Ursprungligen postat av
perahl1
Mina filer såg innan ut som du nu föreslår innan jag lite ändrade efter förslag från forumet. Eftersom de inte såg mina originalfiler innan så försökte dom vägleda mig med lite textändringar med det fakta de antog jag hade. I.o.m detta verkar jag inte ha gjort några egentliga fel i mina filer. Hur som helst får jag ingen kontakt med min NewCS server oavsett om jag ändrar med olika portnummer. Felet ligger i Thomsons router/gateway TG 789 som iom att de utnyttjar SIP server teknik förfogar över ett antal olika portar som tidigare innan Telia slog på IP telefonin låg öppna. Telia har på min begäran felanmält till Thomson och har man tur så kanske Telia får vägledning och en lösning kommer till stånd. En nödlösning är ju att koppla på med ytterligare en enkel ex D-LINK router och därmed utnyttja ett sk SUB-nät och därmed finns inga begränsningar. Det retar en att behöva inhandla en ytterligare router för att lösa ett enkelt problem. Någon som har Thomson TG789 och också har IP-telefoni kanske kommer på en lösning. I värsta fall får man väl avsäga sig IP telefonin och allt blir frid och fröjd.