Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Telia Smart (Thomson router/gateway) och deras IP-telefoni blockerar port 8080!

  1. #11
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nu får man inte blanda ihop äpplen och päron...

    Den porten du surfar emot (8080) har inget att göra med den porten dina klienter ska koppla upp emot. Porten du surfar in på servern via (webinterfacet) är den som ligger inom <httpd> </httpd> taggarna i newcs.xml. I ditt fall står det 8080 där i filen du postade. Du kan prova att ändra det till t.ex. 8090 och sedan prova att surfa till:
    http://<server_ip>:8090
    Istället för <server_ip> skriver du den IP-adress som servern har, t.ex. http://192.168.1.3:8090

    Den porten som dina klienter ska koppla upp emot är den som kallas <newcamd_port> i newcs.xml, i ditt fall 12312. I newcamd.list filen på klienten ska det alltså se ut så här:

    CWS = 192.168.1.xx 12312 dreambox1 dreambox1 11 22 33 44 55 66 77 88 99 10 11 12 13 14 lan cardsrv

    Som vanligt gäller att har man gjort några ändringar i någon konfigurationsfil måste man starta om servern eller boxen för att ändringen ska läsas in.
    Senast redigerad av atomized den 2012-02-21 klockan 04:33.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Mina filer såg innan ut som du nu föreslår innan jag lite ändrade efter förslag från forumet. Eftersom de inte såg mina originalfiler innan så försökte dom vägleda mig med lite textändringar med det fakta de antog jag hade. I.o.m detta verkar jag inte ha gjort några egentliga fel i mina filer. Hur som helst får jag ingen kontakt med min NewCS server oavsett om jag ändrar med olika portnummer. Felet ligger i Thomsons router/gateway TG 789 som iom att de utnyttjar SIP server teknik förfogar över ett antal olika portar som tidigare innan Telia slog på IP telefonin låg öppna. Telia har på min begäran felanmält till Thomson och har man tur så kanske Telia får vägledning och en lösning kommer till stånd. En nödlösning är ju att koppla på med ytterligare en enkel ex D-LINK router och därmed utnyttja ett sk SUB-nät och därmed finns inga begränsningar. Det retar en att behöva inhandla en ytterligare router för att lösa ett enkelt problem. Någon som har Thomson TG789 och också har IP-telefoni kanske kommer på en lösning. I värsta fall får man väl avsäga sig IP telefonin och allt blir frid och fröjd.

  3. #13
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Switch på det lokala nätet?

    ..eftersom du ändå bara kör ADSL, behöver du inte deras "smarta" router. Det kan köra med ett vanligt ADSL-modem + din D-Link.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Tanken har slagit mig och jag såg förslaget på forumet tidigare. Men klarar det IP-telefonin också samt är det OK med Telia ang support etc? Vilken alternativ modell är det man ska ha som klarar Telias ADSL/VDSL + IP telefoni + TV (på sikt)? Har jag tur kanske jag får besked i morgon från Telia ang support från Thomson om det egentliga TG789 port problemet.

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Citat Ursprungligen postat av perahl1 Visa inlägg
    Tanken har slagit mig och jag såg förslaget på forumet tidigare. Men klarar det IP-telefonin också samt är det OK med Telia ang support etc? Vilken alternativ modell är det man ska ha som klarar Telias ADSL/VDSL + IP telefoni + TV (på sikt)? Har jag tur kanske jag får besked i morgon från Telia ang support från Thomson om det egentliga TG789 port problemet.
    Telia kör med Zyxel 660H-D1 som adsl modem om du väljer bort smartlådan. Däremot måste du då ha en extradosa för ip-telefonin, en så kallad telefoniadapter. Förr var dessa av märket "Tilgin" och det största skräp jag någonsin tagit i.

    Då jag tidigare supportat dessa produkter så rekomenderar jag att du kör med zyxelmodemet, standard PSTN telefoni och en egen router.
    Alternativt att du pratar med telia igen så de får öppna de portar du vill ha öppna. Det kan de göra vare sig de säger att de inte kan eller inte vill!
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Man får tacka för dessa tips. Angående Telia och deras Thomson router hade det underlättat om man visste exakt vilka portar som måste stå öppna och tillgängliga i router/gateway och vad de heter namn/siffror. Trots att vissa supporttekniker där är lite bekanta med Dreambox och kortserver verkar de själva vara osäkra ang portar. De verkar själva inte använda Telias router.
    Senast redigerad av perahl1 den 2012-02-21 klockan 12:28.

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Testa surfa in på 192.168.1.254, gå in under verktygslådan/spel och programdelning, där ska du själv kunna skapa regler och välja manuell portinmatning. Nu har jag ju inte smartmodemet själv så jag vet inte riktigt hur det ser ut. Men borde inte vara några probs enligt säker källa.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Definierade spel och program
    På den här sidan visas de spel och program som är definierade för Thomson Gateway. Varje spel och program kan tilldelas en enhet på det lokala nätverket.



    Spel eller program Tilldelad till... Läge



    AIM Talk Klient Redigera


    BearShare Server Redigera


    BitTorrent Klient Redigera


    Checkpoint FW1 VPN Server Redigera


    Counter Strike Server Redigera


    DirectX 7 Server Redigera


    DirectX 8 Server Redigera


    DirectX 9 Server Redigera


    eMule Server Redigera


    FTP Server Server Redigera


    Gamespy Arcade Server Redigera


    HTTP Server (World Wide Web) Server Redigera


    HTTPS Server Server Redigera


    iMesh Server Redigera


    KaZaA Server Redigera


    Mail Server (SMTP) Server Redigera


    Microsoft Remote Desktop Server Redigera


    MSN Game Zone Server Redigera


    MSN Game Zone (DX) Server Redigera


    NNTP Server Server Redigera


    PPTP Server Server Redigera


    Secure Shell Server (SSH) Server Redigera


    Steam Games Server Redigera


    Telnet Server Server Redigera


    VNC Server Redigera


    Xbox Live Server Redigera

    Vilken av dessa tycker du man ska ge sig på? Kopierade bara rubrikerna.

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Testa lägg till en ny. Hittade efter en snabb googling detta :http://portforward.com/english/route...vn/default.htm
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  10. #20
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av perahl1 Visa inlägg
    Mina filer såg innan ut som du nu föreslår innan jag lite ändrade efter förslag från forumet. Eftersom de inte såg mina originalfiler innan så försökte dom vägleda mig med lite textändringar med det fakta de antog jag hade. I.o.m detta verkar jag inte ha gjort några egentliga fel i mina filer. Hur som helst får jag ingen kontakt med min NewCS server oavsett om jag ändrar med olika portnummer. Felet ligger i Thomsons router/gateway TG 789 som iom att de utnyttjar SIP server teknik förfogar över ett antal olika portar som tidigare innan Telia slog på IP telefonin låg öppna. Telia har på min begäran felanmält till Thomson och har man tur så kanske Telia får vägledning och en lösning kommer till stånd. En nödlösning är ju att koppla på med ytterligare en enkel ex D-LINK router och därmed utnyttja ett sk SUB-nät och därmed finns inga begränsningar. Det retar en att behöva inhandla en ytterligare router för att lösa ett enkelt problem. Någon som har Thomson TG789 och också har IP-telefoni kanske kommer på en lösning. I värsta fall får man väl avsäga sig IP telefonin och allt blir frid och fröjd.
    Jag tvivlar väldigt mycket på att Thomson TG789 kan lägga beslag på eller blockera några portar på det lokala nätet på insidan av routern. Att den kan ockupera vissa portar på den externa IP-adressen utifrån är jag med på, men på det lokala nätet på insidan borde den inte kunna skapa några sådana problem som du beskriver. Jag tror det är någon annan form av förvirring som orsakar dina problem.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Canal digital och deras kort?
    Av Lacariuz i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 12:48
  2. Trådlös Gateway med inbyggt VDSL-modem
    Av ElFeo i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 17:17
  3. "Viaccess slår ut och blockerar pirater"
    Av TheVaran i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-26, 22:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss