Hej och välkommen till forumet!
Här är några svar på dina frågor:
1. Det går bra med de flesta Linux-distributioner t.ex. Debian eller Ubuntu är vanligt att man använder. Servern behöver inte vara speciellt kraftfull för kortdelningens skull.
2. Jag rekommenderar att du väljer oscam som är mer framtidssäker och har bra funktionalitet. Newcs är föråldrad och funkar t.ex. inte med de senaste Viasat-korten.
3. AD-Tekniks USB Phoenix är ett bra val. Ett annat bra val är en PC/SC-läsare t.ex. http://www.dustinhome.se/omnikey-car...Provider_dacsa PC/SC-läsare har visat sig väldigt driftsäkra så jag skulle nästan rekommendera en sådan.
4. Det behövs inget annat än oscam. Boxarna pratar direkt med oscam. På boxarna får du installera en mjukvaruklient t.ex. mgcamd eller oscam som också kan vara klient. Oscam har fördelen att den cachar ECM-förfrågningar så att den på sätt och vis även ersätter CardServerProxy som en del har tyckt om att använda mellan klienterna och servern. Men i mitt tycke finns det inte längre någon anledning att använda CSP för hemmabruk då oscam har cache-funktion och ett hyfsat bra GUI.
5. Till större platt-TV typ 42 tum eller större rekommenderar jag en box med HDMI-utgång då bilden blir rätt mycket bättre även på SD-kanaler med en sådan. De boxarna kan skala upp SD-kanalerna till HD-upplösning, ofta med rätt bra resultat så att det ser mycket bättre ut på en stor TV. Med ComHem kan du dessutom få SVT-kanalerna i HD även på Dreambox. Till sovrum och liknande där man kanske bara har en 24 tums TV kan man klara sig med en vanlig DM500 med SCART.
6. Dreambox har fördelen av att ha den absolut största användarbasen och de bästa mjukvarorna. Andra fabrikat brukar tyna bort efter ett tag p.g.a. att de inte underhålls med nya mjukvaror och buggrättningar på samma sätt. Andra fabrikat kan mycket väl ha hårdvara som överglänser Dreambox, men det hjälper inte mycket om de aldrig får till en bra fungerande mjukvara...
Du verkar väl vara på rätt spår. Fråga gärna vidare om du har ytterligare funderingar.![]()