Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hjälp med vad som behövs för uppsättning av parabol till 4 rum

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    24
    Tackad
    1 gånger

    Hjälp med vad som behövs för uppsättning av parabol till 4 rum

    Hej

    Jag skulle vilja ha lite tips om vad jag behöver för att sätta upp en parabol.


    Jag vill kunna ta in Viasat & Canal Digitals kanaler.

    Ska kunna ses i 4 olika rum.

    Ska bara ha en inspelningsbox.

    Jag har läst lite om det hela men är osäker på LNB , DiSEqC , multiswitchar och allt vad det nu är.

    Tacksam för hjälp.

    Mvh

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kolla in på satlex.de för olika konfigurationer. I ditt fall hade jag valt denna:
    http://satlex.de/sv/4participants-ty...p_2s_quad.html
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    24
    Tackad
    1 gånger
    Ok tack.

    Går Viasat & CD signalen i samma kabel då?

    Till en PWR box ska det gå två kablar?

    Jag tänkte ha 1 box med 2 tuner, resterande 3 ska ha 1 tuner tänkte jag.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, efter switchen (DiseqC eller multiswitch) så går signalen från båda satelliterna i samma nedledning.
    Ska du ha en box med dubbla tuners plus tre vanliga boxar så blir det sammanlagt fem nedledningar som behövs. Det är ett ganska stort projekt.

    Antingen får du ha två octo-LNB (med 8 utgångar) och fem DiseqC-switchar:
    http://satlex.de/sv/8participants-ty...p_2s_octo.html
    Men det blir mycket kablar och switchar...

    I det fallet hade jag nog hellre gått på quattro-LNB plus en multiswitch:
    http://satlex.de/sv/8participants-ty...p_2s_ms98.html

    Det finns multiswitchar med ingång för vanlig TV-antenn också ifall man vill ha med det i systemet.

    Du kan få ytterligare information i min wiki:
    http://www.comhit.net/showwiki.php?t...iseqC-switchar

    Att sätta upp fem mottagare blir som sagt ett ganska stort projekt med mycket kablar hit och dit så fundera och läs på så mycket du kan innan du börjar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    24
    Tackad
    1 gånger
    ok nu klarnar det något,

    Men om jag vill ha både Viasat & CD box samtidigt till tv:n så måste jag dra en kabel till eller?,alltså om det är en box som inte klarar båda korten samtidigt. Dvs fyra kablar till en inspelningsbox & två till "vanlig" box

    Eller kan man splitta upp singnalen nere vid boxarna?

    För man får väl endast in viasat:s HD kanaler på deras egna boxar.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Svårt att svara på. Det beror på boxarna. De flesta boxar har en "loop-through" kontakt vilket innebär att de skall vid avstängd box skicka signalen vidare opåverkad till en annan box. Det här fungerar dock lite olika på olika fabrikat av boxar.

    Vill man vara helt 100% på att det ska funka i alla lägen och även kunna spela in t.ex. Viasat medan man tittar på Canal Digital så är väl det säkraste som du föreslår separata nedledningar för varje satellit.

    I så fall sätt bara upp två octo-LNB på parabolen så får du två gånger åtta utgångar som du kan dra ner till dina boxar. Då behöver du inga DiseqC eller multiswitchar men får en rejäl bunt med nedledningar istället.
    Har du dubbla kablar till en mottagare, d.v.s en kabel med Viasat och en med Canal Digital, så är det inget som hindrar att du senare kopplar ihop dem med en DiseqC-switch nere vid mottagaren om du skulle skaffa en box som klarar båda.

    Det går inte att splitta en nedledning av orsaker som jag beskrivit i wiki:n.

    Viasat HD fungerar bara med Viasats egna boxar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    24
    Tackad
    1 gånger
    Tänker nog köra på en multiswitch ändå tror jag, då kan jag koppla in viasat när/om jag skaffar det på vinden utan att behöva mixtra med parabolen.

    Ang vanlig tv-antenn på en MS så finns den alltså i samma kabel som CD & VIA?

    Såg att det fanns Passiva & Aktiva multiswitchar,vad är skillnaden?

    Vilken ska jag köpa? Vet du någon bra, har sett att det finns från 1000kr till 3000kr.

    ev kan jag få tag på en sån här billigt http://www.macab.com/modules/core/do...ium_090312.pdf

    Skulle den fungera?

    Stort tack för alla svar du har gett mig.

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kör du med multiswitch får du inte funktionen med separata nedledningar för Canal Digital och Viasat om du nu ville ha det? Multiswitchen har så att säga "inbyggd diseqC". Multiswitchen har också en ingång för vanlig TV-antenn. Kopplar du in en vanlig TV-antenn där så kan du med hjälp av särskilda TV-uttag dela upp nedledningen nere vid TV:n så att du får SAT i ett uttag och vanlig TV-antenn i ett annat.

    Annars tror jag att multiswitch är en bra lösning men jag har i ärlighetens namn aldrig kört någon själv. Just p.g.a. att de kostar en del. Så jag kan inte rekommendera något särskilt fabrikat. Den du länkar till borde fungera bra tycker jag.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 19:37
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 12:08
  3. [LÖST] Hjälp behövs,CAM
    Av station1 i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-02, 11:18
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-01-30, 13:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss