Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Hur lokalisera om det är nätadaptern som är trasig?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Nu har jag mätt enligt ditt tips viairdeto och allt tyder på att nätadapern är trasig.

    Ja, lite krångligt blev det, eftersom spetsen på universalinstrumentet inte var spetsig nog att trä in i den där lilla vita kontakten. Jag var åtminstone långt ifrån säker på att den var inne tillräckligt långt.

    Tog då och kopplade till spetsen till en provningslampa för att mäta spänningen i bilens 12V system. Den var både tunn och spetsig, eftersom ju avsedd att sticka igenom isolerade kablar. Testade både med att sticka den genom den röda pluskabeln i boxen mätte spänninngen mot jord (olika skruvar). Testade sedan även med att sticka in den nålen i kontakten i boxen och gjorde samma mätning. Vid båda dessa försök visade multimeterns display ett nollvärde och ett minustecken i multimetern.

    För att vara hundra på att jag haft kontakt vid dessa försök, lät jag dessutom mäta motståndet mellan anslutningen mellan hålet i kabeln och kontakten (med bruten ström naturligtvis). Motståndet då var noll, så jag måste haft kontakt vid mina mätningar av spänningen på sekundärsidan. Därmed borde det väl vara helt klart att det är nätadaptern, och inte boxen, som är boven i dramat. Ett stort plus i så fall, eftersom en nätadapter bör ligga i en helt annan prisläge än en ny box.

    En sådan där nätadapter är väl enbart en transformator + likriktare, och i så fall kan jag väl köpa vilken nätadapter som helst, bara den är på 12 V och 3 A och har rätt dimension på kontakten? Eller bör jag köpa en nätadapter som är avsedd för den box jag har?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    nått galet har du gjort, om du har noll eller minus ska boxen va kolsvart, dioderna indikerar på att du har nån spänning

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av crille44 Visa inlägg
    nått galet har du gjort, om du har noll eller minus ska boxen va kolsvart, dioderna indikerar på att du har nån spänning
    Tack crille44. Det låter ju logiskt det du säger. Därför var fel på boxen också det jag själv först var inne på, men när ingen av de andra hade den funderingen, så antog jag att det trots allt kunde vara fel på nätadaptern. Dock var jag samtidigt lite fundersam över att fläkten inte gick igång. Går inte den normalt sett på direkt man slår på boxen?

    För det finns väl inget batteri i boxen som kan ge spänning till dioderna?
    Senast redigerad av Hexantrop den 2012-07-07 klockan 09:02.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    näe det finns det inte, jag skulle tro att det är ic kretsen som sitter i hållare under tunern som är paj, fläkten startar under bootning

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av crille44 Visa inlägg
    näe det finns det inte, jag skulle tro att det är ic kretsen som sitter i hållare under tunern som är paj, fläkten startar under bootning
    Inte bra - en box fattigare. Men din kunskap gjorde att jag slapp köpa en ny nätadapter i onödan. Fann f ö sex överblivna nätadaptrar hemma när jag letade, men ingen med rätt data.
    Det verkar vara någon annan kostruktion på min box. Ser inte någon hållare någonstans under tunern. Däremot sticker det upp sex stift på ett ställe, men det finns ingen kabel som ska anslutas där. Kanske "distanspinnar" ;-)
    Senast redigerad av Hexantrop den 2012-07-07 klockan 12:25.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Nuuuuu - efter det jag haft isär den igen, så tändes den blå lampan på displayen .Men fönstret där var i övrigt svart ... PCn fick nu också kontakt med boxen, så att jag kunde flasha in en fabriksimage, en bootloader #82 och sedan peta in en patchad image. Det fick bli en bootloader #82, eftersom #84 gav stopp till följd av "old version". La in en PLI, mest eftersom den råkade vara för #82. Håller just nu på med att fylla upp tunern med kanaler från de fyra satelliterna.

    Boxen funkar alltså nu, och då känns det knappast som en katastrof att displayen fortfarande är svart. Jag kan inte se IP-adressen och stapeln som visar hur bootningen förlöper. Står gärna ut med den biten, bara boxen funkar i övrigt.

    Kanske den svarta displayen är en följd av glappkontakt i anslutningen till displayen eller så?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    det har med ic kretsen jag nämnde att göra, har fixat ett par boxar med samma felsymtom även display fel som du, genom att lyfta ur kretsen och sen tillbaka, den snackar med simkortet och tillåter bootning om allt är rätt, tråkigt att den inte satt i hållare.
    om du vill köra senaste pli måste du flasha ssl84 på den image du har, sen reboota och flasha ny image med ssl84

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Jaha, jädra skönt att det hoppade igång igen! Ska kanske uppgradera direkt till en ssl84, pli eller ev newnigma2. Har aldrig använt newnigma, men den verkar vara populär och då finna det väl någon anledning ...
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    ska gudarna veta varför den är populär, helt kass jämfört med pli tycker jag, kör multiboot testar alla image som släpps
    Pli = 1
    Blackhole = 2 solklar tvåa

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av crille44 Visa inlägg
    ska gudarna veta varför den är populär, helt kass jämfört med pli tycker jag, kör multiboot testar alla image som släpps
    Pli = 1
    Blackhole = 2 solklar tvåa
    Bra! Då uppgraderar jag till en pli för ssl84. Min box är ver 2.10.
    ssl84b är väl för version 2.01?
    En fördel med pli är ju en uppsjö med guider på wiki-pli.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Liknande ämnen

  1. DM500HD trasig?
    Av Letalis i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 22:36
  2. trasig DM7020
    Av gump i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 10:26
  3. Trasig DM600C?
    Av gnaget i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 14:44
  4. Trasig 500T & Ny 800 T
    Av husa550 i forum Dreambox
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 01:43
  5. Trasig brännare?
    Av snyggbira i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-02, 22:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss