Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp med min nya DM8000

  1. #1

    Hjälp med min nya DM8000

    Ok, så jag köpte en DM8000 från Digitalboxen (länk här: http://digitalboxen.com/visaenprodukt.php?artnr=0106) som levererades hem utan problem.

    Grejen är att jag har noll erfarenhet med Dreambox, utan jag är en typisk sådan där person som köpte det för en kompis sade att det var smdiigt och trevligt. Men jag tycks inte komma igång.

    Jag beställde den med en DVB-C tuner utöver dom två DVB-S2 tuners som kommer med. Jag bor i villa i Västerås och har ComHem som kabelleverantör, men jag har bara "villapaketet", alltså ingen ComHem-box och inget ComHem-kort eller liknande.

    Så, sen läser jag om flashning, om qcam, om inställningar och gud vet vad. Jag är sysadmin på en 40+ linuxservrar och har programmerat ett CMS egenhädnigt så jag är ingen teknisk idiot direkt, men det är rätt mycket att svälja i en tugga, och jag letar febrilt efter komigång-guider som jag kan använda som språngbräda.

    Jag har i alla fall lyckats göra en kanalsökning som hittade uppåt en 200 kanaler via Comhem, vara de flesta är helt svarta, som väntat. Men nu då? Ska jag flasha den? Ska jag installera något? I så fall hur? Måste jag ha konto någonstans för att kunna få in de låsta kanalerna? Vart då?

    När man läser om DM så beskrivs det en massa saker som jag inte hittar i mina menyer, som "blue panel" och dylikt. Så jag antar att jag måste installera om/flasha om något för att det ska funka som det ska?

    Så jag postar här för att få en vänskaplig knuff i rätt riktning för att komma igång med just DM8000 och med den mjukvaran som är installerad i den "out of the box".

    Tack på förhand!

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.1

    1. Du måste byta image, finns ett antal att hämta här från download, och vilken DU väljer är en smaksak.
    2. Du måste naturligtvis ha ett abbonemang på det utbudet som du vill se. Dreamboxen är ingen "trollerilåda" som löser upp alla kanaler.
    3. För att kunna använda kortet i boxen behöver du oxå installera en softcam (server + client).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem ginowares avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Inlägg
    321
    Tackad
    10 gånger
    Dreamboxen är ingen "trollerilåda" som löser upp alla kanaler.

    +1

  4. #4
    Seniormedlem optimals avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    339
    Tackad
    23 gånger
    Vågat av dig att löpa en box för 8-9 tusen som du inte vet något om
    DM8000 PVR Openpli 8.3

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Dream Multimedia som tillverkare vill inte officiellt bli förknippad med kortdelning. Eftersom du köpt en original Dreambox så innehåller den Dreams mjukvara som saknar sådana möjligheter.
    Vad du först behöver göra är att installera någon av de tredjepartsmjukvaror (en s.k. image) som finns och som kompletterats med t.ex. "Blue panel" och annat som inte finns i Dreams original mjukvara.

    Sedan behöver du ett programkort från ComHem med det utbud du vill kunna se. För att kunna läsa programkortet i boxen behöver du installera en kortserver och en klient i din image. T.ex. oscam som kan vara både server och klient. Sedan behöver du konfigurera oscam att läsa från det interna kortet.

    När du gjort dessa steg har du ett grundsystem som sedan kan utökas med t.ex. fler klienter inom hemmet om du skulle vilja det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 03:21
  2. Problem med min nya DB 500c
    Av Teeo i forum Dreambox
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 03:34
  3. Nya CH kortet med min Humax CI-5100c
    Av werdegast i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-07-20, 13:18
  4. Problem med min nya parabol
    Av Smergo i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-03, 22:10
  5. Strul med min nya thomson dti-2000
    Av AndersW i forum Boxer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-01-05, 10:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss