Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Strömadapter Paj?

  1. #1

    Strömadapter Paj?

    Hej
    Jag satt och kollade tv när min DM 500s la av. On/Off lampan hade slocknat och boxen givetvis. Jag kollade på trafon och lampan på den lös inte heller. Så jag förmodade att den hade lagt av. Köpte en ny, kopplade på den, startade om boxen fick bild i en sekund sen dog även den trafon.
    Nån som känner igen detta och kanske har ett svar?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Hur mycket ström drar boxen ? Tar den mer än 2 A, så då är något trasigt i boxen -> kasta.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Nej, det är ingen självklar grej som har pajat i boxen. Om du inte har kunskap om hur du skall felsöka den, så byt hellre ut DM500:an mot en ny. Vet du vad du gör, så kan du koppla på ett labb-aggregat som förutom att den kan ge flera ampere, så har det även ett kortslutningsskydd, som dels inte pajar vid kortslutning, men även har strömbegränsning som man ställer in, så man kan se ungefär hur många ampere en enhet drar.
    Det finns en diod på ingången av dreamboxen, den ser till att inte släppa in nätaggregat med felaktig polaritet. Ifall den har blivit kortsluten, så skulle detta kunna hända, men den enhet som är kortsluten och drar 2A, kommer inte att leva länge till, utan bör ha klara brännspår på kretskortet.
    Det nya nätaggregat som du testade med, hade det rätt polaritet på spänningen, dvs spänningen på insidan av kontakten och jord på utsidan? Hade den dessutom minst 2A?
    Senast redigerad av viairdeto den 2012-07-03 klockan 21:40.

Liknande ämnen

  1. Strömadapter DM500s död.
    Av chester11 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 20:58
  2. DM600PVR - Ny strömadapter
    Av karlalfred i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 22:41
  3. dm800 clone 20v 2Amp strömadapter?
    Av bbra2000 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-31, 10:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss