Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Högt BER på vissa kanaler och allt funkar sådär

  1. #1

    Högt BER på vissa kanaler och allt funkar sådär

    Efter C*mh*m's kanalomläggning har det aldrig fungerat riktigt lika bra som förut.
    Innan körde jag Gemini 4.7 på min dm600c och BER var alltid på 0, sen körde jag in OpenPLI med en cables.xml som ska fungera bra enligt andra på detta forum.

    Men efter kanalomläggningen har jag haft problem med höga BER på vissa kanaler (canal+ extra 1-3 tex) eller diverse andra krypterade kanaler.

    Jag har även en Sunray SR4 (kör kabel) som jag konfigurerat med rätt satellites.xml och gjort 2st sökningar enligt hur vissa här har skrivit och det funkar bra ibland, men BER kan vara mellan 0-20000 på krypterade kanaler.

    Har köpt ny antennkabel (Clicktronic från kjell.com) och även satt dit det där filtret man får med Sunray boxen.

    Hur kommer det sig att det funkar så mycket sämre efter deras kanalomläggning? Nån som har liknande problem?
    Hade ALDRIG problem med min dm600c innan omläggningen.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Hade också problem med mina dm500c efter kanalomläggningen. Man kan enkelt säga att QAM64 är mer tolerant än QAM256, där det krävs finare signalkvalitet för att kunna modulera eller avkoda tv-signalen utan så mycket fel.
    Börja med att koppla in en mycket kort kabel, se ifall detta löser problemet, vilket det skall göra.
    Ifall du får får BER ca 0 , på nästan alla kanalerna, speciellt på de du haft problem innan, så är ju problemet löst, då är det kabeln det är fel på, alltså skall du byta till kabel med bättre kvalitet.
    Jag kan säga att jag blev lite lat en dag och köpte mig en färdig antennkabel ca 10m ifrån clas ohlson. Vissa kanaler hade högt BER innan kanalomläggningen, och det blev bara värre efter kanalomläggningen. För några veckor sedan bytte jag den kabeln, mot en satellit-kvalitets-antennkabel,satte på egna kontakter på respektive ända och nu är det BER NOLL på ALLA kanalerna !
    Kontentan är kabeln ifrån Clas Ohlson var värdelös (10m 79kr->skit), och det spelar ingen roll ifall kjell o co har guldplättera kontakter, när kabeln inte håller 75ohm för alla frekvenserna, vilkte gör att det blir reflektioner i kablarna och det genererar dålig signal. Köp bättre kabel är ett bra råd, med tjock innerledare!!!
    Hur lång är den kabel som du köpte? använder du skarvar?

  3. #3
    Vad tror ni om denna: http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=HQSS5015-1.5&cat_nr=126&ucat_nr=116

    K
    an den funka ?

    Jag har samma problem, 30Db i signal borde väl vara okej ?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Låter som en dyr kabel. Tyvärr det står inte hur stor dämpningen är i kabeln, endast att den har bra skärmning mot störningar. I ditt fall har du inte problem mot störningar, utan mot dålig signalkvalitet. Kan du inte få en specifikation hur stor dämpningen är? Jag skulle verkligen rekommendera att köpa högkvalitativ satellit-kabel, med tjock innerledare och sätta på en hane o hona på respektive ände ! Det är både billigare och enklare !

  5. #5
    viairdeto: Ge oss lite tips länkar till kablar/kontakter på det du tror skulle kunna lösa ev. störningar/BER problem. I mitt fall kan det hända att att bilden fryser (dm600c med OpenPLI 1 eller 2 beta spelar ingen roll) och byter jag då kanal så funkar det igen. Det är lite random, kan hända efter 10min eller efter 1timme eller så.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Bildfrysningar kan bero på dålig kontakt eller dålig konfigurering med servern, har inte med kabelkvalitet att göra. I detta fall jag beskriver med kablarna har endast att göra att få bort BER, dvs ha en bra kabel, med bra kvalitet så att anpassningen är bra för ALLA frekvenserna, så att den inte ger en stående våg som råka släcka ut vissa frekvenser, som fallet är med vissa dåliga kablar. Mitt kabelmärke råkar vara av märket Axil (köptes på Teknikkedjan, 25m=150kr), som har gett mig bra signalstyrka, men det finns flera andra kablar som gör jobbet (sök på google med sökorden "satellitkabel bra kvalitet 75 ohm" som ger dig andra tips att jämföra. Gå inte på en massa med guldplättering o annat trams. Guld är bra för den s.k. skineffekten, dvs när högfrekvent signal skall transporteras, som endast använder toppskiktet.

Liknande ämnen

  1. Vissa HD-kanaler funkar inte längre med cs?!
    Av juppe i forum Canal Digital
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 16:36
  2. Vissa kanaler funkar en stund sedan pixlar ...
    Av mrzimmerman i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 18:07
  3. vissa kanaler funkar inte
    Av Bond007 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 14:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss