Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Artikel: Att komma igång med Smartwi

  1. #1

    Artikel: Att komma igång med Smartwi

    Du kan se sidan på http://www.comhit.net/content.php/12...ng-med-Smartwi
    *********
    Installation för att komma igång

    1. Försäkra dig först och främst om att alla dina digitalmottagare är korrekt anslutna och att alla ger bild om du stoppar programkortet direkt i kortläsaren på dem. OBS VIKTIGT !
    2. Dra ur strömmen till dina digitalmottagare
    3. Sätt i nätdelen i mastern och anslut den sedan till vägguttaget.
    4. Sätt SmartWi clienterna 5 sekunder vardera i mastern.
    5. Ta ur programkortet från din digitalmottagare och stoppa det i mastern med chippet uppåt i ca 15 sekunder.
    6. Ta ur programkortet ur mastern och stoppa in vardera clienten en andra gång i mastern i ca 5 sekunder/st. (OBS MAX 20 sekunder/st!)
    7. Nu är klienterna parade till just denna master.
    8. Sätt nu återigen in ditt programkort i mastern med chippet uppåt.
    9. Sätt i klienterna i dina digitalmottagare, kontrollera att de går tillräckligt långt in, jämför gärna med originalkortet.
    10. Tänk på att placera mastern så att kontakt finns med alla clienter, normalt ungefär mitt emellan klienterna och inte i närheten av sånt som kan skärma eller störa, t.ex bakom en plåtvägg eller i närheten av en tv.
    11. Sätt tillbaka strömmen, slå på mottagarna och kontrollera att varje mottagare nu fungerar som de ska.

    Byter man programkort ska man låta en klient sitta i mastern 1 minut och sedan börjar man om från steg 1 ovan.

    Manual för att uppdatera programvaran och använda SmartWi display

    INSTALLERA FÖRST DRIVRUTINERNA PÅ DATORN ENLIGT NEDAN !
    1. Ladda hem filen SmartWi loader (endast windows, fungerar ej på MAC)
    2. Ladda hem den firmwareversion du vill använda, normalt den senast tillgängliga. (För de ”svenska” systemen är det T=0 Protocol som gäller)
    3. Packa upp (winzip eller liknande) båda filerna till en lämplig mapp som du kommer ihåg.
    4. Anslut mastern till USB-porten på datorn. (kabel ingår ej)
    5. Windows hittar efter några sekunder ny hårdvara.
    6. Välj ”disk finns” eller liknande när den frågar efter drivrutiner och peka på den mapp där du tidigare sparat loader filen. (där smartwi.inf finns)
    7. Ibland kan den återigen fråga efter drivrutinerna igen och då pekar du återigen på samma mapp.
    8. Får du frågan om du litar på programvaran, svara ja.
    9. Efter några sekunder ska du nu få meddelandet om att hårdvaran är installerad=klart för användning.


    Uppgradering av mjukvara/firmware
    (förutsätter att drivrutinerna är installerade enligt ovan)

    1. Anslut masterboxen med USB-kablen till datorn (OBS, använd ALLTID samma USB-uttag på datorn!)
    2. Vänta 30 sekunder för att låta Windows hitta mastern.
    3. Leta reda på mappen där du packat upp SmartWi loader och klicka på SmartWildr.exe.
    4. Klicka på ”open” i programmet som startats.
    5. Bläddra dig fram till den firmware du vill använda.(filen slutar på .swi)
    6. Klicka sedan på start
    7. En stapel går när programmeringen görs, när stapeln är hel är det klart..
    8. Efter det parar du om klientkorten som du gjorde när de vara nya.

    OBS! Om allt fungerar felfritt är det normalt ingen ide att uppgradera mjukvaran.

    SmartWi display för att se status på din master och klienter
    (Förutsätter att drivrutinerna är installerade enligt ovan)

    1. Ladda hem och packa upp programvaran SmartWi display till lämplig mapp.
    2. Anslut mastern till datorn med USB-Kabel,inget kort eller klient i mastern nu (OBS,använd ALLTID samma uttag på datorn)
    3. Leta reda på den mapp när du sparat SmartWi display och klicka på filen SmartWi display.exe
    4. Klicka på ”start log” i programmet som startar.
    5. Nu sätter du klienterna en i taget i mastern och ser då version av mjukvara på mastern och ett klientnummer för varje klient.

    Visas ej klientnummer är det förmodligen något problem med utrustningen.

  2. #2
    Funkar smart wi med en dreambox 800 hd? jag är alltså inte allt för haj på sånna här saker så vore tacksam för svar.. jag har alltså en smartwi som jag vill koppla till min vanliga originalbox från canaldigital och en box till för att ha i mitt sovrum, jag har försökt med en miraclebox 9 men det gick inget vidare då mb boxen inte hittade några som helst kanaler, så blev rekommenderad en dreambox med löftet att det skulle funka med smartwi ( av personen som sålde smartwi till mig) men nu har jag suttit och läst massor av trådar på detta forum men hittar ingen info om det funkar eller ej.. :S vore väldigt tacksam för svar =) MVH Danne

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss