Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Pixelering - 7025/7025+

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    203
    Tackad
    2 gånger

    Pixelering - 7025/7025+

    Provar här om nån har/haft samma fel:

    Felet består av kraftig pixelering - som återkommer då och då (ofta) men inga specifika intervaller.
    Berörda kanaler är Femman och Tv3.

    Boxarna två st 7025 en vanlig en plus båda kabel (comhem). De står inte på samma ställe.
    en kör mgcamd en ccamd - från newcs i windows7 maskin (phoenix cam)

    openpli senaste (uppdaterad) 7025 och openpli ej uppdaterad på 7025+

    har provat att streama (firefox/vlc) och via vlc kan jag kolla på Kanal5 utan pixelering (testat på 2 datorer). Kollar jag med samsungcomhemboxen så ingen pixelering.

    inspelningar blir pixelerade.

    Fattar inte varför just dessa kanaler. De ligger ju inte på samma frekvens ens. Signalen in verkar ju funka - eftersom samsungboxen funkar, och det funkar att strömma.
    Och konstigt att samma fel uppstått på två olika boxar samtidigt (så vitt jag vet. sen i början på veckan ungf.)

    Tacksam om nån har några ideer.
    /(C

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    203
    Tackad
    2 gånger
    "inspelningar blir pixelerade."
    Inte riktigt. När de spelas upp av boxen är de pixelerade - men när ts-filen spelas upp från dator - media player classic eller vlc, så är de ok.

    ena boxen har blivit uppdaterad med "mjukvaruuppdatering" via openpliservern. Vilket iför sig inte betyder att nåt av betydelse blivit ändrat.
    Vet inte vad för slags slutledning jag ska dra av det hela. Den enda likheten mellan kanal 5 och tv3 jag kan tänka, är att jag har för mig att de sänds från england. Men eftersom de sedan distribueras i comhemnätet, så undrar jag om det har nån betydelse. Och att just båda boxarna visar samma fel, kan ju knappast vara ett hårdvaruproblem. Samt att eftersom jag kan spela upp felfritt via annan box samt strömma den till datorn - kan knappast betyda att signalen in är det som felar.

    Kvar återstår själva "uppspelningen" som själva boxen gör. Men varför två boxar med samma fel? Är det nån bugg i openpli - men att den plötsligt uppstår...? Jag fattar inget.
    Tips tas emot tacksamt :-)

  3. #3
    Samma problem med min 7025 på tv3 å femman. Hade en gammal Gemini 4.6 trodde det var därför
    efter uppdatering till ny Open pli är det fortfarande samma. Vette sjutton

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    203
    Tackad
    2 gånger
    Märkligt. Trodde fram tills nu att jag var helt ensam! Har nu även en Vu+ Ultimo med openpli men utan pixelering. Har kvara den ena 7025:an (ja, båda, men bara en igång) för inspelningar, och den fortsätter att pixelera. Jag misstänker att det måste vara nån form av drivers/eller annan viktig funktion som boxen uppgraderats med, och då spelar det typ ingen roll om jag byter image, för pixeleringen kvarstår. Har testat LT och gemini med samma problem.

  5. #5
    Hur länge har det varit för dig ?. ca 2 mån för mig och innan omläggningen.
    Kanske är nätagget. Tycker det blir värre när det blir reklam

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    203
    Tackad
    2 gånger
    Ja, tiden verkar nog stämma (vecka hit eller dit). Och reklam - eller scener som byts snabbt eller så kan kännas värre, ja.

    Tror inte det är nätaggregaten. Jag har två boxar - en vanlig 7025 som jag bytt till ett nytt moddat 7025+-nätaggregat samt en 7025+. Problemet dök upp i princip samtidigt på båda boxarna - och så nu du, med en helt annan box och exakt samma problem på just 2 kanaler - samma kanaler. Ett otroligt sammanträffande om det beror på att en viss hårdvara falerar (samtidigt!) Jag finns strax söder om stockholm, om det skulle spela nån roll. Men som jag sagt tidigare, spelar jag upp inspelningen på dator så är den ok - så problemet uppstår vid boxens själva uppspelning/direktsändning. Och med comhems egen box funkar allt ok samt med min nya Vu+ - så jag tvivlar på att det är comhems fel. Men jag kan inget om boxens mjukvara/linux för att fatta vad som kan vara orsaken. Kan bara använda uteslutningsprincipen och få ett hum om vad som det möjligen INTE är felet. (ex.vis comhem samt att det som är inspelat spelas upp ok via dator)

Liknande ämnen

  1. Dm 7025-s
    Av gollen i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 17:25
  2. 7025 och USB
    Av snake i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 09:38
  3. DB 7025
    Av lonn2se i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 18:06
  4. DB 7025
    Av lonn2se i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 08:29
  5. DVB-T med 7025?
    Av RiSe i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 16:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss