Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: min server dog när jag kopplade in en box till i nätverket

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    85
    Tackad
    1 gånger

    min server dog när jag kopplade in en box till i nätverket

    Jag har en dm500 s som server här hemma. Funkar skitbra. Pli images. Kör newcs och CD.
    Nu fick jag för mig att hjälp en kompis att sätta upp en server åt honom med viasat.

    Tog hem hans box hit till mig. Kopplade in den på nätverket och kopplade en tv till den. Såg då att den hade 192.168.1.45 som ip fast den har dhcp enablat. Min har fast ip och samma adress. Ändrade på hans box så den fick 192.168.1.55
    Anslöt till den nya och körde in lite filer via ftp och telnet osv.

    Sen skulle jag ställa den under tvn för att koppla den till parabolen. Då ser jag att min ena client box och tv visar scrambled. Kollar dom andra tv i huset, samma sak. Kollar servern. Får ingen bild på den heller, bara undertext. Får inte fram nån kortinfo, det är bara tomt.

    Försäker logga in på webgränssnittet på newcs 192.168.1.45:8080. Sidan kan inte visas.
    Servern svarar på ping
    Det går att ansluta till servern med telnet.

    Det verkar som att servern inte vill starta upp. Har startat om servern ett flertal gånger. startat om enigma och cardserver, cam.

    Stängde ner alla datorer i hela huset. Stängde ner alla boxar ink server. Startade om modem router. Startade upp boxar. Samma problem igen.

    Nån som har nån aning om vad fan det kan vara? Hur kan jag få igång newcs?

    OBS. Jag har inte kört in filerna i fel box. Jag har kollat datum på alla filer. Jag har inte blandat ihop boxarna för den ena har inget lock på sig.

    Men jag har hittat nåt konstigt i /var/tuxbox/config
    Där ligger en newcs.xml senast ändrad 2012-04-10 23:08. Den är på 0 byte. Den dagen var jag förbannad på min dotter som inte ville gå och lägga sig så jag blockade hennes konto via webgränssnittet.
    Där finns även en newcs-deafult.xml från 2009.
    Datum på servern nu är helt korrekt. Ska den heta newcs-deafult.xml?
    varför blev det en ändring i den tomma filen? har inte startat om boxen sen dess.

    Kan jag byta namn på newcs-deafult.xml till newcs.xml?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ditt problem är nog att filen newcs.xml har storlek 0 bytes...
    Troligen uppstod felet den dagen du blockade din dotter och filen ändrades av webgränssnittet. Men eftersom newcs bara läser in filen newcs.xml vid uppstart så rullade det på med den gamla configen tills du började starta om burkarna.

    Det du måste göra är att få ihop en newcs.xml fil igen. Med alla dina personliga inställningar och konton för dina burkar m.m. Du kan döpa om newcs.default.xml men eftersom det är en defaultfil så innehåller den inte dina inställningar. Har du tur så har webgränssnittet skapat en backup-fil med annat namn när den ändrade i newcs.xml. Se om du kan hitta nån sådan fil.

    Annars återstår bara att skapa en ny newcs.xml från någon backup om du har eller från scratch. Borde inte vara så svårt då du antagligen vet eller kan ta reda på dina egna burkars användare/lösenord. Du kan använda den här filen som mall:
    http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post127474
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    85
    Tackad
    1 gånger
    Detta låter helt logiskt. Nu är då frågan. Hur skapar jag en xml fil i windowsmiljö? Jag har din mall i tråden du länkade till. Men jag kan väl inte bara klistra in i anteckningar och spara som .xml?

    Har letat på boxen efter nån backup fil men inte hittat nån.

    Jag har en screenshot med alla ancändarnamn osv så den delen är inte så svårt att återskapa.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Filen skapar du direkt i boxen mha. "vi", den enda editorn du någonsin behöver lära dig.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Och är man inte riktigt så hardcore så finns det väl Windows-editorer som kan spara i UNIX-format. Har ett svagt minne av att någon nämnt Ultraedit t.ex. Du kanske kan få tips av någon annan?

    Själv kör jag också vi även om jag inser att den inte är den enklaste för en nybörjare. Vill du testa vi så googla "vi tutorial".
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Medlem jonsa79s avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    90
    Tackad
    1 gånger
    WinSCP är ett bra program...

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    85
    Tackad
    1 gånger
    Nu löste det sig till hälften. Kom på att jag hade en gammal dator som nu stod i källaren när jag satte upp servern. På den låg dom gamla filerna newcs.xml och newcamd.list. bara att plocka fram den och koppla in. Hokus pokus så hade jag kört in dom i boxen. Nu kan jag logga in i webgränssnittet. Jag får kort info osv. Har lagt till local som user via web. startat om men får likförbannat inte bild på servern. Inte i i sovrummet heller för den delen.
    Local är grön men har 0 i EMM. Sovrum, vardrum osv står det offline på.

    Nån som har några bra tankar?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    85
    Tackad
    1 gånger
    Nu är det nog löst. Jag hade ju newcs.xml som var tom. Så först öppnade jag den i sciTE och klistrade in koden från atomized guide. Funkade inte. Ftp in min gamla fil som jag fick fram från den kasserade datorn. Funkade inte. redigerade min gamla fil lite gran enl atomized grund kod. pang så hoppa det igång på servern och i sovrummet.

    Tack för hjälpen.

    En fråga till dock. Min fil hade 600mhz. atomized har 357. Nånstans läste jag att kortet kan bränna om man har 600. Detta hände mig för ett tag sedan. Jag ändrade nu till 357. Vad bör jag ha?

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Min åsikt är att du tjänar så oerhört lite på att överklocka kortet att det inte är värt risken med de ev. problem det medför. Jag kör alltid mina kort på 3.57 MHz.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Har som atomized. 3,57 Mhz. "lyckadess" bränna mitt viakort när ja ändrade till 600. akta dig för det.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 21:31
  2. Kan inte ansluta min DM8000 till nätverket
    Av Alucard i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 19:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss