Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 42

Ämne: dm800hd från mydalle råd please.

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    184
    Tackad
    3 gånger

    dm800hd från mydalle råd please.

    Ni får ursäkta för dumma frågor


    Hej kan väldigt lite om dm 800 och behöver lite hjälp. dm800hd clone låter lockande pga priset från mydalle.
    Har kollat på en sån från mydalle. Om jag köper en sån vad behöver jag göra, Räcker det med att installera rätt image eller behöver man hålla på och trixa med annat också. just nu kör dm 500s. Är den bra? räcker det med att installera image en gång och sen kunna ha den i flera år eller behöver man trixa med mjukvaran ofta bara för att det är clone. Installera image kan jag göra någon gång men att fixa sim och bootloader som jag inte vet vad det är kan bli lite svårt, Förutom image behöver jag något annat att installera.Någon som har erfarenhet eller synpunkter på denna box?
    http://www.mydalle.com/dreambox-800-...uner_p920.html

    fråga2 vad är bootloader och vd är sim.

    fråga3 den har ingen direkt hdmi, minskar den ner på kvaliten då? någon som märker något.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Köp en klon och "pyssel" ingår i köpet. Om du däremot inte är så snål utan köper en äkta box så bli allt mycket lättare.
    Fråga 2 behöver du inte fundera på om du köper en äkta box.
    Fråga 3 DVI = HDMI utan ljud.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Först. Det behöver väl inte enbart röra sig om ren snålhet när man köper en klon? Det kan säkert vara enda ekonomiska alternativet för många, för prisskillnaden är inte marginell direkt. Av egen erfarenhet håller jag annars med dig om att det i köpet av klon ingår en hel del "pyssel". Många nyblivna klon-ägare som inte vet om fällorna, kommer ibland kan befinna sig i ett läge mellan hopp och förtvivlan. Tuner som mer är medskickade än monterade. Läsa in sig på på detta med kombinationen rätt bootloader och patchad image ...

    Å andra sidan, de som inte gillar "pyssel", ger sig knappast in på projekt Dreambox överhuvudtaget ...
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    62
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Köp en klon och "pyssel" ingår i köpet. Om du däremot inte är så snål utan köper en äkta box så bli allt mycket lättare.
    Fråga 2 behöver du inte fundera på om du köper en äkta box.
    Fråga 3 DVI = HDMI utan ljud.
    DVI på DM800 skickar både bild och ljud.

  5. #5
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Köper du en 800 från Mydalle så är den körbar "out of the box"
    Det ligger en clonpatchad Gemeni med CCcam installerat.
    Sen att man VILL byta image direkt för att slippa Gemeni är ju en annan historia.

    matkoh surrar som vanligt i nattmössan och har inte många rätt, men visst, lite mer pyssel är det med en klon. Främst så är fläkten som sitter i rent ut sagt skitdålig, så koppla ur den och skaffa en laptop-kylare är mitt tips.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    260
    Tackad
    13 gånger
    Har lite erfarenhet av kloner nu och matkoh snackar bara skit.
    Laddaner en patchad img av den du vill ha (finns mängder) flasha och du är igång.
    Det enda är som wildone säger, fläkten, ren skit men det är lät fixat och man behöver inte alls va något genie för o byta
    DM800 HD SE • DM800 HD PVR (Klon) • HTPC - OpenELEC

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Vadå snackar skit, jag har sagt att det är MER pyssel med en klon än en orginal, och ni säger ju samma sak (byt fläkt, patchad image). Var fick ni skitsnacket ifrån ???????

    Rätt Axan i en DM800 så ingår ljud i DVI, MEN det är inte standard.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    44
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Vadå snackar skit, jag har sagt att det är MER pyssel med en klon än en orginal, och ni säger ju samma sak (byt fläkt, patchad image). Var fick ni skitsnacket ifrån ???????

    Rätt Axan i en DM800 så ingår ljud i DVI, MEN det är inte standard.
    Han frågade dock om DVIn i en DM800!!!

    Jag kan rekommendera OpenPLI 1.0 till DM800 då den har inbyggd textning. Du behöver inte flasha mer än en gång, dvs ingét underhållande i framtiden. Om du nu inte vill såklart.

    Du bör nog ha basic dator/ nätverk skills för att börja trixa med dreambox.

    FTP o CLI (telnet/ssh) är bra o ha använt sig av förut.

    Fläkten brukar sitta med en skruv, när du beställer från mydalle, beställ extra fläktar, kostar typ 3 dollar styck. Eller så rycker du ut den och fixar en laptop kylare som boxen står på som nån annan beskrev.

    Min klon funkar iallafall skitbra, deras DM500 också.

    Välj att få den fraktad med det billigaste alternativet, FEDEX HONG KONG ECONOMY, då går den via PARIS, KÖPENHAMN o sen ARLANDA om du nu bor i STHLM, vet ej hur det är med andra svenska städer. Brukar ta en vecka o få hem grejerna.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    260
    Tackad
    13 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Vadå snackar skit, jag har sagt att det är MER pyssel med en klon än en orginal, och ni säger ju samma sak (byt fläkt, patchad image). Var fick ni skitsnacket ifrån ???????

    Rätt Axan i en DM800 så ingår ljud i DVI, MEN det är inte standard.
    Du hackar alltid ner på folk som har/vill köpa kloner, alla har inte ekonomi till att köpa en original eller tycker det är värt det.
    Jag har själv två kloner ifrån mydalle som funkar utmärkt (tom fläktarna), har skruvat både i dom och in original box, skulle inte bli det minsta förvånad om det är samma delar i dom.
    DM800 HD SE • DM800 HD PVR (Klon) • HTPC - OpenELEC

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    lägg på några kroner och köp en 800SE clone, klockren fläkt på den (ljudlös) + snabbare CPU + stort mediastöd + dubbla kortläsare

    SIM kort är typ lås från DMM alltså simkort och bootloader hör ihop, gäller även på originalboxar, flashar man fel bootloader på en äkta så får man samma cas error, har en 800hd clone + 800hd se och är grymt nöjd med båda, bara kört original förut, men jag tänker inte mata gridiga tyskar med mer pengar, faan sänk priset så slipper dom cloner

Liknande ämnen

  1. Dreambox via MYDALLE till COMHEM
    Av mrmomeni i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 17:55
  2. Film från datorn till Tv, via en DM800HD Se
    Av Tattisator i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 22:39
  3. Beställa ifrån mydalle?
    Av Dinkan i forum Dreambox
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 10:45
  4. Iso-filer från nätverks hdd på DM800hd
    Av Jgarn i forum Dreambox
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 21:21
  5. Ladda ner tester från Råd & Rön
    Av Johan i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 13:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss