Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Parabol på balkong...

  1. #1

    Parabol på balkong...

    Jo, det är så att jag flyttat till lägenhet och skulle vilja slänga upp min parabol. Egentligen är väl inte styrelsen speciellt för detta, men tänkte göra det oavsett. Men då sätta parabolen inne på min balkong. Problemet blir dock att; söderläge (dit jag skall rikta parabolen) är rakt mot räcket på balkongen. ganska högt sådant också, eftersom det säkerligen följer alla höjdregler osv osv.

    Hur högt upp över räcket på väggen/balkonggolvet måste parabolen sitta? En granne till mig har turen att ha sin balkong på andra ledden, så han kan sätta parabolen i ena korsidan och rikta den mot andra kortsidan (Vilket gör att han kan ha den väldigt långt ner, och därmed knappt synbar) jag måste däremot rikta min mot långsidan och det är inte speciellt långt emellan väggen och räcket. 1.5-2m kanske. Måste hela parabolen upp över räcket helt, eller räcker det med halva eller hur skall jag göra? Vill ju att den skall synas så lite som möjligt! Förutom räcket så är det fritt i söderläge.

    tack på förhand
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Vinkeln i Sverige från satelliterna är cirka 20-23 grader på den inkommande beamen. Det bör räcka om halva parabolen sticker upp över balkongräcket. Även om det bara är 1.5-2meter fram till balkongräcket. Då kommer signalen fram och studsar på parabolen ner till LNBn.

    Mitten på parabolen ska alltså vara i en horisontell linje med toppen på balkongens översta del som oftast är ett räcke eller liknande. Kan inte lova att det räcker men det bör räcka och även ge dig marginal, speciellt om du har 1.5-2meter som du säger. Det kan gå med ännu lägre men man måste mäta för att se när signalen börjar försvagas eller när du inte får in något.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Är det samma satellit ni skall titta på? Går det inte att han byter ut LNBt och sedan dra koaxialkabeln på ett snyggt sätt?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Vinkeln i Sverige från satelliterna är cirka 20-23 grader på den inkommande beamen. Det bör räcka om halva parabolen sticker upp över balkongräcket. Även om det bara är 1.5-2meter fram till balkongräcket. Då kommer signalen fram och studsar på parabolen ner till LNBn.

    Mitten på parabolen ska alltså vara i en horisontell linje med toppen på balkongens översta del som oftast är ett räcke eller liknande. Kan inte lova att det räcker men det bör räcka och även ge dig marginal, speciellt om du har 1.5-2meter som du säger. Det kan gå med ännu lägre men man måste mäta för att se när signalen börjar försvagas eller när du inte får in något.
    Låter bra, får nog ta och prova detta och hoppas att inga grannar gnäller.

    Citat Ursprungligen postat av Schwede30
    Är det samma satellit ni skall titta på? Går det inte att han byter ut LNBt och sedan dra koaxialkabeln på ett snyggt sätt?
    Känner honom inte, och han bor i grannhuset. tyvärr

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Shabo, tja, det är möjligt man kan ha den lägre men jag är tveksam till det. Jag tror INTE grannarna klagar eftersom parabolen då blir placerad inne på balkongen. Det är i princip den regeln som gäller nästan över allt i Sverige. Så länge parabolen står på stativ, monterad osv, inne på balkongen kan den inte ramla ner osv och skada någon annan.

    Så denna lösning brukar accepteras av alla värdar, BRFer osv. Det är när man vill montera på balkongräcke, hänga den utanför osv som man kan få problem. Allt beror på inställningen hos bolaget (värden) eller BRFen osv. Det är ju lite märkligt att folk tycks ha problem med BRFer, där borde man vara mer förstående tycker jag. Det är ju bara för BRFen att anlita en firma som monterar och garanterar att det är en säker installation så är det ju inte några problem.

    Dessutom om det är många som vill ha parabol kan man ordna med gemensam lösning så slipper man paraboler på alla balkonger osv. Det är ju bara en fördel tycker jag. Så typiskt att folk är gnälliga och sura.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Shabo, tja, det är möjligt man kan ha den lägre men jag är tveksam till det. Jag tror INTE grannarna klagar eftersom parabolen då blir placerad inne på balkongen. Det är i princip den regeln som gäller nästan över allt i Sverige. Så länge parabolen står på stativ, monterad osv, inne på balkongen kan den inte ramla ner osv och skada någon annan.

    Så denna lösning brukar accepteras av alla värdar, BRFer osv. Det är när man vill montera på balkongräcke, hänga den utanför osv som man kan få problem. Allt beror på inställningen hos bolaget (värden) eller BRFen osv. Det är ju lite märkligt att folk tycks ha problem med BRFer, där borde man vara mer förstående tycker jag. Det är ju bara för BRFen att anlita en firma som monterar och garanterar att det är en säker installation så är det ju inte några problem.

    Dessutom om det är många som vill ha parabol kan man ordna med gemensam lösning så slipper man paraboler på alla balkonger osv. Det är ju bara en fördel tycker jag. Så typiskt att folk är gnälliga och sura.
    Jo, det är ju det jag tänkte. Då borde dom inte kunna säga något. Undrar dock vart gränsen går med "innanför"...
    Då är frågan vilket monteringsalternativ som är vettigast. Funderar på att fixa ett L-rör som man kan fästa i väggen, rätt nära. Bättre det än i balkongtrallen antar jag...

    I min brf har vi faktiskt fiber från telia och deras löjliga grundutbud av kanaler ingår i hyran, därav vill dom väl inte ha folk med parabol, men jag är ju van vid min dreambox och parabol...

    tack för svar!

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Åhå. Låter som det är ett jobb för Digiglobe, Selfsat(?) och andra parabolantenner som inte ser ut som paraboler. (http://www.ddelec.com/digiglobe.htm)

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, den var fin. Annars finns alltid det där platta parabolerna.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Schwede30, den var fin. Annars finns alltid det där platta parabolerna.
    Grannen hade en sån i början, men nu har han slått på stort.... Då borde jag också kunna

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Så, en T90 är på gång? Allvarligare : En T55 sluööe kunna sättas upp lite dold och ge tillgång till det mesta när det gäller intressanta satelliter.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss