Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: En parabol, 2 Dreambox > två tv

  1. #1

    En parabol, 2 Dreambox > två tv

    Dreambox 1= Dm 600s
    Dreambox 2= Dm 500s

    Dreambox 1 är inkopplad via Lnb in. Kan jag koppla från Dreambox 1s Lnb Out, Till Dreambox 2s Lnb In. Kommer det att att fungera? Hur kommer boxarna att fungera?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Korta svaret:
    Det kommer inte att fungera bra. Dreambox2 kommer bara att fungera som du vill när Dreambox1 är avstängd.

    Långa svaret:
    http://www.comhit.net/showwiki.php?t...iseqC-switchar
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Har hört att båda boxarna kan kolla på samma kanal med samma polarity?

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, det stämmer. Om du läste min långa text så vet du att ett LNB kan stå i ett av fyra olika lägen. Du kan alltså se de kanaler som befinner sig i samma "läge" på båda boxarna.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Nu fick reda på att jag inte kan se betal kanalerna på dreambox 2 exempel viasat och canal plus!!
    om jag drar kabel från lnb out till dreambox 2s lnb in.Är det verkligen sant?? Låter konstigt enligt mig.

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har skrivit wikin för att inte behöva reda ut detta varje gång frågan dyker upp...

    Du har inte angett något om vilken konfiguration du har men du nämner både Viasat och Canal Digital. Då har du troligen två LNB med en DiseqC-switch emellan. När du kopplar in två mottagare på samma nedledning (som det blir om du kopplar som du föreslår) så kommer dessa att kriga om att styra LNB och diseqC, alternativt att en av dem tar över och den andra inte funkar alls. I bästa fall kommer den första mottagaren att styra LNB och diseqC och den andra mottagaren kan "åka snålskjuts" på de rådande inställningarna. Alltså om Dreambox 1 har valt horisontellt lågband på Thor så kan Dreambox två samtidigt se de kanaler som går att ta emot med de inställningarna men inga andra.

    Betalkanaler eller inte har inte med saken att göra. Utan det handlar om att mottagaren, diseqC-switch och LNB samspelar för att ställa in en viss satellit och ett visst frekvensområde. Blandar du in en mottagare till på samma nedledning så kommer det att bli kollisioner och funktionsnedsättningar. I värsta fall brinner något upp.

    LNB loopthrough eller LNB out är bara till för att man ska kunna koppla kabeln vidare till en annan mottagare som man kan använda när den första är AVSTÄNGD. Sätter man på båda mottagarna samtidigt så blir det den typen av problem som jag räknat upp. Du kan lita på det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Jag vet att den första boxen alltid ska vara avstängd när box 2 är på och vice versa. Men det är väl onödigt att använda kabeln till den andra boxen om nu inte viasat fotboll och fom andra kanalerna man har av cardshare fungerar på box 2! Snackar killen skit eller funkar kanalerna? Det är frågan jag hoppas någon kan svara på, då beställer Jag sladden nu!

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Som jag skrev i inlägget ovanför och nu skriver en gång till...
    Betalkanaler eller inte har inte med saken att göra. Cardsharingen påverkas inte, kan du få mottagaren att tuna in på en betalkanal så kommer den att dekodas om din cardsharing funkar i övrigt.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Det kanske största problemet är att jag inte kan användarnamnet eller lösenord hos servern jag ansluter mig till. En snubbe fixade allting till mig. Kan jag på nått sätt få över all info från box 1, till min nya box 2? Alla cams och så måste väl också finnas på den andra boxen. Eller jag kanske måste öppna upp ett nytt abbonemang hos snubben? Förlåt om jag är lite jobbig.. Tack för all hjälp!

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nu är det så att om du läser reglerna för detta forum så får man inte diskutera cardsharing utanför det egna hushållet. Så prata inte mer om den där "snubben".

    Rent teoretiskt så ligger denna information i filen newcamd.list som finns under /var/keys i din första Dreambox. Så kan du kopiera ut den så är det lugnt. Men det förutsätter att du vet lösenordet för att logga in på din box.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Dreambox eller skybox, vilken parabol behöver jag?
    Av hedde i forum Övriga mottagare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 18:39
  2. Ny installation av parabol / dreambox
    Av JockeK i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 16:21
  3. parabol
    Av bustabusta i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 09:55
  4. dreambox+parabol
    Av Cullun i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-04, 15:41
  5. Dreambox med norden parabol.
    Av taco i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-04-18, 15:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss