Jag bestämde mig för att prova en Openbox/Skybox S12, den billigaste HD-box man kan köpa. Efter att ha läst om andra på forumet som beställt boxar från http://www.mixeshop.com/ så beställde jag en därifrån. Eftersom detta var ett budgetprojekt valde jag den billigaste frakten rekommenderat brev med China Post. Kostnaden blev $47.50 för boxen, frakt $10.66 och Paypalavgift $1.90. Summa $60.06 vilket blev SEK 406 med den då gällande dollarkursen.


För något över 400:- fick jag alltså en HD-box levererad hem!


Jag beställde den 24 april och fick boxen den 7 maj, det tog knappt två veckor. När paketet kom såg det mer ut som en fotboll än en fyrkantig kartong, det hade tydligen hanterats ganska hårt. Dock var allting i lådan helt, troligen p.g.a. att lådan rymmer en del luft. Annars var kartongen bara lindad i ett enkelt lager tunn bubbelplast och sedan heltäckande lindad med pakettejp.


Utan att jag begärt något speciellt var paketet märkt som gåva med ett värde av $20. Jag åkte inte på tull eller andra avgifter.


Boxen är påtagligt liten, som en tjock pocketbok ungefär. Kvaliten känns bättre än jag vågat hoppas. Den verkar helt OK i byggkvalite och fjärrkontrollen som följde med var snyggare och behagligare att använda än fjärrkontrollen till min Openbox S10. Jag tycker att både boxen och fjärrkontrollen har helt OK kvalitet, med tanke på priset tycker jag t.o.m. att kvaliten är bra.


Idag startade jag upp boxen. Det gick förvånansvärt enkelt. Den är mycket snabb på kanalsökning, i blindscan läget scannade den både Thor och Astra4.8E på mindre än 10 minuter. Senare märkte jag att inte alla kanaler på Thor hittats så jag körde en preset scan och kryssade i network search. Det gick lite långsammare men då hittades även resten av kanalerna.


Mjukvaran i denna boxen är densamma som i alla Openbox varianterna. Den är lite primitiv men ganska straight forward och det mesta funkar bra. Har man sett några olika sat-boxar är det ingen större konst att förstå hur man ska göra. Att scanna satelliter och sätt upp mgcamd klienten var snabbt gjort. Det som tar tid och är knöligt är att göra en favoritlista. EPG kan man i stort sett glömma. Man får pågående och nästa program på aktuell kanal men i övrigt syns bara något enstaka program på övriga kanaler.


Bilden är helt OK ungefär i nivå med min Canal Digital originalbox. Textning fungerar helt automatiskt på alla kanaler utan några inställningar. Däremot är fonten ganska ful och ser lite taggig ut på HD-kanalerna.


Detta är inte en box jag skulle välja till vardagsrummet. Bristande EPG, primitiva inspelningsmöjligheter och ful textning (på en stor skärm) är saker som jag vill ha bättre i vardagsrummet. Däremot är det en mycket käck och billig liten box till t.ex. en sovrums-TV eller i barnens rum om man vill hitta ett billigt alternativ som trots allt funkar helt OK.


Eftersom boxen är liten finns det viss risk att den blir varm. Efter att ha stått på en hel eftermiddag på HD-kanaler är den ganska varm över tunern men inte brännhet. Jag tror nog att den klarar värmen. Det går att ställa den på högkant vilket kanske förbättrar kylningen lite. Dock är den snyggast horisontellt då den har en fyrsiffrig display som visar tiden i vila och kanalnummer när den är igång.


Min kommer nog att få tjänstgöra i sovrummet och ersätta den Openbox S10 som var tänkt dit, men min nya S12:a är snyggare och mindre!