Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Scart till 600 c

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger

    Scart till 600 c

    Duger denna för bästa m,öjliga bild http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...d-1-5-m-p37902 till en 600 c box har en 46 led tv eller kan man hitta bättre?
    Senast redigerad av Castro den 2012-07-25 klockan 18:23.

  2. #2

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    skillnad?
    ??

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Den bästa bilden från en DM500 eller DM600 får du med en komponentkabel liknande den som Postbox länkade till.
    Detta beror på att du då kan köra s.k. YUV eller YPbPr läge från Dreamboxen till TV:n.

    Detta har diskuterats i ett antal inlägg du kan söka efter.

    Kort sagt finns det tre olika videomodes man kan köra:
    1. Komposit
    2. RGB
    3. Komponent även kallat YUV eller YPbPr

    Där 1 ger sämst bildkvalite och 3 den bästa. Notera dock att en komponentkabel med tre RCA-kontakter bara överför bilden så ljudet får du koppla på något annat sätt.

    Sedan beror det också på vilken TV du har. Vissa TV-apparater kan klara av att ta emot RGB eller t.o.m. YPbPr på SCART-kontakten och i så fall kan det fungera med en vanlig SCART-kabel.

    Börja med att ansluta Dreamboxen till TV:n med en vanlig SCART-kabel och prova de tre olika video-moden i Dreamboxens inställningar för att se vad som funkar.

    Kolla sedan om TV:n har ingångar för komponent-video och överväg att skaffa en komponent-kabel.
    Senast redigerad av atomized den 2012-07-26 klockan 15:43.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    vad var det jag länkade då . RGB eller

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det du länkade till var en vanlig SCART-kabel, troligen en s.k. full-SCART, d.v.s. alla stift kopplade. Beroende på hur TV:ns ingångar är konstruerade kan du få olika videomodes via den. Man kan inte säga att en SCART-kabel alltid ger en viss videomode. Det finns många varianter beroende på hur apparaternas SCART-uttag är bestyckade och det finns även SCART-kablar som inte har alla stift bestyckade.

    SCART är en djungel...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    23
    Tackad
    3 gånger
    Bästa och bästa... du kan aldrig få bra bild med scart. Är det överhuvudtaget scartingång på tv-apparaterna som säljs nu? Köp en box med hdmi istället. Att välja bästa scart är som att välja bästa 2-glas fönster till huset eller bästa diskettstationen till datorn. Varken 2-glas eller diskettstationer säljs numera då det finns nya varianter.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Mja scart var ju bra på sin tid då man använde VHS och hade dolby stereo Det var tider det.
    Kan passa på o dra en liten historia också när jag skaffade dvd. Var en av de första att skaffa dvd och en polare och han flickvän kom över och glodde på film. När filmen var slut så låg dvdfjärren framför henne så jag säger till henne att spola tillbaka dvdn. Sen kan ni tänka er vad som hände sen. Kan säga att hon fortfarande än idag känner sej dum och jag har ett stort leende på läpparna fortfarande...

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Håller med om att HDMI är att föredra över SCART alla dar i veckan!
    Men om han nu har en 600 så utgick jag ifrån att det var den han ville använda.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    23
    Tackad
    3 gånger
    Visst är det så att har man 600 så får man köra scart men om man efterfrågar bra bild och tänker lägga pengar på en bra scart kan det vara värt att tänka till innan man bränner pengar på en fin kabel som aldrig kan ge "bra bild". Lägg på 1000 kr på dina 239 kr och köp en klonad box med HD och Hdmi så får du bra bild. Tänk "outside the box".. hehe... Ingen ide att lägga pengar på gammal teknik som sjunger på sista versen enligt mig. Jag har kört med 2 st klonade boxar nu i 3 resp 1 år och det har varit problemfritt och dessutom hd-biid och kristallklar bild på övriga kanaler. Den senaste kostade 1300 kr inkl frakt. Kör på en gammal scart tills vidare och spara ihop till en box med bra bild säger jag. Köp 3 betala för 1 om du köper klonade boxar och har man fler rum är det inte fel med fler boxar och om en går sönder så har man backup.

    Väldigt konstigt att originalboxar från Dreambox inte sjunker i pris som allt annat i teknikvärlden, galet att det kostar 3-4 tkr för en originalbox. Påminner lite om Apple faktiskt, de är oxå bra på att ta betalt. Sjukt att DB fortfarande säjler boxar med scart, det är ju på gränsen till bluffmakeri.

Liknande ämnen

  1. Scart
    Av Castro i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 21:44
  2. Scart till komponent
    Av edde1 i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 20:40
  3. hdmi till scart
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 16:20
  4. s-video till scart
    Av maxiboy i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 00:50
  5. Boxer till TV utan Scart?
    Av kaksi i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 04:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss