Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Måste man ställa in på DHCP på DM800SE?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger

    Måste man ställa in på DHCP på DM800SE?

    På mina andra boxar har jag själv valt en fast lokal IP-adress för respektive box.

    1. Kan man inte använda en fast på DM800SE?
    2. Finns nackdelar med att ha DHCP på en box men inte på de övriga?
    3. Vad är fördelen med att använda DHCP? Nackdelen tycker jag verkar vara att jag inte alltid är lika säker på vilken IP-adress jag ska sätta i vid omflashning, om jag måste flasha om den efter typ Error: Ca not found, eller måste byta av image av annan orsak.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    I ett normalt hemmanät med en hyfsat respektabel router är det fullkomligt meningslöst att ha fasta IP, i princip alla routrar på marknaden idag sparar lease-information i minnet och då får din router samma IP nästa gång såvida du inte kör en grymt liten range och har massor av utrustning som vill ha IP.

    och som svar på fråga 1, jo det gör det, däremot hur du ställer in det kan skilja sig beroende på image
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Tack wildone, nu vet jag lite mer, ja lite mer, ja det väsentligaste.

    Jag ändrade till fast häromsistens på min DM800SE, för att jag ville ha lika typ av IP-adresser på alla fyra boxarna, en var lite osäker på om den där ändringen egentligen var så bra, om boxen mer var avsedd för att användas med DHCP-adress.

    Men är det en viss fördel med med DHCP, om jag i ett senare skede ska hamna "även på utsidan", så kanske det i stället vore bättre att låta routern dela ut DHCP-adressen till samtliga mina boxar? Borde väl inte vara så komplicerat ...
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    dom flesta routrar kan reservera ip till enheternas macadress, det är klart bäst alltid samma ip

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av crille44 Visa inlägg
    dom flesta routrar kan reservera ip till enheternas macadress, det är klart bäst alltid samma ip
    Här crille blev jag lite osäker på hur du menar.
    Vid fast ip förändras inte ip-adressen, så då bör alltså fast-ip vara till fördel, eller? Men om samtidigt de flesta routrar kan reservera en ip-adress till resp. macadress, så blir väl i praktiken så att även dhcp ger en i princip fast ip-adress?
    Så varför är då det ena (fast) bättre än det andra (dhcp)?

    Jag vill samtidigt helst att det hela ska fungera så bra som möjligt, även om det skulle bli aktuellt med extern nätverksanslutning. Jag vill alltså inte byta fast mot dhcp (eller v v), om så skulle bli fallet ...
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    98
    Tackad
    2 gånger
    Jag skulle verkligen rekommendera att reservera ip-adress i routern istället för att ställa in fasta ip:n i boxarna. Dels för att när du flashat om en box så behöver du inte ställa in nätverket på boxen. Sen har du ju ett och samma ställe för att byta ip:n på samtliga boxar.

    Det måste ju följa din linje att det ska fungera så bra som möjligt?

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Tack martin84, nu är jag helt säker på hur jag ska göra!

    PS: Trodde jag ... Så här står det bl a i routern. Alla enheter finns inte med, men det är kanske anhängigt att allt inte står på just nu ...

    I routern är ikryssat: Get static IP address.

    Internet - DHCP: Fixed IP-address
    LAN - DHCP: ON


    Attached Devices


    #

    IP Address

    Device Name

    MAC Address

    1

    192.168.1.2

    AMD2000

    2

    192.168.1.4

    VISTA-DATOR

    3

    192.168.1.5

    DM800SE

    4

    192.168.1.107

    DM7020

    5

    192.168.1.109

    --

    Verkar det där vara ok? Ser väl inte speciellt logiskt ut, med vissa över och andra enheter under .100 ...
    Har det betydelse om vissa enheter ligger mellan .0 -.100 och vissa över .100? Har för mig att det finns något med DHCP och över .100.

    När jag första gången gav mig på att installera boxar, kryssade jag i DHCP och gav dom därför adresser över 100. Sedan inte ändrat, eftersom lokala nätverket har ju fungerat.
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-11-23 klockan 10:58.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    alltså fördelen med reservation är att du fortfarande kan låta dreamboxen stå i DHCP läge och efter omflashning eller längre tids avslagning får du ändå garanterat samma ip, utan reservation och leasetiden gått ut kan det bli en annan ip på enheten om du anslutit något annat under tiden

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    260
    Tackad
    13 gånger
    Du kan säkerligen reservera de adresser du vill ha till boxarna i routern som det har sagts tidigare.
    Om du nu vill ha dom i följd så ställ in i routern vilken MAC-adress som ska få vilken IP sen bootar du bara om boxarna och de kommer tilldelas den reserverade IPn.
    DM800 HD SE • DM800 HD PVR (Klon) • HTPC - OpenELEC

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Gör jag en sådan reservation enbart genom att gå in i "Attached devices " och skriva in de adresser jag vill ge respektive box? Eller? Eller var gör jag reservationen?

    Kan jag då samtidigt lägga även boxarna, som med datorerna, på lediga platser säg mellan .5 till .10?
    Ingen annan ändring i routern, av typ DHCP e dy?

    Här måste ju allt bli rätt, annars blir det hela säkert mer till skada än nytta. ;-)
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-11-23 klockan 11:35.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Liknande ämnen

  1. Hur man stänger av fläkten på dm800se
    Av Ibrahim i forum Dreambox
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 11:07
  2. Måste man ha en router?
    Av Kactus i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 10:59
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 21:14
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-06, 21:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss