Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 57

Ämne: Openelec PVR

  1. #1
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger

    Question Openelec PVR

    Antingen är jag dum i huvudet (mycket möjligt) eller också är infon på Openelecs hemsida väldigt dålig.

    Jag vill alltså installera en Openelec med PVR funktion. Hela dagen och kvällen igår tillbringade jag med att installera ION-filen som finns under downloads. Installationen gick på 5 min. som utlovat var. Sedan då??

    Efter lite grubblande och sökande på nätet kunde jag enabla tvheadend och surfa in på dess web-gränssnitt. Lite mer kliande i huvudet och surfa runt. På Openelecs hemsida finns inte mycket hjälp att hämta. Efter 4-5 timmar hade jag i alla fall scannat in mina kanaler och kunde titta på dem i VLC på datorn. Jag kände mig rätt nöjd.

    Skulle vara kul att titta på dem på TV:n också. Enkelt fixat trodde jag. Bläddrade som en idiot i XBMC:s alla menyer. Ingen stans stod det något om Live-TV... Mera googla, man skulle enabla någon tvheadend klient. Inte fan fanns det någon sådan på mitt system...? Efter att ha bläddrat upp och ner i XBMC:s inte helt logiska menyträd ett otal gånger var jag nära desperation. Till slut läste jag denna rad som stod med liten stil på Openelecs nedladdningssida:

    ""PVR" images use the official XBMC PVR code branch and include a wide range of DVB card drivers and the modified PVR version of the XBMC Confluence skin. If you are creating an HTPC that will work with live TV and Satellite streaming software and hardwae, use these images."

    Va fan, var det inte en PVR image jag laddat ner? Det finns gott om rubriker för alla möjliga hårdvaror på sidan men inga filer hette något med PVR... Längst ner fanns "Official Daily Builds". Därunder väl gömt kunde man faktiskt hitta några images som hette något med PVR. Laddade hem en sådan. Försökte fuska och inte göra om hela installationen och körde in den som en "update". Det gick till synes bra och äntligen fanns Live-TV i menyerna och jag kunde enabla tvheadend PVR client. Jubel!

    Tyvärr ville det ändå inte funka. Troligen för att jag blandat en icke PVR image med en update från en PVR image. Men nu tror jag att jag åtminstone börjar ana hur man ska göra.

    Men var fan är logiken??? Varför innehåller "icke-PVR imagen" hela tvheadend-servern och alla drivrutiner för DVB-kort när det ändå inte går att använda för att tvheadend klienten saknas???

    OK, så nästa gång använder jag en image som heter något med PVR så är saken klar...?
    Just när jag tror att jag klurat ut det så läser jag ett inlägg om en kille som installerat openelec-eden... Vad är då det? Såg att det fanns sådana filer under "Official Daily Builds" men helt utan förklaring.

    Så snälla ni som vadat igenom det här Openelec-träsket, vad fan är det jag ska ha om jag vill installera en Openelec med PVR-funktion? Skall jag ta en PVR-image eller en openelec-eden image? Vilket är bäst?

    Var vänlig upplys en hårt prövad man som sliter sitt hår...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #2
    Seniormedlem wbas avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    251
    Tackad
    2 gånger
    Vet inte vad som menas med pvr-klient. Antar att du menar en streamingklient i xbmc. Gå till video lägg till källa bläddra där tror jag du ska se tvheadend annars får du lägga till källan manuellt och porten ska vara 9982 typ dit ip på headendservern 192.168.1.138:9982 sitter inte framför tv:n så jag tar det ur minnet. Hittade en länk http://mymediaexperience.com/finally...-media-center/ där det står lite info.
    Dreambox 7020 newcs_1.50 mgcamd_1.28

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    I brist på bättre vetande kallar jag det kanske för fel saker. Men vad jag menar är att jag vill ha en burk med en TV-tuner ansluten och jag vill kunna titta på mina TV-kanaler på samma burk.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Seniormedlem wbas avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    251
    Tackad
    2 gånger
    Jag valde stable (1.0) - 1.0.2 ION x86_64 (102 MB) MD5 http://openelec.tv/get-openelec till min zotac id41 sen får du lägga till tvheadend klienten under videos.
    Under videos->källa lägger du till tvheadendklient och får därmed upp kanallista mm då får du en burk med tv. Nackdelen är väl att man måste gå via webben till tvheadend om man vill göra inspelningar . Vet inte om man kan få upp epg i openelec. Har inte hunnit laborera så mycket med openelec.
    Dreambox 7020 newcs_1.50 mgcamd_1.28

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Tack för informationen. Jag inser att jag förmodligen hade kunnat få till det med min första installation som var stable (1.0) - 1.0.2 ION i386 (98 MB).

    Men för mig som novis på XBMC var det långt ifrån självklart att lägga till källa m.m. Jag har använt XBMC en del främst som mediaspelare i yaVDR och jag gillar gränssnittet. Men konfigurationsmenyerna tycker jag är ganska förvirrande. Jag är väl helt enkelt inte inne i "XBMC-tänket"...

    Men är det någon som kan svara på frågan:
    Vad är det för skillnad på de vanliga Openelec versionerna och PVR-versionerna och openelec-eden versionerna?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    12
    Tackad
    1 gånger
    Ett sidospår, men en grundinstallerad ubuntu plus xbmc-pvr fungerar bra för mig.

    http://www.loggn.de/ubuntu-xbmc-repo...t-und-ohne-pvr (Men då är sidan på tyska

    12:04 Ubuntu "Precise Pangolin" - XBMC Dharma PRE 11.0 (unstable) with PVR, can the XBMC-PVR repository of Alexander Surkov be installed. ?

    sudo add-apt-repository ppa:alexandr-surkov/xbmc-pvr
    sudo apt-get update
    sudo apt-get install xbmc tvheadend

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    260
    Tackad
    13 gånger
    Nu har jag inte kört Openelec på ett tag då det strula men här kommer en länk till PVR images

    http://sources.openelec.tv/tmp/image/openelec-pvr/

    Har lite bråttom nu men ska försöka återkomma med lite mer info ikväll
    DM800 HD SE • DM800 HD PVR (Klon) • HTPC - OpenELEC

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mikemike Visa inlägg
    Ett sidospår, men en grundinstallerad ubuntu plus xbmc-pvr fungerar bra för mig.

    http://www.loggn.de/ubuntu-xbmc-repo...t-und-ohne-pvr (Men då är sidan på tyska

    12:04 Ubuntu "Precise Pangolin" - XBMC Dharma PRE 11.0 (unstable) with PVR, can the XBMC-PVR repository of Alexander Surkov be installed. ?

    sudo add-apt-repository ppa:alexandr-surkov/xbmc-pvr
    sudo apt-get update
    sudo apt-get install xbmc tvheadend
    Tack för det!
    Det löste ett av mysterierna. Eden är tydligen namnet på en version av XBMC.

    Återstår frågan vad det är för skillnad på vanliga XBMC och PVR-versionen av XBMC?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Vanliga XBMC har inte stöd för live-tv.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Vanliga XBMC har inte stöd för live-tv.
    Tack för svaret, men då var vi tillbaka på ruta noll igen. Högre upp i denna tråd fick jag lära mig att det går visst bra att använda vanliga XBMC. Man går bara in på Video, Lägg till källa m.m. Stämmer inte det då? Jag känner mig fortfarande förvirrad...?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-20, 18:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss