Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Artikel: Stora problem med vår server

  1. #11
    Seniormedlem ginowares avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Inlägg
    321
    Tackad
    10 gånger
    Kan du testa att disable graffekorten i BIOSen och får den att boota? eller måste den ha graffen igång.

  2. #12
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Har nog inte så mycket med operativet att göra, låter mer som hårdvarufel. En dator ska inte bara total krascha. Det gäller oavsett operativsystem även om linux såklart är mycket bättre för servrar. Datorer och dess operativsystem utgår från att all hårdvara fungerar som den ska, om inte, tok kraschar dom och är blir helt knasiga. Vanligaste felet som någon nämnt är minnesproblem. Så det man kan göra är att ta ner burken, köra igång hirens boot cd och köra gold mem, testa hela minnet i burken. När min burk gjorde samma sak, blev blåskärm och bara helt sonika knasade sig. Så hittade jag en liten bit av minnet som gav fel, dvs inte funkade. Bytte ut modulen och allt funkade perfekt igen. Ett annat sätt att testa även om det inte går i detta fall är ju att boota up burken och gå in i bios, sedan låter man burken stå så. Om den bootar om eller knasar så kommer den ju inte gå in i biosen av sig själv utan stå och vänta "operatingsystem is missing". Då vet man att den någon gång (under testperioden startat om). Vilket då brukar vara indikation på någon hårdvara som blivit dålig med tiden eller annat. Iofs brukar man då bara skaffa ny hårdvara, när det gäller servrar. Varför inte fixa en ny server och sälja den ni har nu, jag är med och donerar pengar till en ny server (hårdvara) så ni slipper skumma hårdvarufel, vilket jag antar det är. Eller att ni skaffar en burk där ni redan vet att all hårdvara är helt stabilt i linux (unix) ?

  3. #13
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmmm.

    Bra förslag DennisOlof. Köp ex. en HP / Compaq DL360, DL380 eller något sådant. Finns ofta begade för 1500:- Jag har 3 sådana servrar. De är gjorda för att gå 24/7, dubbla PSU, äckligt många fläktar. Funkar perfekt med linux.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #14
    Kanske dax att titta på någon annan linuxdistribution? Vi har gått ifrån Ubuntu bl.a av anledningen att grafikdrivarna får maskiner att bete sig konstigt. Ny hårdvara kanske inte heller skulle skada. Några av oss borde ha kontakter för att höra sig för om det inte ligger någon bättre begagnad server och skrotar på någon IT-avdelning. Bara vi får lite info ang. prestanda och lagringskrav.
    Senast redigerad av b00sman den 2011-12-01 klockan 12:52.

  5. #15
    Varför inte flytta servern till en VPS? Behöver inte kosta speciellt mycket

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Någon update ? Synd det strular, enda jag minns från tiden jag körde en del linux var att man tjänade mycket på kompatibel hårdvara (och beprövade drivrutiner) då slapp man en hel del konstiga saker. Debian, vad jag har hört ska vara stabilt och bra. Men om det är sant eller inte vet jag inte. Jag har dock inga kontakter inom datorsektorn så jag kan inte skaka fram någon server, men donera pengar går ju, så nog borde comhit kunna få ihop pengar via donationer för att fixa ny hårdvara men vad hjälper det om operativsystemet inte är stabilt. På blocket fanns det ju compaq servrar och annat, såg helt ok ut. Inte dyra så det var ju en bonus.

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är inte mer än ett och ett halvt år sedan vi skramlade till en ny server så den borde väl räcka ett tag till? Troligare att det är någon dålig minnesmodul eller liknande som spökar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #18
    Donator
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    430
    Tackad
    13 gånger
    Ja, känns lite märkligt om servern ska behöva uppdateras varje år ju, borde inte vara så tungt jobb för den ju.

  9. #19
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    3 219
    Tackad
    14 gånger
    Nä, någon ny server behövs inte.
    Förmodligen som ni säger någon minnesmodul som är trasig. Vi ska byta ut dem så snart vi kan.

  10. #20
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jag hade själv problem med att en minnesmodul blev trasig, datorn fungerade och allt men det blev helt konstig och kunde krascha lite hit och dit. Efter ett tag blev man irriterad, jag misstänkte det var något med minnet eller andra komponenter som blivit dålig, körde goldmem (eller vad det heter) från hirens bootskivan och mycket riktigt så hittade den en minnesmodul som hade några trasiga små områden. Bytte modulen och allt blev stabilt igen. Kanske är något liknande problem, man kan ju hoppas för det är i sådana fall ett ganska enkelt problem och lätt att fixa. Hoppas det löser sig, ser fram emot en update så man får veta vad felet var.

Liknande ämnen

  1. Stora problem med Acamd + dvbviewer
    Av chrilleman i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 18:09
  2. stora problem
    Av leris i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 23:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss