Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: DM 7020HD låser sig och beter sig konstigt

  1. #1

    DM 7020HD låser sig och beter sig konstigt

    Sedan i går morse (lördags) så beter sig min 7020HD riktigt knepigt.
    Kör Viasat (gamla kortet) & Boxer via Oscam och Newnigma image och den har fungerat felfritt tills nu.
    Om jag bläddrar bland kanalerna så "låser sig" bild och ljud efter ca 5-6 kanalbyten.
    Blir fryst bild och om jag bläddrar vidare så blir den svart.
    OK, tänkte jag, ngt knepigt med Oscam. Bytte till CCCam. Ingen skillnad, bläddrar några kanaler och så låser den sig.
    Hjälper ej att starta om EMUn, endast full omstart.
    Dock verkar det på ngt sätt ha med Cam att göra för om jag sätter Boxer CA-modulen från båt-TVn så fungerar samtliga boxerkanaler men inte Viasats. Utan CA låser sig allt.
    Om jag ite bläddrar utan väljer i listan eller knappar in kanalens nummer låser det sig mer sällan.
    Nu vet jag inte var jag skall leta.

    // Magnus

  2. #2
    Ytterligare en fråga.
    Om jag nu skulle behöva flasha om boxen.
    Detta är första gången jag jag gör det med Oscam installerat.
    Räcker det att spara de tre filerna: oscam.conf, oscam.server och oscam.user eller behöver jag spara något mer?
    // Magnus

  3. #3

    Jag har exakt samma problem med låsning.

    Hej
    Jag har exakt samma problem med låsning på min DM 7020HD. Krävs omstart för att det ska hoppa igång igen. Och så fungerar det ett antal kanalbyten och sedan låser sig bilden och vid nästa kanalbyte så blir bilden bara svart.

    Kan tillägga att de fria kanalerna fungerar utan problem i alla läge.

    Har testat med ny image, byte av cccam, men utan förbättning.

    Någon fler med samma problem och kanske förslag på fler åtgärder?
    Tack på förhand!
    //(Zackie) Magnus

  4. #4
    Det ska räcka med de tre filerna!
    Magnus, vilken Image använder du? Jag kör med Newnigma2.

  5. #5
    Bytte till Newnigma 3.3 (hade tidigare 3.3.1) och problemet försvann.
    Gissar att Viasat gjort något som senaste versionen inte gillar.

    // Magnus

  6. #6

    Kompletterande information i felsökningen

    Hej igen,
    Mitt problem kvarstår, men jag har gjort framsteg i felsökningen.
    När jag väljer att bläddra endast mellan kalaner på samma transponder så fungerar det utan låsning och utan svart bild.

    Är det någon som har fler förslag.
    Tack på förhand.

    /Zackie, Magnus

  7. #7
    Har du provat att byta version på Newnigma til 3.3?

  8. #8
    Hej,

    Jag har precis samma problem, kör OpenPLi-2.1-beta-dm7020hd-20120129 och CCCam 2.3.0 med canal digitals abbonemang..

    Allt har fungerat problemfritt ända till i lördagst, då började den bete sig precis som ni beskriver och gratiskanalerna fungerar problemfritt (både via sat och kabel).. CCCam körs fortafarande och enligt det är allting ok, den tar nya ecm's och de är ok (När jag startat cccam från telnet med kommandot cccam -dv)...

    Eftersom vi alla har exakt samma problem så verkar ju det som att imagespecifika filer inte är orsaken, inte heller vilken cam vi använder och inte vilken leverantör vi använder oss av..

    Jag har även provat starta om cccam och enigma2 utan lyckat resultat, endast fullständig omstart får bild i rutan igen.

    Då förstår inte jag så mycke mer än att det av nån orsak har kommit nån uppdatering av dm som installerats automatiskt..? Vad jag vet så borde boxen fråga först om man vill uppdatera, men jag är inte helt säker heller. Eftersom omstart av GUI (enigma2) inte hjälper så måste det ju vara något som körs "djupare" än det..

    Det verkar även som om det bara hänger sig när man zappar (efter ca 5-6 kanalbyten snabbt efter varandra), om man kollar på samma kanal nån minut före man byter verkar det vara stabilare (fungerar hur bra som helst hittills)..

    Jag är inte intresserad av att flasha om boxen, inte heller att installera newnigma 3.3 för det har ju inte i grunden varit nått fel på den versionen av openpli som jag använder då det fungerat problemfritt över en månad.

    Kan även tillägga att jag har inte installerat nått nytt eller ändrat på nått de senaste veckorna..

    Vet någon vilket program som "använder ecm-koden för att få bild"? Jag trodde det ingick i enigma2 men då borde väl en omstart av det fixa problemet? Alltså om det är något program mellan cam och enigma2 som kan tänkas hänga sig? Och att detta eventuella program inte används vid gratiskanaler..

    Det kan ju inte vara någon drivrutin till tunerna som hänger sig då gratiskanalerna fungerar konstant och att zappa mellan dessa är inte heller något problem.. Jag har även en gammal box i sovrummet som fungerar utan problem när det hänger sig på 7020hd'n..

    Tacksam för hjälp!

    //Nicke
    Senast redigerad av N1ck3 den 2012-03-06 klockan 19:48. Anledning: Stavfel

  9. #9
    Hade min newnigma 3.3.1 utan problem i säkert en månad jag med. Se i lördags kom problemen. Inte medveten om ngn uppdtering. Satt bara och tittade på tv och började att zappa när det låste sig. Trodde att det var ngt knas från Viasat under helgen så jag avvaktade till idag att börja mecka. Flashade om med 3.3.1 ingen bättring men sedan jag gick tillbaka till 3.3 så har det fungerat utan några problem. Tog för att testa in alla plugin uppdateringar. Inte heller då problem. Men när jag försöker med 3.3.1 igen så skiter det sig igen. Har inte kunskap nog att klura ut var problemet ligger. Är bara glad att jag på något sätt fått det att fungera.

    // Magnus

  10. #10
    Jag har exakt samma problem, kör newnigma 3.3.1. och cccam2.1.4 och har bytt till 2.2.1 men samma problem.
    hur gör man för att byta till Newnigma til 3.3?Måste man flasha boxen och göra alla inställningar igen??

Liknande ämnen

  1. Mgcamd i 7020HD med 2 tuners
    Av dohan4ever i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 18:54
  2. Tänkte uppgradera till 7020HD SS
    Av s_a i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 22:00
  3. hur beter sig en timebombad 500?
    Av jojje1234 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 18:06
  4. konstigt??
    Av Storm i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-05-09, 16:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss