Sidan 8 av 23 FörstaFörsta ... 67891018 ... SistaSista
Resultat 71 till 80 av 223

Ämne: Dm500c ComHem Kanaler Problem

  1. #71
    Citat Ursprungligen postat av exstazi Visa inlägg
    Tror jag brickade min 800HD SE 100ggr idag eller ngt. Men de är hur enkla som helst att fixa.
    Om du kollar Bredvid hdim utaget har du mini usb.
    Tack för svar!
    Lät lovande, tills jag insåg att min box inte har nåt mini-USB uttag, bara två vanliga USB. Kanske är det bara SE-varianten som har den?

    Men den där OpenPLi imagen du länkade, är den nån icke-officiell, patchad variant? Det va inte samma (inte samma storlek) som finns på http://openpli.org/download/dm800/ som jag antar är originalet. Hur skiljer sig den du länkade till? En teori kanske skulle kunna vara att den du länkade till innehåller SSL också, men den var mindre än den utan.

    [edit] Nu såg jag att den OpenPLi du länkade till var för dm800se. Antar det e därför den är olika. nvm.
    [edit2] Såg att den där NCF-tool funkade med nollmodem också. Tack för tipset! Då gäller det bara å hitta en dator med serieport...
    Senast redigerad av tatsujin den 2012-03-01 klockan 07:47.

  2. #72
    Har nu kört NCF fixar-toolet... den säger att allt är frid och fröjd. Men efteråt säger boxen precis samma sak. No CA Found.... har inte hittat nåt på nätet om detta, ännu.

    [edit] NU funkar det!! Efter ett otal försök med alla permutationar av SSL versioner, DreamUp versioner, NCF-tool... så till slut lyckades jag få en box som bootar normalt igen.... Helt otroligt...
    Senast redigerad av tatsujin den 2012-03-01 klockan 11:10.

  3. #73
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    103
    Tackad
    10 gånger
    Kom ihåg en sak när du lägger in ssl filen. Ocj ja det funkar med serial port oxå. Du behöver ingen dator med serial port. Jag har en serial till usb converter som jag köpte från mediamarkt för ett tag sen. Och den fiunkar utan problem med. När du tex. lägger in ssl84 så ska du flasha med firmwawre som är ssl84 patchad. Säg mig vilken ssl version du lagt in så ska jag länka dig till rätt firmware. Och du hade en vanlig dm800 oxå ?




    Citat Ursprungligen postat av tatsujin Visa inlägg
    Har nu kört NCF fixar-toolet... den säger att allt är frid och fröjd. Men efteråt säger boxen precis samma sak. No CA Found.... har inte hittat nåt på nätet om detta, ännu.

    [edit] NU funkar det!! Efter ett otal försök med alla permutationar av SSL versioner, DreamUp versioner, NCF-tool... så till slut lyckades jag få en box som bootar normalt igen.... Helt otroligt...
    Senast redigerad av exstazi den 2012-03-01 klockan 13:30.

  4. #74
    Citat Ursprungligen postat av exstazi Visa inlägg
    Du behöver ingen dator med serial port.
    Jao, det kanske funkar. Har inte provat. Förvånansvärt nog så funkade det på första försöket (att få kontakt med boxen) från VirtualBox med serieport över ethernetkabel med donglar i var ände (hittade ingen nollmodemkabel).

    Citat Ursprungligen postat av exstazi
    När du tex. lägger in ssl84 så ska du flasha med firmwawre som är ssl84 patchad. Säg mig vilken ssl version du lagt in så ska jag länka dig till rätt firmware. Och du hade en vanlig dm800 oxå ?
    Jag är rätt säker på att det var #84b jag fick in till slut.

    Jag la in senaste OpenPLi, från http://openpli.org/download/dm800/, som jag förstått det förutsätter senaste SSL (annars falerar flashningen, vilket den oxo gjorde när jag hade fel version). Har inte kopplat den till en TV än, men den verkade boota normalt... började leta efter inkopplad skärm.

    Jo, jag har en original dm800hd pvr.

  5. #75
    Citat Ursprungligen postat av rejje Visa inlägg
    Körde en manuell "Cable Scan"

    Frekvens: 362
    Symbol Rate: 6875
    Modulering: QAM64
    Network ID: NUMMER FÖR DIN REGION http://www.comhem.se/blob/view/-/3440/data/10640/-/natnummer.pdf

    Hittade allt direkt...
    Nu har jag också kommit hit. vååågen!

    Och minsann, den hittar "allt", 181 kanaler säger den när man gör en "Cable scan"... men dom kommer inte in i listan?
    Jag kanske e korkad, men jag såg inget val om att spara/alt. inte spara det den hittade...

    [edit] mkt riktigt, det var halvmetersfelet.... Nevermind!
    Senast redigerad av tatsujin den 2012-03-01 klockan 17:02.

  6. #76
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    Ang DM800, har bootloadern något att göra med det egentliga problemet eller gäller det själva PLI Imagen.
    Om det handlar om imagen, behövs verkligen en ny bootloader för en orginalbox (genuin alltså)?

  7. #77
    Citat Ursprungligen postat av exstazi Visa inlägg
    Yes det finns det. Vilken FW har du i boxen. För filerna kan ligga på olika platser. Prova med etc/enigma2 eller i etc/tuxbox
    Gemini2 5.10 tror jag den heter.
    under etc/tuxbox ligger terrestials.xml och satellites.xml så jag la cables där när jag testade. Jag kan välja Comhem (cable) eller vad den heter, men det verkar inte som att sökningen tar någon hänsyn till det.

    Så vitt jag förstått så klarar inte enigma 2 av det. Så jag har precis lagt in openpli, men finns det någon bra workaround så byter jag gärna tillbaka.

    Hoppas flytten går bra!

  8. #78
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    103
    Tackad
    10 gånger
    Du kan se det i box displayen när du startar den ...du får vara snabb
    Sen gör du typ en sökning på google typ dm800 ssl84b så kommer du hitta hur mycket images som helst att testa med. Kör med openpli för den fungerar bäst.

    Citat Ursprungligen postat av tatsujin Visa inlägg
    Jao, det kanske funkar. Har inte provat. Förvånansvärt nog så funkade det på första försöket (att få kontakt med boxen) från VirtualBox med serieport över ethernetkabel med donglar i var ände (hittade ingen nollmodemkabel).


    Jag är rätt säker på att det var #84b jag fick in till slut.

    Jag la in senaste OpenPLi, från http://openpli.org/download/dm800/, som jag förstått det förutsätter senaste SSL (annars falerar flashningen, vilket den oxo gjorde när jag hade fel version). Har inte kopplat den till en TV än, men den verkade boota normalt... började leta efter inkopplad skärm.

    Jo, jag har en original dm800hd pvr.

  9. #79
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Det är ju terrestrial. Xml som du ska editera den styr sökningen även för comhem på Gemini e2

    Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  10. #80
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    103
    Tackad
    10 gånger
    Där har du mycket rätt. enigma2 skiter i den filen. Men om du lägger in openpli för enigma2 så behöver du inte den cables.xml För i pli imagen har du en search grej som heter cable scan. Där kan du skriva in network id och söka bara. Funkade klockrent. Säg till mig när du flashat den med openpli så kan jag hjälpa dig med sökningen.

    Citat Ursprungligen postat av daen8 Visa inlägg
    Gemini2 5.10 tror jag den heter.
    under etc/tuxbox ligger terrestials.xml och satellites.xml så jag la cables där när jag testade. Jag kan välja Comhem (cable) eller vad den heter, men det verkar inte som att sökningen tar någon hänsyn till det.

    Så vitt jag förstått så klarar inte enigma 2 av det. Så jag har precis lagt in openpli, men finns det någon bra workaround så byter jag gärna tillbaka.

    Hoppas flytten går bra!

Liknande ämnen

  1. Söka kanaler i en DM500C
    Av Larsen i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-07, 18:09
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 20:33
  3. Problem med vissa kanaler, Comhem
    Av senz i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 05:03
  4. problem med Kanaler på Comhem
    Av KillaH i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 19:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss