Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: HJÄLP!!! I stort behov av hjälp med dålig mottagning

  1. #1

    HJÄLP!!! I stort behov av hjälp med dålig mottagning

    Hej,

    Har tidigare försökt få hjälp med mitt mottagningsproblem, men inte fått något svar. Så ber verkligen att någon att ge mig råd hur jag löser följande dilemma:

    * Hd-kanalerna som ligger på HD transpondern (Discovery Hd mfl) fungerar problemfritt. Har 100% på snr och 96% på agc i skrivande stund.
    * På sommarhalvåret fungerar övriga kanaler direkt, men på kvällarna (mellan ca 18-06) under sommaren är jag tvungen att ha på en hd-kanal i ca 5 minuter innan jag får mottagning på övriga. Då får jag samma mottagnings % som ovan.
    * På vinterhalvåret måste jag alltid ha hd-kanal på i ca 5 min för att få signal på övriga. Detta funkar tills det blir kallt ute. Då slutar sd kanalerna att funger permanent. Hd kanalerna funkar dock, men bara mellan ca 06-23.

    Så just nu har jag hd, men inga sd kanaler... Jag har idag installerat en ny spaun diseqc, då jag trodde de kunde vara boven, men icke. (Kör även viasat, vilket jag har 100% mottagning på). Testade även vrida lite på parabolen, men får bara sämre mottagning på de kanaler jag får in.
    Jag har en dreambox samt en htpc, samma problem på båda. Parabolen jag använder är Triax td78

    Vad ka orsaka detta? Står satteliterna olika på himlen under vintertid? Tips på hur jag löser det? Bor i Götebogsområdet.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Då Du har så bra signalkvalitet är det inte parabolen och LNBt det är fel på. Kan vara problem med kablarna., oxiderade, vatten har kommit in och liknande.

    Har du saker som sänder ut strålning i närheten? Trådlösa telefoner till exempel är duktiga på att störa ut satellitsignaler. Fel i DBn?

  3. #3
    Utrustningen är 1 1/2 år gammal. Jag har inte tänkt i de banorna att det kan vara någon a boxarna som stör. Men är det inte konstigt att problemet blir större på vintern? Det är ju samma kabel efter för Viasat så borde ju inte vara fel på den, för viasat har jag 100% på hela tiden och alla kanaler funkar från Viasat.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Kolla kabeln till THOR.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    182
    Tackad
    7 gånger
    Kan också vara att koaxialkablen har svårare för signalerna från thor (CD) än från sirius (Via) beroende på var du köpt kablarna typ Biltema, Harald nyborg mm. är riktigt SKIT. Det är de första jag byter ut hos folk jag hjälpt som har problem med tv signaler och sätter riktiga kablar som är anpassade för de olika signalerna så oftast löser det problemen. Folk är idag snåla när det gäller expel kablar fast kan lägga hur mycket som helst på boxar och annan kringutrustning. Finns olika kablar för om det är com hem, markbundet digitalnät eller satelit.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av torve Visa inlägg
    Kan också vara att koaxialkablen har svårare för signalerna från thor (CD) än från sirius (Via) beroende på var du köpt kablarna typ Biltema, Harald nyborg mm. är riktigt SKIT. Det är de första jag byter ut hos folk jag hjälpt som har problem med tv signaler och sätter riktiga kablar som är anpassade för de olika signalerna så oftast löser det problemen. Folk är idag snåla när det gäller expel kablar fast kan lägga hur mycket som helst på boxar och annan kringutrustning. Finns olika kablar för om det är com hem, markbundet digitalnät eller satelit.
    Jag har också problem med signal fast på den nya eutelsat W3C 16ºE, jag hade före 9 november över 85 % signal och nu har knappt 75 %. Vet inte om det är allment problem eller bara hos mig. Min kabel är rätt gammal undrar vilken kabel rekommenderar du för satellit signal var skall köpas och vilken sort är bra.
    Tack på förhand
    DREAMBOX 7020 Si ¤ Gemini 4.6 ¤ CCcam 2.1.4 ¤ Motor & Triax 88 ¤

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    182
    Tackad
    7 gånger
    Ja vad ska jag säga om det? Jag jobbar som elinstalatör och får våra tv kablar från grossister så har svårt att rekomendera var du köper dessa. Men jag vet av erfarenhet att de är riktigt stor skilnad på olika kablar och att just comhem är riktigt specielt då de kör internet i sina kablar. De handlar om motståndet, skärmningen och kopparkvaliten i kablarna för att få så lite störningar som möjligt. Du ska inte handla de biligaste du hittar. Du kan även kolla med en radio & tv handlare vad dom rekomenderar för de har oftast bra koll på vad som går att använda. Vi använder oss mycket av Macabs kablar som är trippelskärmad koaxkabel 75ohm RG-6T går att köpa på satellitproffsen i malmö för privatperson. http://satpro.se/default.asp?id=1260...div=126&show=1
    Senast redigerad av torve den 2011-11-13 klockan 00:16.

  8. #8
    Delar av Kabeln är en trippelskärmad kabel köpt på Kjell & Co med 1.1 mm kärna, resten av kabeln monterades av Canal digitala installatör. Så jag tror inte kabeln är av dålig sort. Skall idag upp och testa att switcha huvud mellan Thor och Sirius för att säkerställa att det inte är något fel på Thor lnb:t ändå.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    182
    Tackad
    7 gånger
    Är lnb vridet så det står kl:5 när du tittar utifrån då du ser baksidan av lnb. Du kan också testa att byta plats på lnb som e till canal digital och testa med lnb som du har till viasat som skulle fungera felfrit.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss