Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Montering av parabol nere i Kroatien

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    162
    Tackad
    2 gånger

    Montering av parabol nere i Kroatien

    Hej!
    Jag har monterat en parabolanten i Kroatien i hopp om att kunna se på viasat. Enl satbeams.com så befinner jag mig precis innanför ytterkanterna av Asta 4A-Nordic BSS "beamen". Mottagnings detaljerna är EIRP level = 45 dBW och rekomenderad storlek på parabolen är 85cm (jag skaffade en på 97cm). Mitt problem är att jag endast får in ca 1/3 av alla svenska kanaler.


    På Astra 4A-EuropeBSS "beamen" (har stark signal) har jag SNR=98%, AGC=100% och BER=0 (har inte kollat alla transpondrar men skulle tro att siffrorna är de samma). Helt ok.
    På Astra 4A-Nordic BSS "beamen" och på en transponder som fungerar har jag SNR=78-80%, AGC=89% och BER mellan 500-1000.
    Sen så är det en hel del svenska transpondrar som jag inte får in något på överhuvudtaget.
    En till sak som är skumm, är att på dom svenska transpondrarna som fungerar så blir signalen sämre under loppet av kvällen och mellan 20 och 23 så är mottagningen så dålig att det inte går att se något.


    Jag är osäker på hur jag ska gå vidare med felsökning och om jag har rätt utrustning.


    Någon som har någon kommentar eller erfarenhet av paraboler nere i Kroatien?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ingen erfarenhet av paraboler i Kroatien, men har du BER 500-1000 när du tycker att det fungerar så tyder det på att din signal ligger på gränsen. BER ska vara 0 för en fullgod signal. Börjar du få värden på BER så tyder det på att signalen är för dålig.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    162
    Tackad
    2 gånger
    Jag har en DM500s och en "noname" Parabol och lnb. Om jag skaffar en parabol och lnb av bättre kvalitet, kommer det att fungera? Bara för att jag befinner mig innanför täckningskartan för en "beam" kanske ändå inte betyder att det kommer fungera!?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Hur mycket sjunker det till när mottagningen är borta?
    Har du optimerat parabolen för de nordiska kanalerna?

    En bättre lnb ger bättre mottagning. Använder du någon form av DISEqC-utrustning

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    162
    Tackad
    2 gånger
    Nu är i princip mottagningen borta och SNR ligger mellan 73-74, AGC = 88 och BER verkar bottna i 65520.
    Har inte optimerat för nordiska kanaler. Vad behöver göras?

    Har ingen diseqc. Min lnb är dock av quad-typ

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Signalen verkar OK; tror inte att det är något fel på parabol/LNB. Tycker att du borde kolla kabeln och anslutningarna.

    Jag vet att det inte går att jämföra signalstyrkor mellan olika mottagare, MEN på min AZBOX har jag stabil bild på exempelvis ASTRA1N när signalkvaliteten är 40% eller över.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Det finns 3 saker att göra för att få upp signalstyrkan :
    1) större parabol ! skaffa minst 1.2m
    2) Mikrovågshuvuden (LNB) bör ha så låg brusfaktor som möjligt (Helst Noise Figure<0.2dB, förkortas NF)
    3) Kabel av hög kvalitet (tjock innerledare som verkligen ger 50ohm, ingen kabel ifrån biltema med tunn innerledare)

    Problemet med dagens LNB som säljs dyrt och påstår sig ha brusfaktor på 0.1dB är att det dumma försäljartrams.
    Det står alltid typ "...BETTER THAN 0.1dB" och detta innebär vid någon frekvens, inte över hela frekvensbandet.
    Detta innebär att ifall du är på gränsen och ditt LNB har brusfaktor 0,1dB på t.ex. frekvens 10934MHz, så kanske den har brusfaktor 0.5dB på 12015MHz och då får du inte in de höga frekvenserna. En bra LNB är en uppmätt sådan, och vilket bolag mäter upp sina massproduktions-LNB?
    Sedan om man tittar på innehållet i en LNB som har brusfaktor på 0.1dB, så används förstärkare som har brusfaktor på 0.2 eller 0.3dB. Hur kan man få 0.1dB ur dessa är ett mirakel som man dessutom tappar minst 0.1dB i alla övergångarna (troligtvis 0.2dB på X-bands frekvenser) som även har ett skyddsradom.
    Med andra ord, tro inte på alla siffrorna, köp en LNB som är erkänd bra, inte någon ny flashig HD-LNB som har 0.000001dB brusfaktor.
    På detta sätt, samt med en bra kabel mellan LNB och dekoder så får du garanterat den maximala signal som du kan få in.
    Glöm inte att vrida lite på LNB (skew) för att maximera insignalen.
    Om du gjort allt som krävs och det fortfarande inte går, så finns det bara ett sätt kvar: Större parabol.
    Träffa några på Kreta (under en sommarvistelse) som fick in svensk TV men de hade ca 3m parabol. Fast Kreta är lite mer söderut än Kroatien.

  8. #8
    elmek
    Gäst
    Kan även bero på dålig kontaktering.
    Är det en klon du har ?

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    162
    Tackad
    2 gånger
    Det är en clone jag har.
    Tack för alla tips.
    Ska skaffa en single lnb av bättre kvalitet och en ny kabel. Ny parabol och box kommer jag vänta med.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Crete
    Inlägg
    782
    Hej, jag kan säga med 99 % att du har för liten parabol, jag bor på Kreta, och har en parabol på 1.65 , och det är gränsfall, jag skulle behöva en på 1,80 för att det skulle bli bra. För min del fungerar det bra,(när solen skiner) förutom om det drar ihop sig på himlen och börjar regna, då försvinner bilden, samt att signalkvaliteten kan bli sämre kväll, natt ! Så en större parabol, kolla på satellit proffsen, dom har fått in nu till till hyfsat pris (delbar i 6 delar, bra för transport), dock så vet jag inte kvaliteten, men det kan vara värt att kolla upp ! Lnb körde jag Inverto
    http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=331%20HYL&cat_nr=103&u cat_nr=


    http://www.satpro.se/detailes/detail...LB-SINL40-ULTR





    Senast redigerad av P-son den 2012-10-06 klockan 22:43.
    ~~~~//Mvh. P-son//~~~~

Liknande ämnen

  1. Viasat nere
    Av steffe06 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 15:44
  2. Kroatien-Sverige på HRT2
    Av d4andwi i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 19:48
  3. Montering av MP 3,5
    Av snugge i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-19, 22:34
  4. PS2 chip montering
    Av snugge i forum Playstation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-18, 07:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss