Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Behöver hjälp med satelit-installation!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger

    Behöver hjälp med satelit-installation!

    Kan inte ett skit om sateliter och min morfar som kan ännu mindre har fått en ny inspelningsbar box av CD..
    För att kunna spela in o titta på något annat samtidigt måste han, om jag förstår det rätt ha två kablar från LNB in i boxen?

    som han har det nu har han två paraboler, den på canaldigital har två huvuden, vad den ena tar emot vet jag inte, och sen har han en parabol till som tar in några tyska kanaler han aldrig tittar på, den har ett huvud. Dessa tre huvuden går sedan in i en switch (eller vad det heter), och ur den kommer sedan endast två kablar varav den ena till cd-boxen och den andra till en annan.

    Med den nya boxen fick han hem ett LNB med fyra utgångar.

    Hur löser man detta på enklast sätt? Den tyska sateliten är inte så noga då han aldrig tittar på den.. Ska man plocka ner den tyska parabolen, ta bort switchen, sätta i quad-lnb'n och använda de två befintliga kablarna som ursprungligen gick från switchen och koppla in direkt i quaden?

    Hoppas någon förstår vad jag menar =)

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, det låter som en bra plan!
    Du ska ha två kablar som går direkt ifrån quad-LNB till ingångarna på CD-boxen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    För att kunna spela in på den inspelningsbara boxen så måste han koppla två kablar till LNB't.
    LNB't har fyra utgångar vilket innebär att han skulle kunna ansluta yttligare två mottagare till den om han vill
    Enklast är att man drar två kablar från CD boxen till Parabolen, där man byter det befintliga LNB't

    Har dock det befintilgia huvudet två utgånar så behöver man inte byta den.

    Ska den andra parabolen anslutas i pusslet så gör han som så att man drar en kabel från CD mottagaren till CD parabolen.
    Utnutjar den befintliga kabeln (Om den inte är gammal och dålig), anslut denna kabeln till switchen.
    Sedan från switchen ansluter han den tyska parabolen och den befintliga CD parabolen.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    Kanon, då verkar det som att jag förstått det någorlunda! Det jag inte förstår är vad diseqcen gör. Som det är nu går ju cd-parabolens två huvuden + den andra parabolens enda huvud = 3 huvud till den, och två kablar kommer ut? Det går inte att koppla in quaden, dra två kablar från den in i switchen och mata ut två kablar från den, t-splitta upp en av de två kablarna inomhus och köra in i boxen? =)
    Har svårt att förstå varför lnb'n ska ha massa utgångar när man bara kan splitta kabeln sen? men det kanske inte funkar så.. hehe

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det går inte att splitta en nedledning till en satellitmottagare och jag har skrivit en wiki som förklarar varför:
    http://www.comhit.net/showwiki.php?t...iseqC-switchar


    Jag förstår inte heller vad det är för en switch han har? Tre kablar in från LNB och två kablar ut?? Aldrig sett något liknande. Brukar bara vara en kabel ut till en mottagare från en DiseqC.
    Senast redigerad av atomized den 2012-02-29 klockan 16:02.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    DiSEqC switchen används för att ansluta en mottagare till flera huvuden istället för att ha flera mottagare till varje huvud (LNB).
    Om det sitter två huvuden på Canal Digital parabolen beror det troligen på att han tar in två satelliter på den parabolen. d.v.s. Thor på 0.8 grader och Astra 4A på 4.8 grader (Gammla Sirius). Och så även den andra parabolen som du beskriver tog in tyska kanaler.

    Det går int att dra två kablar till switchen.
    Ska han kunna spela in från alla huvudena så måste du/han byta ut alla LNB'n till två-vägs LNB eller quad-LNB.
    Dra två kablar från CD Mottagaren till två stycken 4-vägs DiSEqC switchar.
    Sedan dra en kabel till varje LNB från switch A och lika så från switch B.

    EX:
    Kod:
                                       _____________
                                       |  __________ LNB 1
    CD Box tuner 1 -------- Switch A---|__|___________
                                       |  | __________ LNB 2
                                       |__|_|___________
                                          | | __________ LNB 3
    CD Box Tuner 2 ----------- Switch B---|_| |
                                          |___|
    Senast redigerad av Minime den 2012-02-29 klockan 16:03.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    ahh så troligtvis är det de två cd-huvudena som går ihop till en kabel i switchen, tysk-parabolen borde gå orörd igenom?

    känns som jag borde klara av det här nu iaf, tack ska ni ha! =)

Liknande ämnen

  1. Hjälp med installation
    Av vhek i forum Dreambox
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 00:42
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 19:37
  3. hjälp med installation av newcamd
    Av qbjorn i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 05:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss