Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Mosaik trots kanalsökning efter omläggning

  1. #1

    Mosaik trots kanalsökning efter omläggning

    Har en 800HD clone, hade vissa problem med att hitta alla kanaler via openpli efter omläggning.
    Men det gick bra mha förslag på detta forum, hittade igen alla kanaler igen efter diverse manulla sökningar.
    MEN... Nu har jag mosaik och höga BER- värden på vissa kanaler som funkade perfekt förut.

    Vet att det kan vara problem med kablage osv men detta kom över natten med omläggningen så det borde inte vara hårdvaran...

    Några förslag på vad som kan vara felet?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    44
    Tackad
    2 gånger
    Du har en för dålig antennkabel som gör att kanalerna nu ligger på andra frekvenser som du innan inte haft kanaler på och därför inte märkt av att de har dålig signal.

    Jag misstänker det iallafall.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av patito Visa inlägg
    Du har en för dålig antennkabel som gör att kanalerna nu ligger på andra frekvenser som du innan inte haft kanaler på och därför inte märkt av att de har dålig signal.

    Jag misstänker det iallafall.
    Så du menar att pga en kanalomläggning
    Skall man behöva antingen köpa flera meter
    Ny o dyr kabel "dra om innanförliggande kabel" lr
    Köpa ett gäng med antennförstärkare.???
    Känns jävligt olustigt..!!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    44
    Tackad
    2 gånger
    Du behöver köpa lika många meter som din gamla kabel men med bättre isolering och helst med tjockare kärna (mittledare).

    Kanaler har alltså hamnat i frekvenser där du alltid haft dålig signal, men där inga kanaler legat förut och du därför inte "märkt" av problemet.

    En teori bara men troligen stämmer den.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av patito Visa inlägg
    Du behöver köpa lika många meter som din gamla kabel men med bättre isolering och helst med tjockare kärna (mittledare).

    Kanaler har alltså hamnat i frekvenser där du alltid haft dålig signal, men där inga kanaler legat förut och du därför inte "märkt" av problemet.

    En teori bara men troligen stämmer den.
    Men gäller detta även om man har box
    Ifrån Comhem..??

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Jag fick också höga BER efter kanalomläggningen, men löste det genom att sänka lite på förstärkningen. Jag har en förstärkare (köpt ifrån Clas Ohlson/Kjell o Co, som har 4 utgångar) för att splitta upp signalen till olika delar av huset.
    Med hjälp av en dreambox och denna kunde jag se till att få noll BER på de sämsta kanalerna, genom att höja förstärkningen tills BER försvann. Sedan tittade jag igenom alla kanalerna och allt var bra. Detta gällde för de gamla kanalerna som hade 64QAM som modulation. Men detta var tydligen lite för hög med de nya kanalerna som har 256QAM som modulation. Så jag fick sänka förstärkningen rejält. Nu har jag lite BER, men är mycket nära noll (gick inte att få bättre med befintlig utrustning som jag har).

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 02:32
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 20:55
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 13:04
  4. Mosaik vid inspelning
    Av johnnysgrabb i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 19:13
  5. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 13:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss