Sidan 1 av 25 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 245

Ämne: Vilken klon ska man köpa? Era erfarenheter är välkomna!

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlägg
    19
    Tackad
    1 gånger

    Vilken klon ska man köpa? Era erfarenheter är välkomna!

    Läst lite trådar och har kommit fram till att man kan spara lite pengar genom att köpa en klon (CDB - China DreamBox). Dock verkar det finns en uppsjö av olika kloner och många fallgropar. Genom att ha läst ett antal trådar så framgår det att dessa används av ett flertal medlemmar, vissa tom återförsäljer dem till andra.

    Ni som har erfarenheter, dela gärna med er av dem. Jag har nedan försökt spalta upp information som jag ser skilja sig mellan modeller (förutom uppenbara saker som Satelit/Marksänt/Kabel). Ser gärna till om ni skriver vad ni berukar gå efter samt utreder även lite varför.

    Samtliga observationer i denna tråd kommer från mydalleDotCom

    De två mest klonade modellerna verkar vara:
    • 500
    • 500HD
    • 800HD (PVR)
    • 800HDSE
    • 8000HD PVR


    Det finns det ett par märken av dessa kloner:
    • DM
    • Sunray
    • OEM NewBox
    • Backbox


    Typ av sändning:
    • Standard (S/T/C)
    • HD (HD S2/T2/C2?)


    Något som också verkar viktigt är SIM version:
    • 2.01
    • 2.10
    • 2.10E
    • 3
    • ferrari


    Samt bootloader:
    • V82 Gemi 5.1
    • V76


    Och även tuner modell:
    • ALPS M


    Där är även alternativ som tex:
    • VU + Duo Twin Tuner DVB-S2 HD Statellite Receiver


    Jag har tex tänkt beställa denna klon: oem newbox dm800hdse hd pvr s2 tuner with sim 210e sim card

    Vad skiljer 800 mot 500, vanlig mot "SE"? Gör det skillnad vilken man tar eller lämpar de sig för olika ändamål? (ej uppenbara grejer som HD ej HD, om än det föredras att man köper HD även för SD då bilden blir "bättre" även på SD)

    Som jag förstår det så står SE för second edition och att PVR stod det på de utgångna modellerna vilket det görs dåliga kopior av, på den här jag tänkt köpa står det både SE och PVR. Vad gäller?

    Den har även SIM 210e, är detta bra/dåligt?

    Är OEM Newbox att föredra eller ska man tex satsa på en sunray 5 dreambox dm 800hdse hd pvr s2 tuner with sim210 simcard and wifi inside eller en dreambox dm 800hdse hd pvr s2 tuner eller kanske tom en VU då priset är typ detsamma?

    Boxen ska användas för CardShare i hemmet.
    Senast redigerad av rynkan den 2012-04-18 klockan 01:19.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Men varför köpa en klon öht. Öppna lädret & köp en riktig box så slipper du alla bekymmer.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    sim 2.x, alps tuner, 800se, sunray (namngrey bara) är klart bäst, sen om man behöver wifi och 3-1 tuner väljer man sunray 5, vilker är samma box med på plockade grejor, resten av siffrorna kan du glömma, typ bootloader sim nummer efter 2.x
    Är du ute efter dualtuner är nog vu+duon bäst annars får man köra usb tuner till sunray
    jämföra dm 500 med 800se är natt och dag även priset

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    ganska lite bild på en dm originalbox utan pillande, är nog bara en riktig visatbox eller c+ box som fixar det
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Men varför köpa en klon öht. Öppna lädret & köp en riktig box så slipper du alla bekymmer.

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm

    Och vad menar du med: "ganska lite bild på en dm originalbox utan pillande, är nog bara en riktig visatbox eller c+ box som fixar det"
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    68
    Tackad
    6 gånger
    Han menar nog exakt det som står. Dvs oavsett om du köper klon eller original måste det göras vissa inställningar för att få bild. Inte bara stoppa in kortet i en box och sen förvänta sig få bild i övriga boxar i huset. Mycket av det du gör här i forumet är till stor hjälp, men tyvärr allt för ofta helt onödiga inlägg. Det framgick väl klart och tydligt i första inlägget vad rynkan ville ha hjälp med? Till och med i första meningen skriver han varför han vill köpa en klon. Varför då svara så som du gjorde?! (Ursäkta för OT).

  7. #7
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlägg
    19
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av crille44 Visa inlägg
    sim 2.x, alps tuner, 800se, sunray (namngrey bara) är klart bäst, sen om man behöver wifi och 3-1 tuner väljer man sunray 5, vilker är samma box med på plockade grejor, resten av siffrorna kan du glömma, typ bootloader sim nummer efter 2.x
    Är du ute efter dualtuner är nog vu+duon bäst annars får man köra usb tuner till sunray
    jämföra dm 500 med 800se är natt och dag även priset
    Hoppas det går bra om med att jag ställer lite följdfrågor

    Angående 3-1 tuner: Detta är väl logiskt sett en box där man kan ta in olika typer av sändningar. Fixar CS mjukvaran även detta?

    Verkar som mydalle enbart har 3in1 Sunrays, men det kanske är så det är?

    Har du någon beprövad USB Tuner för Sunray?

    Jag såg att priset verkligen var natt och dag, vilket fick mig att tänka att 500 borde vara perfekt som en andra box i huset? Skillnaden kanske gör att man väljer att köra 800SE helt och hållet.
    Senast redigerad av rynkan den 2012-04-18 klockan 10:38.

  8. #8
    Hej!

    Första inlägget på comhit.net, men man måste ju börja någon gång.

    Jag är i exakt samma sits som dig Rynkan, då jag också skall köpa mig en första Dreambox, och då direkt ifrån Kina. Jag har precis som du forskat en hel del på diverse forum och den jag själv har siktat in mig på är en Sunray 5 (Sunray 5 Dreambox DM 800HDSE HD PVR S2 Tuner with SIM210 simcard and WIFI inside).

    Jag kommer följa just denna tråd med stort intresse framöver!

    Liiite OT: Just MyDalle.com är den plats jag själv tänkt köpa ifrån, just för att man snappat upp relativt mycket bra om dem på diverse forum. Är det någon som direkt avråder en ifrån att köpa därifrån?

    Tack för er tid!

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    näe tyvärr om usb tuner, kör med flera boxar i stället, 3-1 funkar till allt utom PIP eller spela in från annan transponder/sattelit än den man tittar på
    Citat Ursprungligen postat av rynkan Visa inlägg
    Hoppas det går bra om med att jag ställer lite följdfrågor

    Angående 3-1 tuner: Detta är väl logiskt sett en box där man kan ta in olika typer av sändningar. Fixar CS mjukvaran även detta?

    Verkar som mydalle enbart har 3in1 Sunrays, men det kanske är så det är?

    Har du någon beprövad USB Tuner för Sunray?

    Jag såg att priset verkligen var natt och dag, vilket fick mig att tänka att 500 borde vara perfekt som en andra box i huset? Skillnaden kanske gör att man väljer att köra 800SE helt och hållet.

  10. #10
    Färsking
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlägg
    19
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Snooby Visa inlägg
    Hej!

    Första inlägget på comhit.net, men man måste ju börja någon gång.

    Jag är i exakt samma sits som dig Rynkan, då jag också skall köpa mig en första Dreambox, och då direkt ifrån Kina. Jag har precis som du forskat en hel del på diverse forum och den jag själv har siktat in mig på är en Sunray 5 (Sunray 5 Dreambox DM 800HDSE HD PVR S2 Tuner with SIM210 simcard and WIFI inside).

    Jag kommer följa just denna tråd med stort intresse framöver!

    Liiite OT: Just MyDalle.com är den plats jag själv tänkt köpa ifrån, just för att man snappat upp relativt mycket bra om dem på diverse forum. Är det någon som direkt avråder en ifrån att köpa därifrån?

    Tack för er tid!
    På tal om mydalleDotCom så har jag även tittat på denna från mixeshop new-sunray4-dm800-se-sr4-triple-tunner-with-wifi-sct-in-one-all-working-now

    Då jag hittade en tråd om den här på ComHit varav en användare som införskaffat en och enligt erfarenhet fungerar OK

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 20:31
  2. Vilken box ska man köpa?
    Av Teeo i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 07:51
  3. [LÖST] Vilken Box Ska Man Köpa
    Av Mia71 i forum Boxer
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2003-11-16, 01:24
  4. Vilken box ska man köpa?
    Av tvniklas i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-09-30, 22:36
  5. Vilken box ska jag köpa?
    Av Analogu3 i forum Com Hem
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-02-20, 20:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss