Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: VLC Streaming till nätet?

  1. #1

    VLC Streaming till nätet?

    Hej alla!

    Jag har nu suttit i flera dagar utan att få bukt på det här med hur man streamar via dreamboxen till PC(Eller egentligen till min mobil, android). När jag tar ut kanalkoden för den specifika kanalen så får jag VLC att starta streaming, men jag kan inte få till streamandet att fungera till mitt externa IP och heller inte om jag inte skriver med koden efter IPn till den specifika kanalen.

    Skulle någon vänlig prick kunna skriva hur jag ska göra? Skriver jag in IPna på fel ställa i VLC? känns som jag prövat allt, men det vill bara inte funka.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Bandbredd ????
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Bandbredd ????
    100/10 är det jag har

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Hemma ja, men vad har du på andra sidan ??
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    samma om du menar wifi nätet jag ska använda från andra platsen?

  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    23
    Tackad
    3 gånger
    Jag antar att du gjort så här men möjligen har du missat ngt eller så är det något fel som jag inte haft eller hört talas om.
    Steg 1) ställ in routern, du måste öppna portar på den interna ipadressen som din Dreambox är kopplad till (192...). De portar som skall öppnas är port 80 och 8001. I routern heter det port forwarding. Den ena porten är för webcontrol och den andra för streaming, kanske du bara öppnat ena?
    Steg 2) I VLC ställ in så att m3u-filer öppnas automatiskt.
    Får du en stillbild eller hackig bild har du säkert för dålig bandbredd i någon ända (5mbit borde räcka)
    Via iphone är det bara att installera Dreambox Live och ange din externa ip-adress och låta övriga inställningar vara så ska det fungera.

    Tips är att använda en dynamisk dns så slipper du ha ditt externa ip som adress. Bättre att ha exvis amZor123456789.biz istället och om sen byta om nån obehörig skulle få nys på adressen. Lämnar du ut ditt externa ip är det lite jobbigare. Dynamisk dns fixar du lätt på noip.com.

    PS: Såg att du hade Android, vet inte om det är annorlunda inställningar jmf med Dreambox Live men oavsett detta bör routern ställas in enl ovan.
    Senast redigerad av playaabborre den 2012-05-03 klockan 19:10.

  7. #7
    Medlem truckiss avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    2 gånger
    hejsan, om du använder Androiddreamer med Vplayer och VLC på datorn och dess utom kör med en vpn-anslutning, så räcker det med en anslutning på 1mbit (t.o.m. 0.8mbit).
    /truckis

  8. #8
    "I VLC ställ in så att m3u-filer öppnas automatiskt. "

    Hur menar du? När jag gör en nätverksström i VLC vilka ip nummer skall jag använda? interna eller externa? för man skriver ju först i IP för källa å sen ändrar till "HTTP" och skriver in en IP adress där, enda gången jag får streamen att funka är när jag skriver samma på de båda och att det är den interna ipn till boxen 192.168.x.x/Kanal:ko:den

  9. #9
    Ingen som kan förklara mig hur jag skall göra i VLC exakt? för jag får det som sagt inte att fungera, jag har öppnat portarna. På alla guider står det olika portar, och en del skriver samma port skall va öppen för både min DB internip som min Streaming dator IP.

  10. #10
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    23
    Tackad
    3 gånger
    ah, kanske du gör det svårare än det är. VLC ska sköta sig själv och allt du behöver göra är att byta kanal i Dreambox Webcontrol via din webläsare, när du väljer en kanal öppnar VLC den själv och kanalen visas. Du byter även kanal via webinterface.
    Ställ in routern enl min beskrivning ovan i boxens INTERNA IPnr. Den datorn du streamar till behöver inte ha några portar öppna, du kan komma åt din dreambox från vilken dator som helst när du öppnat portarna.

    Nu går vi över till den datorn du skall streama till och där går du in i VLC:s menysystem och till preferences - interface och skrolla ned till file associaciations. Bocka i m3u där. (detta innebär att VLC öppnas automatiskt och börjar streama när du väljer en kanal i Webinterface).
    Nu är grundinställningarna klara!

    På den andra datorn som du vill streama till anger du ditt hemnätverks EXTERNA IPnr i webläsaren och får förhoppningsvis upp Dreambox Webcontrol.
    Tryck den lilla blå skärmen på en kanal så ska VLC börja streama.

    Börja med att köra med en dator i nätverket och ange det interna ipnr till Dreamboxen och fungerar allt då har du inte öppnat portarna på rätt sätt. Så skulle jag börja för att eliminera felkällor (du behöver ju inga öppna portar för att streama till en dator i ditt eget nätverk).

    När du fått det att fungera och vill stajla för polarna är det jävligt vettigt att ha en webadress (dynamisk dns) istället för ditt externa ip annars kanske din dreambox kommer vara upptagen av andra på kvällarna framöver, jag rekommenderar en lång och omständig webadress.

Liknande ämnen

  1. Problem med streaming till min mac
    Av nicko1 i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-17, 18:42
  2. Får ej streaming från pc till db att funka.
    Av steff77 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 13:54
  3. Streaming till PC
    Av lake i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 09:07
  4. Filmer från nätet till DB
    Av por i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 17:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss