Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Parabol i Skogen

  1. #21
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    det viktigaste med lång kabel är att inte klämma ihop den någonstans signalen flyter i skummaterialet (dielektrikumet) så klamra inte fast den

  2. #22
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Fasen helt grymma förslag! Tack för att ni delar med er er erfarenhet.
    Jag har kollat med markägaren och för honom är det nog inga problem meeeen jag har stött på patrull när det gäller generalen hemma Hon tillåter mig "aldrig i livet" att några träd skall fällas.

    Så det blir antagligen en påle vid ladan och sedan dra en kabel... pheeew. Det är ju faktiskt förvånande billigt med bra kablar samt och slang/rör att lägga dem i. Dessutom kan jag av markägaren få låna nåt typ av verktyg han har för att gräva kabel.

    Jag vet inte riktigt vad han menar men det skall vara riktigt bra och endast lämna små märken i gräsmattan som sedan försvinner

    Jag funderar dessutom det DennisOlof föreslog att man monterar den på "marken", då det blir lättare att komma åt den till skillnad än när den sitter på en hög påle, alt att man skaffar en motor om den sitter på en påle.
    Hoppas inte vildsvinen får för sig att bråka med min parabol om den sitter på marken bara DennisOlof är det en nån speciell Triax du förslår?
    Vu+ Solo SE Version 2

  3. #23
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Sätt den lite högre ifall du vill slippa markbruset -> höja dynamiken på signalnivån. Runt ögonhöjd är bra !

  4. #24
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Nu tror jag ju inte att du har tummen mitt i hand men tänkte att jag kunde va snäll och förklara hur jag gjorde.

    Först o främst så köpte jag ett grovt rör som jag seden borrade ett hål i ca 10 cm från rörets ände. sen köpte jag vvs rör som jag grävde ner ca ½m. Detta röret lede jag seden in i det grova röret. Seden på med lite cement så att allt är stabilt och bra (se bara till att röret pekar rakt upp och inte lutar åt något håll) Sen fyllde jag på med jord så att cementen inte syntes. Efter allt detta är klart blåste jag sladden genom rören. När sladden kommit fram på stolpen så leder du ut sladden genom hålet du borrade efter det så sätter du på hatten på röret och du är klar (tänk på att täta hålet också). Nu behöver du bara sätta dit din parabol och nu har du ett så snyggt som möjligt arbete utfört som dessutom är stabilt som tusan.

    Hoppas detta hjälpte inför ditt framtida projekt som är kul att göra i sommar.

Liknande ämnen

  1. Parabol
    Av cardiel i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:08
  2. [LÖST] Parabol......
    Av JJay i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 18:30
  3. Parabol
    Av PibesiLL i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 08:01
  4. parabol
    Av elmatador i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-14, 17:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss