Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Mottagning kommer och går

  1. #1
    Donator
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    217
    Tackad
    2 gånger

    Question Mottagning kommer och går

    Jag försöker hjälpa en arbetskollegas kompis med hans Dreamboxar.
    Det är problem med mottagningen.

    det är 2 dreamboxar,1 på nedanvåningen och 1 på ovanvåningen.

    Det började strula för ett bra tag sedan på följande sätt.
    när dom startade boxen på ovanvåningen så fungerade allt. Men när dom startar den på nedanvåningen så stannar en av boxarna efter 5min men det kan också dröja nån timme.
    Dom nyttjar befintlig antenn dragning i huset och hade en antennförstärkare på vinden.

    Jag har känslan av att dom på något sätt kommer i kontakt med varandra via antennnätet i huset.
    Har kopplat bort ena boxen och dragit kabel direkt ifrån boxen till splittern.

    Dock så kan han ha 90% mottagning och så väntar man en stund så försvinner mottagningen helt. väntar man ett par minuter så kommer den tillbaka igen. Innan jag upptäckte detta så har jag som sagt dragit nu kabel, justerat parabolen.förbigått splitter.

    Har provat med min egna Dreambox och den beter sig likadant.

    Kan eventuell kortslutning i antennnätet slagit ut både splitter och LNB x 2?

    ursäkta för långt inlägg men har slut på ideer...

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    mottagning = bild eller är det bara snr du refar till, splitter hade du ju kopplat förbi ?

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    217
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av crille44 Visa inlägg
    mottagning = bild eller är det bara snr du refar till, splitter hade du ju kopplat förbi ?
    När mottagningen(SNR) är full så är det bild. dock så är det svårt att få till en ordentlig kanalsökning. en sökning tar ca 30-45min innan den är klar och den hittar ca 800 kanaler totalt att jämföra med när jag gör en kanalsökning här hemma så har jag ca 1600kanaler.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    skumt fel, har inget bra att komma med, du har ju provat din DB, finns ju bara lnb och löv/träd kvar

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Kanske skitdum fråga men jag ställer den iaf. Har du en lnb som stödjer fler än en mottagare. Då jag tolkar din beskrivning som att du bara har en spliter för att dela signalen. Kanske dumförklarar mej själv just nu men det är så jag uppfattar din text/beskrivning av problemet.

  6. #6
    Donator
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    217
    Tackad
    2 gånger
    Han har 2 st twinLNB samt 2 st splitter så att han kan ha CD&VIA till båda boxarna.
    Dock samma symptom på både LNB.
    Den ena splittern knäckte jag när jag skulle ta loss kabeln. clasohlsson splitter är inte den bästa jag träffat på.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det du kallar splitter är nog en DiseqC-switch? Annars skulle det inte funka.
    Sedan är det också intressant att veta om problemet finns både på Viasat och Canal Digital? Är det bara på den ena skulle jag misstänka ett dåligt LNB. Är det på båda så kolla switcharna, kablar och kontakter.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    217
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det du kallar splitter är nog en DiseqC-switch? Annars skulle det inte funka.
    Sedan är det också intressant att veta om problemet finns både på Viasat och Canal Digital? Är det bara på den ena skulle jag misstänka ett dåligt LNB. Är det på båda så kolla switcharna, kablar och kontakter.
    DiseqC-switch menar jag givetvis.
    Jag har testat att att byta kablarna switcharna emellan samt även testat direkt på LNB. Han köpte in ny kabel som vi drog direkt istället för att nyttja befintligt i huset om det nu är så att det är kortis på något sätt.

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du har kollat så enkla saker som att parabolen sitter stadigt fast och inte svajar i vinden? Eller att det växt upp träd med löv på framför parabolen?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Donator
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    217
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Du har kollat så enkla saker som att parabolen sitter stadigt fast och inte svajar i vinden? Eller att det växt upp träd med löv på framför parabolen?
    Absolut. Parabolen gick inte att rubba utan att jag fick lösgöra fästet.
    sikten var det inte heller några problem med. Det var nästan det första jag kollade. Kändes som om det var det med tanke på att det kom och gick.
    Parabolen sitter på nock på ett 2 våningshus. Min egna parabol har sämre sikt än hans..

    Tror jag skall be han skaffa nya switchar och LNBs... Känns så surt bara.
    Kör själv med Biltemas, men har ni andra förslag?

Liknande ämnen

  1. LCD-TV ger sämre mottagning?
    Av toks i forum TV
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 19:27
  2. program för tv mottagning
    Av zam1000 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 05:56
  3. Box med bra mottagning
    Av ynot i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 16:25
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 11:40
  5. tv4-mottagning
    Av Monzzon i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-06-06, 19:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss