Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 45

Ämne: Brittisk TV

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger

    Brittisk TV

    På sistone har det börjat hända en hel del i landet i väster.

    De har skjutit upp en ny satellit (1N) som ha en betydligt starkare signalstyrka än 2D. Det gör att i södra Sverige (Skåne och västkusten i alla fall) går det att ta emot sändningarna med en parabol med en diameter på 90 cm om en lite bättre LNB används.

    Lite bättre LNB: 200 kr och uppåt.

    De kanaler som sänds för närvarande:

    Listan snodd från den utmärkta hemsidan www.astra2d.com. Besök den för mer information! Den är de ultimata informationskällan om brittisk TV.

    FTA: Free To Air (okrypterad)

    Nej: Jag vet inte vila parabolstorlekar som krävs i resten av landet. Det finns ett forum på astra2d.com för Sverige där det går att gå in och ange antennstorlek och om man har mottagning eller inte och att se vad någon i närheten av en behöver för utrustning.

    EDIT:
    Provade att lägga in en tabell med kanaler och frekvenser här, men formateringen behölls inte så det blev obra och jag tog bort den igen..

    Kanalerna som idag är tillgängliga är: Channel5, Channel5*, Channel5 USA, Channel4, och ITV1. Det finns också extrakanaler från BBC tillgängliga. De kanalerna visar ofta aktiviteter i en slinga. Aktiviteter kan vara MotoGP, F1, rugbymatcher eller konserter.

    För information om frekvenser se här: http://www.astra2d.com/astra1n.html Listan uppdateras säkert snart så att de kommer med att Channel5 är FTA och ITVHD är krypterad.
    Senast redigerad av Schwede30 den 2011-12-01 klockan 11:14.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2003
    Inlägg
    67
    Tackad
    6 gånger
    Bor i Göteborg och använder en T90 och får in alla kanalerna på Astra 1N.
    Planen är väl att alla kanaler skall som ligger på Astra 2D skall flyttas till 1N då den skall skrotas.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2010
    Inlägg
    103
    Tackad
    6 gånger
    Märkte för ett par dagar sedan att det dök upp signaler hos mig också från Astra 1N.
    Använder en Toroidal T55 nere i Skåne. Dock fick jag ingen bild, då signalerna var för svaga.
    Får idag en väldigt svag signal, går endast att se vid analys av transpondrarna där Channel 5 och ITV ligger.

  4. #4
    Rapport:
    Parabol: Triax 64cm.
    LNB: VANTAGE LNB VT-Quad. (Hempulade kablar från Clas Ohlson)
    Mottagare: Technisat SkyStar USB 2 HD CI.
    Plats: Sydvästra Göteborg och har sedan dagarna före jul tittat på 1N. Med utrustning för blott tusen spänn, parabolen monterad på rör som står i en hink betong på balkonggolvet. http://forumbilder.se/images/14232011115914e0d4.jpg (Det var först Emil som lyckades blåsa omkull den, de 2 tidigare kärringarna klarade inte av det trots att när den första kom var det en 80cm tallrik som satt där.)

    Faktum är att tack vare att jag fick in 5 USA, 5* mm så åkte jag hela vägen till Ullared och köpte 2 mottagare till på netonnet och sen quad-LNB.
    Använder Mediaportal.
    Senast redigerad av Dumlekola den 2012-01-07 klockan 11:16. Anledning: Tillägg

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Kul! Jag har en T90 som sitter på resterna av ett kontorsbord... Funkar alldeles utmärkt, men är vindkänsligt.

    Hoppas att det kommer fler kanaler snart.

  6. #6
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Vilka kanaler är intressanta för en svensk?

    Edit:
    Hittade precis kanallistan.

    Intressant..
    Dumlekola: Kör du med sidmatning på parabolen mot 28,2grader?
    Senast redigerad av rolrn den 2012-01-08 klockan 10:37.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  7. #7
    Nej.

    Tänkte gjort så först men så insåg jag att position 28.2 var mest intressant eftersom jag inte har några kort eller såna grejer alls. Så jag plockade ner 19.2 och 4.8 på sidan istället.

    Just nu är paketet nerplockat för översyn efter Emil puttade omkull det och jag kommer nog bara köra 28.2 på den sen så jag kan experimentera lite med de andra LNB'na och tallrikarna jag har. Triax 64cm, Digiality 80cm och den första 40cm jag köpte med LNB på Kjell&co för jag hade köpt mig en Nokia 9321S på loppmarknad (40:-), tog in Eurobird1 och blev fast för satellit-TV IGEN, det började redan tidigt 90-tal med PAL och sen D2MAC som rann ut i sanden när man flyttade och fick kabelTV i lägenhet utan balkong.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    195
    Tackad
    3 gånger
    Är det troligt att jag kan nå Astra 1n från norrland "Östersund" med en 84cm nordenparabol.. Eller är det kört

  9. #9
    Det är ju bara att testa? Sikta på Eurobird1, sen är det bara att finjustera lite.

  10. #10
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Ganska ovanligt med 30 graders sidmatning.
    Hemmabygge?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss