Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Problem med att få in två satelliter samtidigt

  1. #1

    Problem med att få in två satelliter samtidigt

    Hej, jag har en dreambox 500-s och har nu köpt ny tallrik med 2 huvuden anpassade för "Norden". Problemet jag få är att jag inte kan få in några kanaler alls från "lnb2" samtidigt som "lnb1" är inkopplat i Diseq switchen. Jag får utan några helst problem in allt från "lnb1" sedan när den skall gå över och söka på nästa satellit så låser den sig ibland och ibland börjar den söka men hittar inget. Kopplar jag ur "lnb1" så får jag utan problem in kanalerna från "lnb2". Det verkar precis som att boxen inte klarar att hantera 2 st huvuden samtidigt. Jag har provat att byta switchen men det hjälper inte. I dreamboxen har jag satt i satellit konfiguration: 2 satelliter med Diseq A&B.

    Lnb1 kör jag Thor med 97% i signal
    Lnb2 kör jag Sirius/Astra med 81% i signal.

    Kör jag dessa separata som sagt utan båda huvudena inkopplade så fungerar det. Har dock ingen lust att springa upp på taket för att byta varje gång jag skall se på TV.

    Någon som har några tips?

    Mvh Nybörjare

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Se till att du har en diseq som är Dreambox"godkänd", ex. Spaun.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Jag har en Chess Diseq som jag tror är godkänd. Däremot så den jag bytte till var en från Clas Ohlsson bara för att testa igår.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Tror !! Köp en spaun eller triax så VET jag att det funkar.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    utan att veta så tror jag alla nya diseq är 1.1 jag har ett säckgäng gamla canal digital, triax och noname alla diseqc 1.0 billigt skit och funkar klockrent på dreambox, har grejorna blivit sämre ? Kan det va så att man behöver gå in i avancerad och välja läge diseqc 1.1, har ingen så ny så kan inte prova, ett 10 tal olika dreambox har jag kört på dessa gamla diseqc
    Senast redigerad av crille44 den 2012-07-15 klockan 12:06.

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Har du provat med en ny PSU ?? Det är det första som man gör, INNAN man börjar med någon annan felsökning.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    matkoh: Jag har inte provat med en ny PSU, visste inte att den kan vara orsaken. Allt fungerar ju i övrigt.

    crille44: Kan inte hitta någonstans där man kan ändra till diseqc 2.1

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    där det står enkel behöver du välja avancerad, jag dribblade till det med siffror ska va 1.0 och 1.1, alltså du ska välja läge 1.1
    Senast redigerad av crille44 den 2012-07-15 klockan 12:19.

  9. #9
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    "Allt fungerar ju i övrigt" !! Är du säker på det ? Har du provat skapa en favoritlista ? Har du även kollat så att du inte har fullt på flash ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #10
    crille44: Det enda stället jag kan hitta detta på är om jag ändrar i satellite config från: 2 satellites Via Diseqc A/B till Non standard - user defined config. Där kan jag ändra DiseqC mode enligt följande: None, 1,0, 1,1 & 1,2. Är det där du tänker på? Annars kan jag inte hitta där jag kan ändra easy till advanced.

    matkoh: Favoritlista kan jag skapa. Sedan är jag som sagt nybörjare och vet inte vad som menas med fullt på flash.

    Tack för att ni hjälper mig
    Senast redigerad av Joppe80 den 2012-07-15 klockan 12:50.

Liknande ämnen

  1. Trådat och trådlöst samtidigt, problem!
    Av Adinho i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-12, 07:05
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 16:43
  3. Problem med två boxar samtidigt
    Av J1951R i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-21, 20:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss