Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Föra över tuxbox utan lösen?

  1. #1

    Föra över tuxbox utan lösen?

    Tjo!

    Har en begagnad DM500C som jag inte kan logga in på. Så det är väl rätt uppenbart att tidigare ägare ändrat lösen. Jag undersöker möjligheterna att reseta lösenordet utan att behöva flasha om hela boxen. Har varken noll modems kabel eller särskilt stor kunskap kring Dreambox och då den fungerar tillfredsställande för övrigt just förutom själva inloggningen så hoppas jag att det finns en smidigare lösning.

    Efter lite sökning på nätet så hittade jag denna guide:

    http://cardsharing.us/forum/general-...ng-remote.html

    Problemet är att jag inte hittar tuxbox under plugins att köra/installera.

    Det jag vet om boxen är att den har en äldre leatherface image installerad. Går jag via filhanteraren -> root -> var/ så finns det en tuxbox mapp där som i sin tur innehåller config/games/plugins. Betyder det att tuxbox trots allt är installerat eller åtminstone finns överfört till boxen?

    Att jag inte har lösen ställer ju också till det för ev FTP av programmet i efterhand. Men då hittade jag denna guide:

    http://www.free-cardsharing.com/tag/...xbox-commander

    Problemet där är ju att det inte verkar vara Leatherface imagen då jag inte har någon "Blue Panel". Finns det något motsvarande i Leatherface?

    Finns det någon vänlig själ som kan ge en hjälpande hand?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Då har du en gammmmmmmmal image -> byt.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Andra lösningar?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    77
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av dacore84 Visa inlägg
    Andra lösningar?
    Varför strula till det för sig med andra lösningar? Flasha om boxen med en nyare image ex. openpli. Installera mgcamd, newcs under downloads. editera dina configfiler, byt till ditt eget lösenord så är du igång och lirar igen med full kontroll över din egen box.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    77
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av dacore84 Visa inlägg
    Andra lösningar?
    Varför strula till det för sig med andra lösningar? Flasha om boxen med en nyare image ex. openpli. Installera mgcamd, newcs under downloads. editera dina configfiler, byt till ditt eget lösenord så är du igång och lirar igen med full kontroll över din egen box.

  6. #6
    Gissar på att det inte är cardsharing inom hushållet?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av fjanten Visa inlägg
    Varför strula till det för sig med andra lösningar? Flasha om boxen med en nyare image ex. openpli. Installera mgcamd, newcs under downloads. editera dina configfiler, byt till ditt eget lösenord så är du igång och lirar igen med full kontroll över din egen box.
    För att jag eftersöker en lösning som inte innefattar omflashning av boxen som jag skrev i första stycket i mitt originalinlägg. Men jag får tacka för svaren och leta svar på annat håll. Länkarna jag bifogade med guider verkade ju betydligt enklare än att behöva flasha om och installera cams, editera filer etc. Enda problemet var att jag inte fann t.ex. Blue Panel och undrade om Leatherface hade nåt liknande. Men det verkar ju då inte finnas antar jag.

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det var så länge sedan jag körde Leatherface att jag inte minns vad den innehöll...

    Det du behöver är en editor så du kan editera passwd filen i /etc. Du hade ju någon slags filhanterare, det fanns ingen editor funktion i den?
    Annars kan du prova som det stod i någon av dina guider att med hjälp av filhanteraren byta namn på filen passwd till ex. passwd.org och se om du hittar en fil som heter passwd- i så fall byt namn på den till passwd och hoppas att det gamla passordet var dreambox.

    Var försiktig när du gör detta och behåll filhanteraren uppe så du kan ändra tillbaka ifall det blir fel. När du bytt namn på passwd- till passwd kan du prova att logga in med telnet eller ftp från en dator och se om det funkar med root/dreambox.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det var så länge sedan jag körde Leatherface att jag inte minns vad den innehöll...

    Det du behöver är en editor så du kan editera passwd filen i /etc. Du hade ju någon slags filhanterare, det fanns ingen editor funktion i den?
    Annars kan du prova som det stod i någon av dina guider att med hjälp av filhanteraren byta namn på filen passwd till ex. passwd.org och se om du hittar en fil som heter passwd- i så fall byt namn på den till passwd och hoppas att det gamla passordet var dreambox.

    Var försiktig när du gör detta och behåll filhanteraren uppe så du kan ändra tillbaka ifall det blir fel. När du bytt namn på passwd- till passwd kan du prova att logga in med telnet eller ftp från en dator och se om det funkar med root/dreambox.
    Tack för ditt svar. Dock så är ju mitt problem att lösen är ändrat. Jag har testat som du sa med dels telnet och dels vanlig browsing via webläsaren men den nekar password. Och då kan jag ju inte heller FTP:a programmet till boxen. Men som jag förstod i den ena guiden så ska du ju kunna dela ut pluginet på datorn och sedan connecta genom boxen och på den vägen slippa fylla i lösen. Men jag hittar ju inte den funktionen då jag tror den guiden var för gemini.

    Ändå så verkar jag ju hitta "spår" av tuxbox som jag skrev i första inlägget då om jag går via filhanteraren -> root -> var/ så finns det en tuxbox mapp där som i sin tur innehåller config/games/plugins. Men klickar jag på blå (var det blå för plugins?) så finns den ej valbar där ändå.

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om du går via filhanteraren -> root -> /etc hittar du då två filer som heter passwd och passwd- ?
    I så fall kan du prova att byta namn på passwd till passwd.org och passwd- till passwd .
    Det är nämligen i passwd filen som lösenordet finns och passwd- är den tidigare versionen av passwd som förhoppningsvis innehåller lösenordet dreambox som är default.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-13, 16:29
  2. Föra över VHS/DVD till Dreambox?
    Av Alucard i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-01, 22:11
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 13:13
  4. Föra över gamla skivor till CD
    Av Harald i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 09:15
  5. Logga in på Xp utan lösen
    Av Frallan i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-01-24, 23:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss