hur får man 5.1 ljud på tex.. canal digital då man kör på hemmabioförstärkaren?? Är det nåt med ac3 eller
hur får man 5.1 ljud på tex.. canal digital då man kör på hemmabioförstärkaren?? Är det nåt med ac3 eller
Enklast blir det nog om du kör via den optiska porten på boxen, eller via HDMI ljud, om detta stöds. Beror lite på förstärkare, samt output för kanalerna. Finns nog lite inställningar för detta i Settings --> Audio, AC3 verkar rimligt
kör med optisk, men hittar ingen inställning för 5.1 på boxen. stärkaren är en onkyo och den är klockren
Verkar som att man ska kryssa i AC3 med optisk, ska tydligen funka fint med HDMI-ljud för 5.1. Vet ej om Canal Digital stödjer 5.1, men i värsta fall får du nog göra en preset för boxen på din förstärkare.
Jag kör själv Onkyo och hade en optisk kabel på min gamla 7020 och nu kör jag HDMI på 800HD.
Gemensamt för alla boxar är att man måste gå in i alla kanalerna och byta till AC3, stänga av nedmixning och boota om boxen med fjärren för att spara inställningarna.