Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Möjligt att spela in på min dator från min dreambox 500HD?

  1. #1

    Question Möjligt att spela in på min dator från min dreambox 500HD?

    Sökte på hur man skulle göra för att kunna spela in ett tv program till min hårddisk som sitter i min stationäradator från min DM 500HD, hittade en guide till 800HD är detta samma förfarande eller det funkar inte likadant? Är ny på hela det här så hjälp mig att peka mig i rätt riktning.
    Vill så gärna ha dokumentären från tv2 om E-nummer inspelad så jag kan spara den.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    136
    Tackad
    2 gånger
    Ja. Om du har cifs eller NFS installerat. Kör du cifs så stöder windows direkt. För NFS måste du sätta upp en server i PC eller köra en linux burk. Utgår från att du kör windows. Om söker med nätverksbläddraren och du ser din dator kan du montera den. När du monterar anger du att monteringspunkten skall kunna användas för inspelning. Det som kan vara lite trickigt är rättigheter i windows, det finns dock en hel del på google om detta. Vill du ta den enkla vägen öppna gästkontot utan password och då är det fort att få igång det. När du väl är igång så kan du göra om det med ett annat konto och en lösenordskyddad mapp.
    Finns säkert någon som kan förklara det bättre.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    Skapa ett konto i windows typ user dreambox pass dreambox skapa en mapp på PC som heter vad som helst, en ny mapp i den som heter movies högerklicka sen välj dela med user du nyss skapade och följ sen vad grippen skrev

  4. #4
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Crille44 kan du visa med bilder hur man gör jag vill verkligen spela in på min dator hdd

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    Sorry befinner mig på Philippinerna utan dreambox, men lägga till användare och skapa mappar behövs väl inga bilder till, sen under network använda mountmanager och välja cifs och ip nummer till PC, skriva in user och pass som skapades på PC, samt välja som hårddisk ersättning.
    överst kan du skriva vad som helst

  6. #6
    Har skapat nytt användarkonto o mapp på datorn, har windows 7 (glömde det i min inledande post). Men vad behöver jag för program på dreamboxen för att få det hela att funka? Hittar inte i alla menyer i dreamboxen ännu (som sagt tidigare är nybörjare)kör Newnigma2 v3.3.1 på boxen. Tack för all hjälp jag fått hittills.
    Senast redigerad av kvaark den 2012-01-12 klockan 20:12.

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    mount -t cifs ipadress_till_W7:/utdelning /media/hdd
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    mount -t cifs ipadress_till_W7:/utdelning /media/hdd
    mount: mounting 192.168.1.5:/Dreambox on /media/hdd failed: Invalid argument


    Nu är ju iofs mitt mål inte exakt samma som trådstartaren. Jag har redan en hårddisk i boxen som jag spelar in på och vill bara att min box skall kunna visa media från min PC. Jag testade att ändra media\hdd till media\movies eftersom jag nog redan har boxens interna hårddisk mountad på den adressen.

    Jag har försökt följa alla guider som finns här ute men min MountManager ser inte ut som de i guiderna :-(
    Jag har skapat en mapp på dreamboxen /media/movies/ som jag vill "koppla" till min utdelade mapp i Win7 \\192.168.1.5\Dreambox\
    Har skapat samma root-användare i Win som på dreamboxen och gett rw-rättigheter på mappen "Dreambox"

    I mappen "Dreambox" finne en undermapp som heter "movies", för det verkade det som man skulle ha enligt alla guider.

    Testade även denna:
    mount -t cifs -o username=root,password=*** //192.168.1.5/Dreambox /media/movies
    men det ger följande "Cannot allocate memory"

    Någon som vill förbarma sig över en novis?
    Senast redigerad av BigDaddyT den 2012-01-14 klockan 16:46.
    DM800 HD PVR
    Open PLi - NewCS -mgCamd

  9. #9
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Jag hade skrivit så här:

    mount -t cifs -o username=root,password=*** 192.168.1.5:/Dreambox /media/movies

    Finns mappen /media/movies ??
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #10
    Japp, den finns. Testade både via Telnet att cd:a mig fram till den och såg den även på FTP:n
    Får "Invalid argument" på den. Måste jag stå i någon speciell mapp när jag kör det. Jag står direkt i rooten?
    DM800 HD PVR
    Open PLi - NewCS -mgCamd

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 17:28
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 03:21
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-25, 09:11
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 16:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss