Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 78

Ämne: Tips på billig, liten & energisnål enhet enbart för linux med oscam server

  1. #41
    Fick hem min HP t5525 igår och öppnade upp den för att kontrollera det här med minnet, det visade sig att det inte går att byta ut det.

    Däremot ser det ju ut att vara fullt möjligt att byta ut flash minnet, om "datorn" nu klarar av mer än 256mb.

    -ghast
    DM500T - Gemini - CCcam, DM600T - Gemini - MgCamd
    EyeTV Diversity - eyetvCamd
    HP t5525 - Debian Squeeze - OSCam 1.20-unstable_svn build #6306

    MacBook Pro 4,1 - 2,4GHz Intel Core 2 Duo, 4Gb, Intel520 120GB SSD
    Mac Mini 6,2 - "Core i7" Quad Core 2.3GHz, 4GB, 1TB HDD
    Synology DS1512+, 4GB, 3x2TB Hitachi Deskstar 7K3000, 2x1TB WD Caviar Green
    pfSense 2.1 Router - D2500CC, 4GB, 60GB OZC Vertex Plus
    Netgear GS724T v4 (24p) & Ubiquiti Unifi AP AC


  2. #42
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har en HP tunn klient med WINDOWS CE inbyggt.Antar att det inte längre finns någora serverprogram för CE längre. Blir att installera XP eller någon av LINUX-distributionerna. Den kommer noginte att arbeta särskilt snabbt om jag väljer XP; men behöver den göra det?Kortdelning tynger väl inte ner en dator särskilt mycket. Åtminstone inteifall jag inte har hundratals mottagare i min lägenhet.

    (Ställde liknande fråga i ett annat inlägg för ett tag sedan, men det var ingen som kände för att svara då, hoppas på bätttre tur den här gången)

  3. #43
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om hårdvaran uppfyller kraven för Windows XP:
    http://support.microsoft.com/kb/314865
    så borde det väl gå att installera XP och få det att rulla. Kortdelning tar inte mycket resurser av hårdvaran.

    MEN... Med tanke på att det är en relativt klen hårdvara, att oscam är avsevärt stabilare på Linux, att drivrutiner för kortläsare m.m. är betydligt stabilare i Linux så hade jag nog valt att installera Debian eller någon annan Linux på den...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #44
    Kör själv OScam på en Zotac. Kanske inte så billigt som ni pratar här, men funkar utmärkt. Har ingen vidare Linuxerfarenhet så jag installerade Ubuntuserver med gui och det går toppen. Atom, tyst, HDMI, utbyggbart minne, plats för HD, USBn, Lan. Köpte min för ca 2000 utan HD.

  5. #45
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    435
    Tackad
    21 gånger
    har fått hem min med och det gick inte att uppdatera ram minnet .
    men det duger med 128 i ram ialf om man inte instalerar det grafiska (vad ska man med det till ).

    har försökt att få plats med debian på 256 meg flashen lyckades inte riktigt så jag tog ett gammalt 4 gig usb sticka och instalerade debian och oscam och tvheadend och det funkar förvånadsvärt bra ..

    (Fick pula lite för att få till tv kortet (lägga in firmwaren manuelt))

    om man är bättre på linux än mig så går det utmärkt att instalera tiny core linux på flashen och ha den som surf dator ,
    anledningan till att jag inte fort satte med tiny core var att det inte fanns apt-get och har man vant sig så har man ..

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av joxen Visa inlägg
    har fått hem min med och det gick inte att uppdatera ram minnet .
    men det duger med 128 i ram ialf om man inte instalerar det grafiska (vad ska man med det till ).

    har försökt att få plats med debian på 256 meg flashen lyckades inte riktigt så jag tog ett gammalt 4 gig usb sticka och instalerade debian och oscam och tvheadend och det funkar förvånadsvärt bra ..

