Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Dålig signal med Dm men helt ok med originalbox

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    85
    Tackad
    1 gånger

    Dålig signal med Dm men helt ok med originalbox

    Har en DM 500S Kina clone med PLI image. När jag har originalboxen (nån viasatgrej) så får jag full styrka och kvalitet på parabolsignalen. Men när jag flyttar över sladden till DM boxen blir det bara mottagning på vissa TP (en). När jag då gör en transponder sökning får jag bara in dom kanaler som är på den transpondern. När jag gör en automatisk transpondersökning så hittar den en giltlig transponder och låser och börjar söka. Jag gör en automatiskt transpondersökning. Hittar 11 kanaler och 75 transpondrar. Jag får in kanaler på TP 12092 V 27500. Sätter jag sladden i min openbox och söker på sirius får jag in alla kanaler. Jag har installerat div satfinder appar på mobilen och riktat mot himlen men det finns inga träd som är ivägen eller nåt sånt. Ingen diseqc inkopplad. Original parabol med huvud som kom från viasat för nån månad sedan.
    Tunern i boxen är hel för om jag tar sladden från den andra parabolen (CD) så får jag in hela köret på Thor. (Om jag lägger till thor i listan först givetvis)

    Men finns det någon skum inställning jag inte har hittat?
    Jag har ingen satfinder beeper och kan inte se tvn från där parabolen är. Så jag ska prova detta när jag kommer hem från jobbet idag http://www.zulan.se/dreambox/att-anv...som-satfinder/ . Kan ju hända att Dm är lite känsligare än original och openbox.

    Sen vill jag ha min misstanke bekräftad. Signalen från sirius verkar vara svårare att få in än från thor?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    tvärtom, sirius är starkare

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om det är en gammal image du har så kan du prova att tanka ner en uppdaterad satellites.xml från denna sidan:
    http://satellites-xml.eu/
    och lägga in i boxen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    85
    Tackad
    1 gånger
    Jag har nu gjort en manuell lista på alla transponders jag behöver från http://se.kingofsat.net/pack-viasat.php Jag ska sen kolla min tp lista på boxen och se om det saknas nån. Sen lägger jag in den från http://satellites-xml.eu/ i boxen.
    Tack för det tipset.

    Sitter på jobbet nu. Men när den hittar en transponder (vilket den gör) och låser på den borde den väl uppdatera sig själv? Den hittar ju typ 75 transpondrar eller nåt. Och kollar man satellites.xml filen på enbart astra/sirius så är det 74 st i den.

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Normalt sett så hittar inte boxen övriga transponders bara för att den hittar en av dem. Ibland kan det lyckas om man har Network search ikryssat.

    Om du har 75 transpondrar i din gamla lista som boxen söker på så behöver det ju inte vara rätt transpondrar. Ibland flyttar de kanaler mellan olika transpondrar och startar upp nya på nya frekvenser. Det händer också att de ändrar parametrar på gamla transponders.

    Det är ju inte säkert att ditt problem beror på en gammal satellites.xml men det är värt att prova att uppdatera den.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    85
    Tackad
    1 gånger
    Tror boxen är kass nu. Eller nåt fel på LNB. Nu vägrar den att hitta något ens från cd parabolen med. Sätter jag i sladden som går till openbox och sen lägger till thor så hittar den ingenting. Inte på nån av kanalerna. Den visar 59% i snr vare sig sladden sitter i eller ej. När den scannar transpondrarna så hoppar AGC mellan 29 och 95%. Ibland hoppar ber upp till 60000. Men den vägrar låsa eller synca. Denna box har stått som server utan någon antennsladd i 2 månader. Kan tunern tagit skada av det?
    En anna skum sak är att openbox i vardagsrummet funkar kanonfint med både CD och viasat. 2 paraboler med en diseqc mellan. Men den i sovrummet har tappat signalen på viasat. Den har ochså en diseqc. Kan det spela någon roll om det är olika längd på sladdarna som går ut från diseqcen? Sladden från boxen kommer ut genom väggen och går upp till en diseqc En sladd på ca 1 meter går till CD parabolen, en sladd på 10 meter går vidare till viasat parabolen. Det är ju samma setup för boxen i vardagsrummet men den funkar ju. Iofs är det 10 meter längre till sovrummet.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    10m + 10m kabel kan vara i längsta laget. Se om du kan prova boxen med lite kortare kablar och helst utan DiseqC-switch. Ibland kan det vara problem att få Dreambox att funka ihop med vissa DiseqC-switchar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    men kasta om plats med boxarna, för att eliminera kabelfel/diseqcfel

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    85
    Tackad
    1 gånger
    Ska börja med att byta plats på openboxarna. Beroende på det resultatet ska jag byta plats på diseqc. Den ena är biltema den andra Clas Olsson. Har en extra biltema som jag kan testa med. Men det skumma är att jag hade perfekt mottagning på viasat i sovrummet tills jag ställde in parabolen perfekt. Då försvann den bilden och jag vet att det var sirus jag hade.

    Vad tror ni är max längd på en antennkabel?
    Kan ett huvud med 4 utgångar vara sämre på vissa utgångar?
    Kan ett huvud störas av att det sitter en diseqc kopplad på ledningen på den ena ingången men inte den andra?
    Kan man mäta med en voltmeter i änden av antenn kabeln utan att boxen pajar? Jag brukar ju få stötar när jag skruvar om det är lite blött ute. Får jag inte nu. Men bilden funkar ju med originalbox och en openbox så sladden kan ju inte vara av.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    kan 1 = ja
    kan 2 = borde inte va möjligt
    kan 3 = ja 13/18V

Liknande ämnen

  1. <Dålig signal.
    Av kurdsson i forum Boxer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 18:33
  2. Dålig signal
    Av fox i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 09:13
  3. dålig signal tv4
    Av lejonet65 i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-10-01, 08:44
  4. Tv8 dålig signal
    Av scorpio66 i forum Boxer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-27, 11:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss