    När det gäller flera mottagare, är det ju enkelt med vanlig antenn. Bara att dela ut.
    Om jag skulle byta till Canal Digital idag, skulle jag behöva ett LNB med 6 utgångar..
    Gissar att jag skulle valt en lösning för 8 mottagare, för att inte bygga in mig.

    Då har jag inte tagit med 'utrymme' för sidomatning..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Canal Digital + SmartWI

    SMARTWI är en utrustning där ett originalkort klonas på upp till sju kort. Dessa kort kan sedan stoppas in i boxarna; precis som ett vanligt kort skulle.
    Har inte lyckats sätta upp en server och ställt in mottagarna, men med SMARTWI tog det mindre än tio minuter från öppnandet av kartongen tills dess att allting var uppe och fungerande.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Canal Digital + SmartWI

    SMARTWI är en utrustning där ett originalkort klonas på upp till sju kort. Dessa kort kan sedan stoppas in i boxarna; precis som ett vanligt kort skulle.
    Har inte lyckats sätta upp en server och ställt in mottagarna, men med SMARTWI tog det mindre än tio minuter från öppnandet av kartongen tills dess att allting var uppe och fungerande.
    Det är ju ingen sport...
    CS är lite utmaning ju!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss