Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Telia Smart (Thomson router/gateway) och deras IP-telefoni blockerar port 8080!

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Om det är bara förvirring så blir man glad för då borde man kunna hitta en enkel lösning. Fakta är att i samband med att Telia slog på IP telefonin i Thomson TG 789 fjärrmässigt slocknade nyckelkontakten mellan kortserver och mina boxar. Detta är ett faktum som också teknikern på Telias support (som verkar vara duktig) såg när han konstaterade att SIP server protkollet för IP telefonin ockuperade ett antal portar på Telias router/gateway. Telia kommer ju åt min router/gateway och kan se vissa saker i min profil. Vilka portar som är upptagna verkar dom inte veta säkert i detta läge. Någonting har hänt på insidan av Thomson routern. Jag kanske får svaret i morgon om en lösning om jag har tur. Ska testa i kväll att koppla på en enkel D-LINK router och där koppla på mina Dreamboxar och kortserver så får vi se om det fungerar, vilket det borde. Självklart ska jag då anpassa/ange rätt IP-adresser iom att de blir nya i Newcamd.list filerna mm.
    Senast redigerad av perahl1 den 2012-02-21 klockan 13:58.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    LumberJack: Inte lätt att skapa en ny om man inte vet vad man ska skapa och vilka portar man ska ange etc. Man måste nog ha mera fakta och om problemet är på insida eller utsida eller bådadera.
    Senast redigerad av perahl1 den 2012-02-21 klockan 14:15.

  3. #23
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Citat Ursprungligen postat av perahl1 Visa inlägg
    LumberJack: Inte lätt att skapa en ny om man inte vet vad man ska skapa och vilka portar man ska ange etc. Man måste nog ha mera fakta och om problemet är på insida eller utsida eller bådadera.
    Jag hade bara testat mig fram, har du rätt konfig i övrigt så är det ju bara att testa lite olika portar och så märker du vilka som funkar.
    Exempelvis börja med 13000, fortsätt med 13001 osv. Alla portar kan inte vara upptagna.

    Enklaste lösningen är väl att koppla ett eget nät med en router. Behöver ju inte vara ansluten till internet om du har konfat boxarna och installerat det du vill i dem. Ska du bara kolla TV räcker det mycket väl. Bara boxarna är anslutna mot servern.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Det blir att labba lite i kväll med olika portnummer. För att få frid hemma om TV tittandet så blir det inkoppling med extra router som en tillfällig lösning.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008
    Inlägg
    78
    Tackad
    3 gånger
    Jag har exakt samma modem och jag har inga problem what so ever. JA, den blockar port 8080. Men det är ju bara att köra på nått annat så funkar det klockrent.

    Mitt råd är att inte blanda in en till router i ditt nätverk då har du riktigt tagit dig vatten över huvudet. Vad skulle det fylla för funktion förresten?
    Senast redigerad av Loranga den 2012-02-21 klockan 20:34.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Ibland får man goda råd och ibland mindre bra. Inser nu efter sista inlägget att jag varit inne på totalt fel spår och problemet är enklare som någon på forumet redan varit inne på. Har konstaterat att jag har något knas med min Ubuntu NewCS server med grupp och fil rättigheter. Ändrar bl.a min NewCS.xml men ändringarna blir inte kvar. Kan inte överföra ändrade filer via FTP vilket gått bra tidigare. Dreamboxarna beter sig normalt och går att hantera filer med FTP men inte Ubuntu kortserver. Något konstigt har hänt som jag måste fokusera på så Linux datorn beter sig som den ska ang skriv o läs rättigheter. Kanske någon uppdatering som slunkit igenom utan min vetskap. Nu är målet roligare när man vet att någon fått Thomson routern att funka med liknande uppkoppling.
    Senast redigerad av perahl1 den 2012-02-22 klockan 06:43.

Liknande ämnen

  1. Canal digital och deras kort?
    Av Lacariuz i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 12:48
  2. Trådlös Gateway med inbyggt VDSL-modem
    Av ElFeo i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 17:17
  3. "Viaccess slår ut och blockerar pirater"
    Av TheVaran i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-26, 22:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss