Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Vilken Dreambox för den kräsne, lata och bekväma...

  1. #1

    Vilken Dreambox för den kräsne, lata och bekväma...

    Är i startblocket att köpa en dreambox för comhem.
    Har läst en hel del trådar vid det här laget men fortfarande en djungel för mig vad jag ska välja...

    Lånade en box av en polare som jag tyvärr inte noterade modellen på, men tyckte att gränssnittet kändes lite omständigt.
    Tänker främst på att knappa sig fram till multi-epg:n för flera kanaler, samt info om program på en specifik kanal.
    - Kan ju vara en vanesak eller kanske slöhet, hade bara boxen 2 dagar.

    Finns det någon märkbart bättre box än "DREAMBOX DM-500 HD HYBRID DVB-C/T" med utgångspunkt från dessa krav:
    http://www.dustinhome.se/dreambox-dm...Provider_dacsa
    HDMI alt. DVI
    Scart
    Digital + Analogt ljud
    Någorlunda rapp kanal-zappning (subjektivt, jag vet)
    Lätt att navigera till EPG och välja kanal (skiljer det något mellan modeller)
    Önskvärt, men inget 100% krav är PVR/inspelningsfunktion.

    Är "DM-500 HD" the box för mig bortsett PVR funktionen?

    Alternativen jag hittar med PVR är dessa:
    DREAMBOX DM-600C PVR
    http://www.dustinhome.se/dreambox-dm...Provider_dacsa

    DREAMBOX DM-800HD-SE PVR
    http://www.dustinhome.se/dreambox-dm...Provider_dacsa

    HD är inget krav, men jag har förstått det från forumet att det ändå ger en viss kvalitets förbättring på icke-HD kanaler.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Dm500HD är en mycket bra box, MEN allt hänger på vilken image du lägger samt vilka plugins du installerar. Det är upp till dig att anpassa boxen efter dina behov, det är inte någon annan (typ Bill Gates) som gör det. Sedan bör du välja rätt cam + kortserver.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    23
    Tackad
    3 gånger
    Vad gäller bildkvalitet kan jag varmt rekommendera DM800HD och det är inte "viss" kvalitetsförbättring på icke-hd kanler det är som natt och dag skulle jag säga. Det är år 2012 nu och jag skulle aldrig någonsin köpa en box med den uråldriga scartkabeln. Extremt stor skillnad i bildkvalitet. Vi var några som köpte boxar för ett tag sen. 5 st klonade DM800 från Kina för 1300 kr per styck inkl frakt, 2 killar köpte original DM600 för lite mer och de var jättebesvikna när de såg skillnaden i bild. Köp en DM800HD om du vill ha bra bild och moderna anslutningar såsom hdmi. Har du en receiver som du kör bilden via vill du väl kunna koppla in den där och det blir stökigt om du köper en box med scart.

    Vad gäller skillnad mellan klon och original tror jag man skall väga in den personliga stolthetsfaktorn när man lyssnar på folk dvs den som betalat flera tusen för en originalbox vill naturligtvis att en sån box är mkt bättre än den som kostar 1/3 av priset och de som kör klon vill väl hävda att det är bra. Jag har haft en klonad box i 2,5 år och är mycket nöjd men förmodligen är komponenterna sämre och risken att den pajar större men inga driftsstörningar eller dylikt än. Plånboken styr och vill man vara på den säkra sidan köp original, annars köp tre klonade för samma peng och sätt en i varje rum och stå ut med att en går sönder inom 2 år. ;-)
    Senast redigerad av playaabborre den 2012-03-01 klockan 15:45.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    DM800PVR är en utgången modell, finns bara dåliga eller ännu sämre kopior. Vilka INTE kan installeras med "vanliga" images, utan man måste trixa varje gång.

    DM500HD är dessutom betydligt snabbare & har HDMI ut direkt (inte DVI).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Oj, tack för rappa svar, här sover vi inte...
    Jag reviderar kravlistan och tar bort Scart kontakten, vet inte vad tänkte jag på.

    Angående Klon.
    Om det fungerar och inte kräver återkommande handpåläggning så visst.
    Men jag jobbar i IT branchen sedan 15år och har sedan spectrum 128 tiden hållt på och envisats med crackade spel och program som ständigt slutar att fungera så jag är minst sagt trött på allt dator/elektronik skräp som strular.
    - Får nog av det 10 timmar om dagen på jobbet...

    Ska jag tolka det då som att den länkade "DM-500 HD" är ett bra val om jag skippar PVR.

    @matkoh, gäller det du skriver om DM800PVR även den som jag länkade till "DM-800HD-SE PVR" ?
    Finns det annars något annat vettigt PVR alternativ eller ska jag skippa den funktionen?

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    DM500HD och DM800SE (obs SE = second edition, inte samma som "vanliga" DM800) är de moderna boxarna från Dream. De är förmodligen lika bra. Skillnaden är att DM800SE kan ha disk internt, du kan å andra sidan få PVR funktion med en extern disk till DM500HD också. Boxarna är ganska likvärdiga, skiljer lite i utrustning bara.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    20
    Tackad
    1 gånger
    Klon vs. original kan man hålla på med hur länge som helst. Jag har en DM600 (org) och en DM800 (klon) här hemma och kan väl säga att min 600 känns bättre i byggnadskvalite och att fjärren upplevs som bättre.

    Har du cash till att köpa en original så ska du helt klart göra det. Du får garanti och sånt ifall boxen går sönder samt att du betalar till dem som håller på med utvecklingen av boxarna...

    Eftersom DM500HD inte har varken USB eller plats för intern disk hade jag valt en DM800SE. En tusenslänga till och du får en lite fetare box.
    Även om du inte känner att du vill spela in nu så kanske du vill i framtiden, eller kanske som jag bara kunna ifall jag vill
    Jag har en SSD i 800'an och en extern kopplad via USB som jag kör FTP mot. Rätt nimt med tanke på att den alltid är igång ifall man behöver föra över några viktiga filer ifall ens dator helt plötsligt börjar brinna!

    Välkommen in i DB-världen!

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Är det en Dreambox du VILL ha eller är det det fabrikatet dina kompisar har? De andra fabrikaten som har egna trådar här är minst lika bra.

  9. #9
    Bra synpunkter.
    @Shadwell, jag har aldrig haft PVR men känt att jag saknat det vid flera tillfällen, det lutar åt DM800SE.

    @Schwede30, bra fråga, och som nybörjare kan jag inte riktigt svara på det, men säg såhär.
    Mina inneboende kompisar använder dreambox, och för att kunna nätverka med dom tänkte jag att det är stabilast att välja samma märke.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    184
    Tackad
    3 gånger
    Hur är det med dm800se har originalet/ clonet fläkt i den?... Dm800hd pvr fläkt är ett stort problem.....låter som en traktor...Fattar inte att kineserna inte lyckats fixa någon bra fläkt till den? J*vla kineser ger ett års garanti när man frågar om kvaliten men när boxen väl kommer fram och inte funkar och svarar de då inte på mail längre ....än så länge fungerar boxen bra,,,får se hur länge den håller bara....

    Antar att dm500hd original inte har någon fläkt och inte clonen heller.....

Liknande ämnen

  1. Vilken dreambox bör jag välja?
    Av JockeK i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 00:49
  2. Vilken Dreambox att välja?
    Av grissom i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 21:47
  3. Ska köpa en Dreambox, vilken ska jag ha...
    Av PiZZaMaN i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 19:40
  4. Vilken dreambox..
    Av Gasse i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 21:32
  5. Vilken dreambox?
    Av Pz007 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 21:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss