Är nybörjare på ämnet å undrar vilken box man enklast å lära sig?
Är nybörjare på ämnet å undrar vilken box man enklast å lära sig?
Linux-distributioner för nybörjare så brukar man rekomendera följande: Linux Mint, ZenWalk, Ubuntu, Fedora Core, SuSE eller Mandriva.
Det finns inge egentligen "rätt" val, det är mer smaken som av gör...tips att prova sig fram...
Våga prova lite olika Linux Distar...
Nu tror jag han menade vilken box, inte linuxdist... och då får man väl säga Dreambox är enklast av den anledning att den funnits längst och har mest utvecklad programvara
Multitasking means screwing up several things at once.
Umm sant...sorry my bad...
Helt enig med föregående talare...
tack! har läst att open box skulle vara mycket enklare än andra boxar om man inte är bekant med linux finns det någon sanning i det?
Är inte nybörjare, men Dreamboxar är för mig fortfarande ett mysterium. AZBOX är enklare än DREAMBOX att få igång för TV-tittande med ett originalabbonnemangskort- Också Opticum är lättare att komma igång med än en DB. Dreamboxarna har en oerhört stor krets av användare; därför finns det mer tillämpningar och forum som kan hjälpa till än för de andra liknande mottagarna.
Vad jag hört så är väl dreambox den svåraste för en nybörjare, har ingen egen erfarenhet av den så kan inget säga.
Jag började med Relook 400s o var helt nybörjare på den, men med mycket forumläsning o frågande så fick jag igång den, den var enkel för att mgcamd o flera camd fanns inbyggd i imagen jag valde.
Numera är det väl inte så vanligt att det finns i imagen utan måste installeras i efterhand, vilket går ganska enkelt i de flesta fall.
Frågan är dock om man inte bör tänka på kvalitet före lätthet, numera kör jag Clarke-tech som är klasser bättre men kanske inte lika enkel.
Väljer du Dreambox så har du nog störst chans att få hjälp på olika forum.
Jag föreslår att du plöjer igenom olika forum för de boxar du funderar på o prisjakt är också en bra sida att läsa omdömen på.
Frågan är ju också hur man definierar användarvänlighet?
Att installera en Dreambox kan vara komplicerat för nybörjaren. Men när installationen väl är gjord menar jag att Dreambox har det bästa och mest användarvänliga gränssnittet för daglig användning. Alltså den box det är lättast att lära de andra familjemedlemmarna att använda.
Själva grundinstallationen av en Linux-baserad box är nog ungefär lika komplicerad oavsett fabrikat, men som någon sa, det är lättare att få hjälp med Dreambox eftersom den har så stor användarbas. Med andra boxar är man mer utlämnad åt att själv googla och söka efter info.
Openbox är ingen Linux-box i den bemärkelsen att man kommer åt operativsystemet och har full kontroll över det. Openbox påminner mer om en standardbox där det finns vissa val i menyerna och inte går att lägga till eller ta bort något. Men menyerna på Openbox är inte helt logiska och lätta att förstå sig på. Dessutom har den en del buggar och dålig EPG så jag skulle inte vilja kalla den användarvänlig.
En korrekt uppsatt Dreambox är nog det mest användarvänliga, hur man sedan får den korrekt uppsatt är en annan femma...![]()
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!