    (Fick pula lite för att få till tv kortet (lägga in firmwaren manuelt))

    om man är bättre på linux än mig så går det utmärkt att instalera tiny core linux på flashen och ha den som surf dator ,
    anledningan till att jag inte fort satte med tiny core var att det inte fanns apt-get och har man vant sig så har man ..
    Vad kul att det funkade bra för dig joxen, jag har inte hunnit gjort mycket mer med min än att startat den ett par gånger och såklart öppna upp den..

    Får ta lördagen till att få igång den med debian, har inte heller tänkt köra det grafiska. Men har aldrig installerat debian från annat än cd netinstall förr.

    Har du några förslag på hur jag lättast/bäst gör?

    -Ghast
    Senast redigerad av ghaster den 2012-01-27 klockan 09:01.
    DM500T - Gemini - CCcam, DM600T - Gemini - MgCamd
    EyeTV Diversity - eyetvCamd
    HP t5525 - Debian Squeeze - OSCam 1.20-unstable_svn build #6306

    MacBook Pro 4,1 - 2,4GHz Intel Core 2 Duo, 4Gb, Intel520 120GB SSD
    Mac Mini 6,2 - "Core i7" Quad Core 2.3GHz, 4GB, 1TB HDD
    Synology DS1512+, 4GB, 3x2TB Hitachi Deskstar 7K3000, 2x1TB WD Caviar Green
    pfSense 2.1 Router - D2500CC, 4GB, 60GB OZC Vertex Plus
    Netgear GS724T v4 (24p) & Ubiquiti Unifi AP AC


  7. #47
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    435
    Tackad
    21 gånger
    instalera debian net install på en sticka med (unetbootin=linux eller med linux usb creator=win)

    ploppa in två stickor i boxen funkade bra för mig.

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av joxen Visa inlägg
    instalera debian net install på en sticka med (unetbootin=linux eller med linux usb creator=win)

    ploppa in två stickor i boxen funkade bra för mig.
    Vette tusan vad jag gör för fel, men har nu testat unetbootin för mac os x och försökt med 4 olika usb minnen både med den "Debian Stable_Netinstall" som går att välja & den "debian bussinesscard" iso jag redan haft nedladdat.

    Men den vägrar starta upp från USB trots att det är aktiverat i bios.

    Är det nånting jag missar ell kan det vara så illa att jag har 4 olika minnen av helt olika fabrikat som man helt enkelt inte kan boota upp från?

    "Error:Non-System disk or disk error.Replace and press any key when ready" skriker den åt mig held tiden! ;-D
    Senast redigerad av ghaster den 2012-01-27 klockan 20:31.
    DM500T - Gemini - CCcam, DM600T - Gemini - MgCamd
    EyeTV Diversity - eyetvCamd
    HP t5525 - Debian Squeeze - OSCam 1.20-unstable_svn build #6306

    MacBook Pro 4,1 - 2,4GHz Intel Core 2 Duo, 4Gb, Intel520 120GB SSD
    Mac Mini 6,2 - "Core i7" Quad Core 2.3GHz, 4GB, 1TB HDD
    Synology DS1512+, 4GB, 3x2TB Hitachi Deskstar 7K3000, 2x1TB WD Caviar Green
    pfSense 2.1 Router - D2500CC, 4GB, 60GB OZC Vertex Plus
    Netgear GS724T v4 (24p) & Ubiquiti Unifi AP AC


  9. #49
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    435
    Tackad
    21 gånger
    tryck f12 och välj usb stickan ? min boot iofs utan att jag gör det ? ta bort alla andra boot options i bioset och se vad som händer ...

  10. #50
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Tror att du missat att ange att partitionen på USB-stickan skall vara bootbar.

    ..eller så stödjer/har du inte aktiverat "Leagacy USB" i BIOS-inställningarna.
    Listas USB-minnet som en 'hårddisk' av BIOS när du startar upp datorn?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

Liknande ämnen

  1. enbart cd & via Kanaler
    Av linder i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 08:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss