Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: För lång kabel?

För lång kabel?

Hej.

Har precis införskaffat min första box, en DM500 HD med parabol. Och såklart krånglar det från dag 1.
    Jag lyckas inte få någon stabil signal över huvud taget. Har kört satfinder i boxen (enigma2) och diverse andra liknande program (Signal meter, dishpointer.com m.m.) och jag lyckas verkligen inte.

Får utslag huller om buller och mätarna (á la satfinder) blinkar som en julgran (allt mellan 0 och 100, dock mest 0) även fast parabolen står still. Spelar ingen större roll vilket håll jag riktar den åt (typ).

Kan det vara så att detta beror på en för lång coax- kabel? -Jag har nämligen 40 meter på rulle, som jag använder tillfälligt (kommer ha 2 x ca.20 meter sedan när vi utökar en box)
    Kan det vara så att kabellängden sabbar signalen så pass mycket att styrkan inte kommer fram som den ska?

P.S. Nån som vet något annat bra satfinderprogram?

MVH//

Sluggo

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmmm.

Om kabeln ligger på rulle, så har du ju en spole, och vad en sådan kan ställa till med är det svårt att sia om. Ska du sedan ha så lång kabel så se till att den är av GOD kvalitet och MINST 1.1/5.6.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Tackad
    139 gånger
    köp en billig satfinder och sätt direkt på LNB
    http://www.pricerunner.se/sp/satfinder.html

Tack för svaren.
    Löste problemet.

Klippte först kabeln ner till ca 15 meter, vilket inte gjorde någon skillnad (att kabeln var spolad borde väl egentligen inte spelat någon roll, eftersom den är så pass isolerad?).

Köpte mig ett satfinderkit på kjell & c/o (349:-)
    Borde fått bättre signal innan, eftersom parabolen stod nästan exakt rätt redan. Men först fick jag ingen kontakt alls på första LNB'n, så jag kände på kontakterna och det visade sig att ena F- kontakten hade spruckit och förmodligen då inte vart tillräckligt jordad. (Borde ju ändå fått signal på den andra LNB'n, men den inbyggda satfindern kanske bara sökte på LNB A?)
    Bytte iallafall kabeln och finställde parabolen och nu har jag bild på båda satelliterna (Thor 5/6 + Sirius4/Astra).

Får 50% på satfinder nu när det regnar och fläktar lite ute, hoppas det räcker även när det blåser på lite ute oxå...

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmmm.

Vad har isolering med en spole att göra ?? En spole är en spole oavsett. Prova belasta en hoprullad "hemmaskarvdosa" så får du se.
    Linux rules!

Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Tackad
    139 gånger
    impedansen hamnar mellan innerledare och skärm fick jag lära mig i skolan, hemmaskarvdosa ? va e de
    Spolar brukar va entrådig dessutom inte skärmad
    Senast redigerad av crille44 den 2012-01-12 klockan 14:34.

Hej! Har du kabeln i en spole så kommer det att bildas ett högre motstånd i den, det kallas för reaktans. Motståndet dämpar signalen. Varje böj på en kabel blir ett motstånd för den.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Tackad
    139 gånger
    hmm trodde det gällde växelström, men hörde väl inte upp på lektionerna då

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmmm.

Detta är ju växel"ström" med väldigt hög frekvens, och minsta böj på kabeln ger en dämpning, som är klart mätbar.
    Linux rules!

Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Tackad
    139 gånger
    gick en kurs i sundsvall på kabeltv och dom pratate bara om att inte klämma ihop kabeln för mycket inget om böja den, men dom hade säkert fel med all expertis här

Liknande ämnen

1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 20:57
  2. Diseq switch och lång kabel = problem..?
    Av pacmyc i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 14:44
  3. Hur lång kabel mellan SI och dator?
    Av NiQ i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-11, 17:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss