Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fel på switch?

  1. #1

    Fel på switch?

    Hej

    Ser att du är mkt kunnig och skulle vilja fråga en sak. Har en ny Dreambox 500s Clone och har inte flashat den ännu (kan inte så mkt om detta eller var man hittar filerna). Står att mjukvaran är från 2006. Boxen är snabb och jag kör via en diseqc switch 4 i 1. Dock har jag problem med att bilden, fryser då och då, ljudet förvrängs osv.(ibland bara bild, ibland bara ljud, ibland båda). Oftast blir det bättre om man byter kanal och sen återgår till samma igen. Detta händer åtminstone på 2 av satelliterna, dock olika mkt störningar på olika transpondrar. Vissa kanaler/transpondrar inga störningar medan andra kanaler/transpondrar finns störningar på SAMMA satellit. Vad tror du det beror på?

    Jag misstänker att det snarare är att signalstyrkan tappas pga (en dålig) switch(som dock e ny) och/eller att koaxkabeln är ca 20m lång.
    Ska jag flasha boxen och kan det hjälpa?

    Ska jag satsa på en biltema switch för 99 kr, eller en EMP centauri för 169. Spaun e dyra och har hört att om man har gamla versionen av 500s så ska switch inte spela så stor roll.

    Behöver jag en antennförstärkare (finns för ca 100 kr) mellan switch och box. Står på vissa sidor att de ska användas för koaxkablar längre än ca 40m

    Ser att mitt nätagg ger 12V/2A. Ska jag byta till ett som ger 12V/3A som orginal 500s har? Kommer Clonen klara det?

    Tacksam för hjälp från kunniga Comhittare =)
    Senast redigerad av Mr_kenoBoy den 2011-12-30 klockan 13:07.

  2. #2
    Seniormedlem budhits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    220
    Tackad
    1 gånger
    Vem är den "du" som frågorna riktar sig till ?
    Hade du signalproblem med din förra box ?
    Förstärkare behövs normalt inte ! om det i övrigt är ok.
    Om agg är på 2A el 20A spelar ingen roll, det står för hur mycket det kan leverera om det behövs.

  3. #3
    tror ändå att det är spaun du skall ha ... jag hade en jävla massa besvär som visade sig vara diseqc strul -med ipbox 9000hd samt 800hd/800hd clone

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    246
    Tackad
    2 gånger
    har beställt några EMP centauri från tyskland...mycket billigare där än sverige...
    spaun ska ju vara dom bästa..sen EMP centauri efter där....beställde en 8/1 ,,för att testa..spaun har inte den..utan då måste man köpa 3 olika spaun.vilket kostar en del
    biltema har ju haft bra switchar innan,men dom har en ny modell nu..vet inte hur den är...

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har du bra signalitet? Är den för låg uppkommer de problem du beskriver. Ändra parabolen endast om den ÄR låg. Kolla anslutningar.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Har du bra signalitet? Är den för låg uppkommer de problem du beskriver. Ändra parabolen endast om den ÄR låg. Kolla anslutningar.
    Har nu bytt till en switch från tyska smart technologies och det är betydligt bättre med störningarna. Signalen är stark. Vissa transpondrar över 90% vissa kanske 84% så vrida tallrikarna behövs inte och de sitter hårt. (Klarade stormarna nyligen, bor i Gbg). Får kanske nöja mig hur det är nu då ena lnb är 3-4 år och 2 andra 7-8 år gamla. Kanske inte kan få bättre bild?

    Får dock försöka att flasha boxen då mjukvaran e från 2006 så som jag fick den. Har aldrig gjort det och vet inte hur man gör. Såg denna sida http://www.comhit.net/showthread.php/28535
    Är det bara att följa steg 1 till 7?

    Ser att för DM500 finns endast filer till gemini(10 st) och PLi(11 st). Vilken är att föredra(säkrare) och ska man ta den senaste versionen(högst upp på http://www.comhit.net/downloads.php?do=cat&id=53 eller http://www.comhit.net/downloads.php?do=cat&id=47?
    Vad skiljer gemini non bomb maxvar från de andra gemini? Och PLi maxvar jämfört med Old frambuffer?
    Behöver man DreamUp?
    Använder boxen i nuläget endast som FTA utan nätverksinkoppling.

    Tack för ni delar med er!
    Senast redigerad av Mr_kenoBoy den 2012-01-06 klockan 11:50.

Liknande ämnen

  1. switch 8/1
    Av BAABAALI i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 13:09
  2. DB Switch
    Av gorvas i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 19:00
  3. Trasig Switch?
    Av p1s i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 18:20
  4. Fel på Funcard eller fel på mig?
    Av glimt65 i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-28, 22:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss