Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: dm600 tappar signal på vissa transpondrar efter frekvensomläggning!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2008
    Inlägg
    120
    Tackad
    1 gånger

    dm600 tappar signal på vissa transpondrar efter frekvensomläggning!

    Hej

    Har lite bekymmer med dm600 boxar efter kanalomläggningen. Jag har lagt in nyaste cables samt installerat om boxarna med gemini 4.70. Söker jag automatiskt så missar han 2 transpondrar men då fungerar alla kanaler. Söker jag däremot med automatisk med 1000 k/hertz på frequency steps så får jag in alla kanler utan på problem dock uppstår problem med mottagningen efter det. Vissa transpondrar får full singnal först sen går signalen ner efter ca 5 sek & stannar på dålig singnal. De flesta andra kanler fungerar men verkar vara vissa transpondrar som ballar ur. Någon smart nisse som har någon ide?

    Tacksam på förhand!

    Mvh 2look4me

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    77
    Tackad
    1 gånger
    Provat göra sökningen med en kortare antennkabel? Har en bekant som hade ett liknande problem. Han hade en 5m budgetkabel, köpte sedan en kortare högkvalitativ och då rullade det på.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2008
    Inlägg
    120
    Tackad
    1 gånger
    Antenn singnalen är 97% & ber 0 på alla andra kanler, borde inte vara något problem med signalen då & jag får ju singnal först men inte efter 5 sek. På de andra kanlerna är singnalen bra så borde ju inte vara det. Antennkabeln är ej något halv fabrikat dessutom testat hos flera beknata, samma problem. Har även provat med flera boxar dm600, samma problem. Har kört fast helt enkelt!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    77
    Tackad
    1 gånger
    Ja då var det ju värre. Eftersom det bara är cables.xml du ändrat så torde ju felet finnas där. Alternativt kan du väl flasha om med openpli och testa. Det skadar ju inte ifall du kört fast.

  5. #5
    du måste gå in på varje transponder och uppdatera frekvensen. det verkar som om frequency steps inte hittar exakt rätt.

    1. ställ dig på en kanal som e kass
    2. tryck menu -> installation -> programsökning -> öppna manuell transpondersökning
    3.ändra sista siffran i frekvensrutan t.ex jag har dålig mottaginng på frkvens 00403. då ändrar jag till 00402 ocg BNR blir 0. brukar alltid vara en mindre som funkar.
    4. tryck sen starta sökning (grön)
    5. tryck sen exit upprepade gånger tills du ser bilden igen (nu förhoppningsvis perfekt bild!)

  6. #6
    Jag har precis samma problem på vissa transpondrar (speciellt 418MHz). Det handlar inte om att det är lite BER och kanalen i sig är kass utan jag får precis som TS 97% samt 0 BER i allt ifrån 5sek till kanske 10 minuter, sen dyker signalstyrkan till runt 70% och BER går i taket på flera hundra tusen samt att bilden fryser. Att göra en manuell sökning och ändra en frekvens upp eller ner hjälper inte.
    Senast redigerad av srg den 2012-08-26 klockan 20:11.

  7. #7
    OK, Jag hör dig. vad har du för nätnummer?

  8. #8
    41001, Stockholm.

  9. #9
    Ok, jag löste mitt problem. Ny kabel ifrån väggen :\.

Liknande ämnen

  1. Tappar imagen efter omstart
    Av balob i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 19:13
  2. Tappar bild/signal vid satellit byte
    Av rippeman i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 22:39
  3. Ingen signal på vissa HD kanaler?
    Av rob_x i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 12:05
  4. dreambox dm600 c inget signal
    Av dblockboy i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 12:15
  5. 500S tappar vissa kanaler tillfälligt...
    Av fulatrix i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 18:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss