Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Problem att spela HD matrial på en DM800se (klon)

  1. #1

    Problem att spela HD matrial på en DM800se (klon)

    Hejsan.

    Jag kör openpli 2.0.1 på en dm800se clone, och jag har lite problem att köra en del .mkv filer, har tankat hem ett gäng filmer och näst intill ingen funkar att köra.
    Det som händer är att filmen startar fint i ca 5sek och sedan låser sig filmen och uppdaterar ca 1fps, misstänker att det har med hårdvaruavkodningen att göra, eller om det är codecs relaterat.

    Vilka format funkar egentligen att köra?

    Jag har ingen hdd monterad i min box utan använder mig utav en nätverksshare på min hem-pc, kan detta vara boven i dramat, att nätverksprotokollet helt enkelt inte hänger med?

    Någon som har något tips?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    tankar divx, xvid och mkv och spelar upp över mountat dir på PC aldrig haft några problem, testa och lägg i nyare pli 2.1, jag använder aldrig mediaplayer, enbart spelaren över pvr knappen

  3. #3
    Kör pli 2.1 såg jag nu. Testade spela över pvr knappen, men med samma resultat!
    Filename.720p.BluRay.X264-HUBRIS .mkv på 4 580 969kb fungerar inte.
    Filename.720p.x264-MEMFiS .mkv 6 459 683kb fungerar fint.

    Mysko!

    Värt att nämnas är att de filmerna som inte funkar så kommer det inget ljud under de få sekunderna de ser ut att funka.

  4. #4
    Har forskat vidare i detta, filmerna funkar fint om jag stänger av AC3/DTS downmix vad detta nu är, dock blir de utan ljud! Så nu återstår att få ljud!

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Iom att din tv inte klarar av ac3/dts ljud. Så stänger du av det där, så får du inget ljud. Har du en hemmabio förstärkare så löser du det igenom det och har ljudet där igenom istället.

  6. #6
    Jag har en optisk kabel mellan min box och förstärkare, men i och med att filmerna bara ´funkar´ när AC3/DTS är avstängt så borde väl inte komma något ljud den vägen? För det kommer inget ljud, inte någonstans.
    Läste någonstans att openpli helt enkelt inte har stöd för DTS, men det var lite vagt.

    Har är även tankat hem ett plugin vi TSpanel som hetter dreamdts någonting, men utan lyckat resultat.

    Är lite inne på att byta till newengma2 image v3.3.2 läste här på forumet att de har fått det att funka i den imagen.
    Men jag trivs verkligen med OpenPli och tycker den imagen är bra förövrigt.

  7. #7
    Jag kan då köra .mkv filer i både 720p samt 1080p med DTS ljud. Jag kör över nätverk & det funkar bra. Dock så blir det inget ljud på mina DTS filmer om jag inte kör ljudet via min förstärkare med en optisk kabel. Jag har GP3 på min 800se. Kan tänka mig att du det är DTS ljudet som ställer till det för dig. Hade samma fel på min 800HD box om jag skulle köra DTS på den.

  8. #8
    Ok. Tack för infon, kanske ska testa med GP3 då....
    Men vad jag tycker är skumt att filmen stoppar efter 5sec och uppdaterar med ca 1fps om jag aktivera AC3/DTS downmix i A/V inställningarna på boxen, känns som det är något med avkodningen av ljudet som inte funkar och skiten hänger sig.

    Är inga problem att få ut ljud via den optiska utgången om jag tittar på TV eller ser en film utan DTS

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    Downmix är bara över HDMI och är till för tv apparater som saknar AC3 eller DTS decoder, den optiska utgången på din box gör ingenting med ljudet (passthrue) hemmabion är dekoder
    Citat Ursprungligen postat av slarver Visa inlägg
    Jag har en optisk kabel mellan min box och förstärkare, men i och med att filmerna bara ´funkar´ när AC3/DTS är avstängt så borde väl inte komma något ljud den vägen? För det kommer inget ljud, inte någonstans.
    Läste någonstans att openpli helt enkelt inte har stöd för DTS, men det var lite vagt.

    Har är även tankat hem ett plugin vi TSpanel som hetter dreamdts någonting, men utan lyckat resultat.

    Är lite inne på att byta till newengma2 image v3.3.2 läste här på forumet att de har fått det att funka i den imagen.
    Men jag trivs verkligen med OpenPli och tycker den imagen är bra förövrigt.

  10. #10
    Aha... Trodde det hade något med avkodningen av ljudet att göra. Märkligt att filmerna inte fungerar när AC3/DTS downmix är aktiverat i A/V inställningar, borde ju inte hända någonting tycker jag. Nu blir det ju ännu fler frågetecken, det blir till att suga på den här karamellen ett tag! Får testa byta image, för någon inställning borde det ju inte vara!?

Liknande ämnen

  1. DM800se setup problem
    Av gustis i forum Dreambox
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-08-16, 21:32
  2. [LÖST] Problem med dm800se
    Av HUGGE113 i forum Dreambox
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 11:57
  3. Problem med att flasha dm800se
    Av birka i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 14:11
  4. Problem dm800se c-turner
    Av deep007 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 21:46
  5. Dvdplayer i DM800se klon
    Av danneb i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 15:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss