Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: fläkt dm 500hd

  1. #1

    fläkt dm 500hd

    någon som vet var man kan köpa en fläkt till en dm500hd
    någon som vet ett märke som passar

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av patte1 Visa inlägg
    någon som vet var man kan köpa en fläkt till en dm500hd
    någon som vet ett märke som passar
    Har en DB 500 HD clon Sim2.10
    Drygt 1år bara, men fläkten har nu börjat låta som ett tröskverk!

    Har för mig att jag läst på forumet att det är lätt att byta men f-banne mig att jag hittar det...
    Nån som kan guida mig?
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  3. #3
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Nu har jag ingen 500HD själv, men det är väl en 60mm fläkt som sitter i den också precis som 800SE? och byta den klarar man ju av med ena tummen inkörd i ena örat.
    Skruva av locket, lossa fläkthållaren (som på 800SE sitter med en skruv), lossa fläkten och byt..skruva ihop i omvänd ordning
    Multitasking means screwing up several things at once.


  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    Nu har jag ingen 500HD själv, men det är väl en 60mm fläkt som sitter i den också precis som 800SE? och byta den klarar man ju av med ena tummen inkörd i ena örat.
    Skruva av locket, lossa fläkthållaren (som på 800SE sitter med en skruv), lossa fläkten och byt..skruva ihop i omvänd ordning
    Jodå, förstår att det är nog ganska lätt att byta. Jag får stoppa in tummen ii örat och skruva upp den ikväll och kika.
    Såg att de säljer fläktar i Kina till 800Se för under tjugo spänn men blir ju dyrare med frakt än om man hittar nån lokalt. (Åsså är det väl same shit som den jag "slitit" ut)
    Är det nån som har gjort detta och kan tipsa om vilken fläkt som man ska kolla efter och lämpligt inköpsställe?
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  5. #5
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tobbe54 Visa inlägg
    Är det nån som har gjort detta och kan tipsa om vilken fläkt som man ska kolla efter och lämpligt inköpsställe?
    Mät bara dess dimensioner och kolla vad det är för kontakt.

    Är det som wildone säger en vanlig PC-fläkt 60x60x15 eller 25 med 3-pin kanske jag har en liggande som kan skickas mot portopris.

    Vill du ha en garanterat tyst kan du ju köpa en lite dyrare Noctua-fläkt t.ex.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av MrPotatoHead Visa inlägg
    Mät bara dess dimensioner och kolla vad det är för kontakt.

    Är det som wildone säger en vanlig PC-fläkt 60x60x15 eller 25 med 3-pin kanske jag har en liggande som kan skickas mot portopris.

    Vill du ha en garanterat tyst kan du ju köpa en lite dyrare Noctua-fläkt t.ex.
    Mycket riktigt är det en 60x60x15, 12v , men det är 4-pin anslutning (svart,röd,gul,blå kabel)
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    Jaha, men köpa 10st? ( Är det inte bättre kvalite? Bra med reserver.... )


    Citat Ursprungligen postat av MrPotatoHead Visa inlägg
    Mät bara dess dimensioner och kolla vad det är för kontakt.

    Är det som wildone säger en vanlig PC-fläkt 60x60x15 eller 25 med 3-pin kanske jag har en liggande som kan skickas mot portopris.

    Vill du ha en garanterat tyst kan du ju köpa en lite dyrare Noctua-fläkt t.ex.
    Som sagt, är en 60x60x15, men 4-pin anslutning.
    Hittar ju ett antal med detta mått men bara 3-pin anslutning (dock ingen Noctua), den 4;e kabeln har det att göra med varvtalsstyrning?
    Finns ett antal adapterkablar till 4-pin, men kommer en sådan att funka i en DM500 HD då?
    Senast redigerad av tobbe54 den 2013-09-09 klockan 06:48.
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  9. #9
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tobbe54 Visa inlägg
    Som sagt, är en 60x60x15, men 4-pin anslutning.
    Hittar ju ett antal med detta mått men bara 3-pin anslutning (dock ingen Noctua), den 4;e kabeln har det att göra med varvtalsstyrning?
    3-pinsfläktar styrs genom att ändra spänningen. Pin 3 (sensor) berättar nuvarande hastighet. Pin 4 är en annan typ av styrning, PWM. Som man kan säga styr med frekvens, så spänningen slipper ändras.

    Citat Ursprungligen postat av tobbe54 Visa inlägg
    Finns ett antal adapterkablar till 4-pin, men kommer en sådan att funka i en DM500 HD då?
    På datorer brukar dessa vara fullt utbytbara, då båda varvtalsstyrningar stöds. Kan dock inte svara för DB-hårdvaran. Men vad jag har sett i pluginen FanControl2 så ska det vara möjligt att välja mellan en 3- och 4-pinsfläkt i inställningarna, vilket borde innebära att även hårdvaran stödjer det.

    Jag hittade tyvärr bara en 60mm-fläkt i gömmorna, provade precis och sense fungerar ej, men tror inte det borde påverka. PM:a om du vill ha den.

  10. #10
    Har precis bytt en fläkt i en 500hd och jag köpte en fläkt från 24.se för 29 kr. Det var en 3 pin men jag pillade ut sladdarna ur kontakten och tryckte in de i 4 pins kontakten från den gamla fläkten. Boxen startade upp och den blev väldigt tyst...

Liknande ämnen

  1. Ny fläkt till dm800hd
    Av cardiel i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 20:29
  2. Fläkt DM8000
    Av elpedro i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 00:02
  3. Fläkt dm800 hd
    Av sappa54 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-25, 17:57
  4. Fläkt i 7025
    Av Zerpent i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 11:09
  5. Byta CPU fläkt
    Av mimmie i forum Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 19:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss