Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Dreambox 500HD - Orginal eller klon?

  1. #11
    Okej, nu vet jag iaf. Jag får tacka så mycket för hjälpen.
    Inte konstigt att kineserna blir rika när alla köper skitprodukter bara för och spara lite pengar.

  2. #12
    Medlem miloxs avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    112
    Tackad
    5 gånger
    @Matkoh gå tillbaka och kolla alla dina inlägg! typ 70% handlar om att berätta eller antyda att kloner är dåliga och man är en dålig människa om man använder en..... p.s ber om ursäkt om du tog illa upp ang namnet...

    @FcBarcelona finns inget som säger att det skulle vara sämre komponenter i en klon! De kloner jag har ägt har varit betydligt bättre än den äkta jag började min karriär med!

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    @milox Men det är ju sämre komponenter i maskinerna det är ju ren fakta. Läste någonstans att de chip och transistorer som sitter i kloner är av sämre kvalitet än dem som sitter i Dreambox egna. Jag vet av detta forumet att vissa fläktar på klonerna är värdelösa. Antingen låter de eller gör inte sitt jobb vilket resulterar i en uppbränd box. Dock så säger jag inte att en sådan box inte skulle kunna funka lika bra som en original box.
    Men att säga att en klon box har lika bra komponenter är som att säga att ketchup är gott på macka.

    Sen att vissa av oss kanske ratar kloner av olika anledningar måste vi väll ändå få uttrycka och få säga precis lika mycket som jag accepterar att det finns trådar här på forumet som handlar om just kloner och kineskopior. Bara att jag personligen inte vill lägga ner energi på det för att jag tycker det är fel.
    Att du skulle va en dålig mänska tycker jag inte. Alla är vi olika. Varför jag ratar kloner beror på mitt jobb när jag ser alla löner och arbetstid och annat som krävs för att utveckla nya produkter. tex vi har en ny grej som vi har lagt ner så mycket tid och så mycket möda på sedan se efter ett halvår att likadan finnas ute på marknaden, fast med annat märke på. Så blir man lite besviken. Visst säljer vi patent så att andra tillverkare får tillverka våra delar och det är helt ok. Men de som tar en helt färdig produkt och sedan sätter dit sitt namn eller samma namn som originalet är omoraliskt och bara fel. Det är därför jag tycker att det är inte köparna som är idioter utan de som kopierar en annan produkt.

    Iaf nu tänker inte jag prata mer om detta och önskar alla en trevlig dag.

  4. #14
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Måste lägga mig i lite ang kloner/kopior på produkter!
    Och även jag ser mycket runt detta med produktutveckling genom mitt arbete!

    Jag hävdar med bestämdhet att inga kineskopior eller i alla fall bra mycket mindre kopior skulle förekomma om företagen låter bli att lägga sin tillverkning i Kina! Enkelt, vill ni stora företag tjäna en slant på låglönelands tillverkning får ni ta konsekvenserna av det också!

    Ger mig tusan på att de flesta kopior tillverkas i samma fabrik som originalet!!!
    Dessutom äger kinesiska staten 51% av alla utländska fabriker (har jag hört) så vad tror ni händer i framtiden?????

    Västvärlden matar Kina med kunskap och teknologi så dom sedan kommer bli överlägsen stormakt!
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    CharlieX77 verkar ha läst på, helt rätt vad du skriver, + att tyskarna har fått superhjälp av amatörer att göra boxen till vad den är idag, min första dreambox (7000) var det nada support på när den släpptes, faan folk jobbar gratis åt tyskarna, och dom blir rika

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    @CharlieX77 Du har helt rätt. Gick faktiskt ett reportage om just det du säger på tv för något år sen. Det handlade om just pirat kopior och piratkopiering. Där sa dem att när fabriken stänger så jobbar de anställda kvar tillverkar sin skit för att sedan sälja och var tydligen den största inkomstkällan för de kinesiska organiserade brottsligheten. Om jag inte missminner mej så var det uppdrag granskning som tog upp detta.

  7. #17
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Skrämmande att kortsiktiga aktiebonusar är viktigare för multinationella företag! Ok nu kanske inte Dream-multimedia är ett sådant fullt ut?
    Men ett exempel är när koncernen jag jobbar åt tog fram en ny produkt med hjälp av kineser och skulle visa den på internationell mässa så stod kineserna tre montrar bredvid med exakt kopia och hela pruduktsatsningen lades ner..... Min koncern lärde sig dock inte av misstaget för kortsiktiga bonusar, låglöne tillverkning etc. Är ALLTID det viktigaste, så vi tampas med kopior fortfarande samtidigt som vi tillverkar orginalprodukter i just Kina bland andra.......... Är lite moment 22 över det hela!!!

    Sorgligt är det också då en väldigt svensk produkt och ett signum inom svensk industri gått förlorad genom detta!
    Men jag har inga problem med kopior, dom får skylla sig själva helt enkelt så jag köper gärna kopior om dom är tillräckligt kvalitativa :=)
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  8. #18
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Håller med.
    Sedan en sak till. Om en original box hade kostat närmare en klon hade jag köpt en sådan. Men inte när den kostar 2-3 gånger så mycket. Tycker att DM verkat ha hållit lite högt pris för sina produkter och för det får de betala också antar jag genom minskad försäljning. Dom hade säkert kunna göra en DM500 som är något mellanting mellan original och klon och fått ner priset närmare en klon och då hade de nog kunnat sälja mängder. Precis som DM500 gör idag.
    Fast finns väl folk/länder som skiter i kvalité och går bara på priset.

  9. #19
    Medlem miloxs avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    112
    Tackad
    5 gånger
    Förstår hur ni tänker angående att inte stödja den industrin och jag håller egentligen helt med men i fallet DM så tycker jag läget är lite annorlunda, hårdvaran är inget unikt framtaget av DM utan dom använder existerande komponenter och referensdesign från dessa komponentleverantörer och den stora utvecklingskostnden bör således ligga i mjukvaran och den vet vi ju all hur det ligger till med.. DM har med sin väldigt övervärderade prissättning skapat den här marknaden och har bara sig själv att skylla!

  10. #20
    Jag fick boxen av honom, men den vart helt död, gröna lampan lyste men varken bilden eller fläkten kom igång. Tänkte om man har skickat nån klon och försökt flasha nån image och den har kraschat som ni sa. Jag skickade den tillbaks till honom.
    Senast redigerad av FcBarcelona den 2012-06-16 klockan 21:27.

Liknande ämnen

  1. DM800 orginal SIMkort i klon ?
    Av matkoh i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 08:51
  2. Miraclebox 9, DM 500 HD, eller DM 800 SE HD Klon?
    Av morph2k2 i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 21:38
  3. Dreambox 500hd vs Dreambox DM600 (Comhem lgh)
    Av emilson i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 19:13
  4. Hur vet man om en dreambox är ett klon?
    Av barca007 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 23:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss