Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem få in vissa HD-kanaler från Canal Digital (Thor 0.8W) med Dreambox DM-7020HD

  1. #1

    Problem få in vissa HD-kanaler från Canal Digital (Thor 0.8W) med Dreambox DM-7020HD

    Jag har precis skaffat en dreambox DM-7020HD och lagt in image OpenPli.
    Sedan tidigare har jag en Conax CA-modul till min Samsung TV som jag använt för att se på tv från Thor 0.8W. Jag har kunnat se samliga kanaler som ingår i mitt abonnemang (både SD och HD). Jag har provat att flytta CA-modulen till min dreambox men får inte in alla HD-kanaler i mitt abonnemang längre. Det är ungefär 2/3 delar av HD-kanalerna som jag inte får bild på (se lista nedan). Övriga kanaler fungerar bra inkl SD-kanalerna.


    Någon som vet vad som skulle kunna vara fel. Kan det vara så att Dreamboxen är mer känslig än den inbyggda mottagaren i min TV och därför behöver bättre signal (har just nu SNR 85% -13,7dB, AGC 30%, BER:0)? Som det är nu har jag fått gå tillbaka till att köra Thor via TV:n och övriga sateliter via Dreamboxen. Men jag skulle föredra att kunna ha alla kanalerna via dreamboxen.


    HD kanaler som fungerar på Thor:
    Kanal 5 HD
    TV4 HD
    SVT2 HD
    SVT1 HD
    ANIMAL PLANET HD


    HD kanaler som genererar felmeddelandet "Ingen data på transponder (timeout vid läsning av PAT)" :
    TV3 HD
    NAT GEO WILD HD
    NAT GEO HD
    HISTORY CHNL HD
    EUROSPORT HD
    ESPN AMERICA HD
    DISCOVERY HD
    BBC HD

  2. #2
    razorx
    Gäst
    Testa att updatera sattelites.xml , skulle det fortfarande strula är nog en inställning av pottan behövligt. Svar ja dreamboxen är kännslig.
    Sent from my Lumia 800 using Board Express

  3. #3
    Nu har jag provat att ladda ner en ny satellites.xml fil från http://satellites-xml.eu/, startat om boxen och gjort en ny sökning på Thor. Resultatet är dock samma som innan. När jag ställer mig på kanalen får jag ingen bild och efter någon minut får jag upp felmeddelandet om att ingen data finns på transpondern. Jag får gå tillbaka och finjustera parabolen och se om det hjälper.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    327
    Tackad
    38 gånger
    De kanaler som fungerar har alla symbolrate 25000
    Kanal 5 HD
    TV4 HD
    SVT2 HD
    SVT1 HD
    ANIMAL PLANET HD

    De kanaler som inte fungerar har alla symbolrate 30000
    TV3 HD
    NAT GEO WILD HD
    NAT GEO HD
    HISTORY CHNL HD
    EUROSPORT HD
    ESPN AMERICA HD
    DISCOVERY HD
    BBC HD

    Det kan inte vara nån tillfällighet att det är så.

    Kan det vara så att 7020HD inte klarar av SR 30000?

    Så hade jag på Clark Tech 9000HD på B tunern.
    Och det visade sig att det var fel värde på oscillatorn på B tunern. (Bugg från tillverkaren)
    Det ska vara 85 MHz, men en osc. på 81 MHz satt monterad.
    Efter att jag bytt till 85 MHz fungerar SR 30000 kanalerna på B tunern.

    Men det borde vara fler här på forumet som har 7020HD, och som kan svara på om SR 30000 kanaler fungerar.

    beson
    Clarke-Tech ET9000HD x 2 | Raspberry PI

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    37
    Tackad
    5 gånger
    Jag har en 7020HD med LT8 och får in alla HD kanaler.
    Har du provat att koppla utan disec, Dreambox är känsliga på dessa.

  6. #6
    Har provat att koppla förbi diseqc och köra direkt in i boxen med samma resultat.

    Har läst på ett antal olika forum från november månad 2011 där problem med 7020HD och åtkomst till HD-kanaler som ligger med symbolrate 30000 diskuterats och det verkar vara ett känt problem. I Enigma2 Release 3.2.1 (november 2011) står det "fixed support for transponders with high bitrate (no CI yet)" vilket kan indikera att det fortfarande är problem om man kör med CA-modul. I nyare releaser nämns dock ingen fix för CI. Men vad vet jag, har bara ägt en Dreambox sedan i torsdags, håller fortfarande på och lär mig hur boxen fungerar. . Får nog leva med problemet tills vidare och köra THor direkt i TV:n om jag vill se alla HD-kanaler, åtminstone tills jag sett över parabolinstallationen.

  7. #7
    Hittade en ny image av opendreambox 2.0.0 experimental från 30/4 2012 där det går att sätta "support for high bitrate" i inställningarna för ca-modulen. Provade HD-kanalerna på Thor som ligger med symbolrate på 30000 och det fungerar. Har numera bild på alla kanalerna. Nu är det bara att vänta på att openpli ska hinna ifatt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 20:33
  2. Problem med vissa HD-kanaler.
    Av juppe i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 21:16
  3. Får ej in Canal digital kanaler i vissa boxar.
    Av Gazolin i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 19:49
  4. Problem med vissa kanaler!
    Av 85anni i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 09:27
  5. M2 problem vissa kanaler
    Av swatboy25 i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-01, 07:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss