Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Trasig Dreambox 500C?

  1. #11
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av marcus_ Visa inlägg
    Efter jag stängt av QoS så har jag fått detta felmedelande x antal gånger:
    “There is something alive with the ip 192.168.0.3 in your network which is not a Dreambox. DreamUP may not work properly.“

    Sedan i loggen:
    Box doesn't answer, attach aborted!
    Ping result: NOT OK!!!

    Kollade för säkerhetsskull att det är rätt ip med min Vaio. Kopplar jag den på samma nätverkskabel och gör en ny sökning i netscan så kommer det upp V-VAIO under Host Name på ip 192.168.0.3 alltså det ip som jag använder för att connecta med boxen.
    Så varför säger DreamUP att det inte är en dreambox den pratar med?

    Ska prova med alternativ 1 imorgon med statisk ip. Nu är jag less på det här för stunden. Tack så länge!
    Du kan inte kolla IP-adressen på det viset. IP-adressen är inte knuten till en viss nätverkskabel eller en viss port på switchen/routern. IP-adressen är knuten till mac-adressen på utrustningen så även om du hade haft .3 på Dreamboxen så hade du inte fått .3 på PC:n när du kopplade in den på samma sladd.

    Om du använder DHCP vilket så gott som alla hemanvändare gör så är inte heller knytningen mellan IP-adress och mac-adress fast utan kan ändras av routern. Det är din router som delar ut IP-adresser till burkarna på nätet. Kolla i din router vilka IP-adresser som är utdelade. Det kan du se i routerns menyer under DHCP clients eller liknande. Försök lista ut om någon av dem är Dreamboxen.

    Sätt dig sedan vid PC:n, ta upp ett kommandofönster och skriv
    ping <ip-adress>
    för varje misstänkt IP-adress. Om du får svar så gå och dra ut nätverkskabeln till Dreamboxen. Kolla med ping igen att du inte längre får svar. Sätt i nätverkskabeln till Dreamboxen och kolla igen med ping att du nu får svar igen. När du hittat Dreamboxens IP-adress så ska svar på ping försvinna när du drar ut nätverkskabeln till Dreamboxen och komma tillbaka igen när du åter sätter i den.

    Endast på detta vis kan du kolla vilken IP-adress Dreamboxen har fått om du nu inte kommer åt att titta i Dreamboxens menyer förstås. Det är ju också möjligt att Dreamboxen är såpass trasig att den inte får någon IP-adress över huvud taget.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du kan prova olika versioner av DreamUp. Jag har för mig att version 1.3.3.1 är en bra version för gamla DM500, jag tror det är den jag använder för mina DM500.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Du kan inte kolla IP-adressen på det viset. IP-adressen är inte knuten till en viss nätverkskabel eller en viss port på switchen/routern. IP-adressen är knuten till mac-adressen på utrustningen så även om du hade haft .3 på Dreamboxen så hade du inte fått .3 på PC:n när du kopplade in den på samma sladd.

    Om du använder DHCP vilket så gott som alla hemanvändare gör så är inte heller knytningen mellan IP-adress och mac-adress fast utan kan ändras av routern. Det är din router som delar ut IP-adresser till burkarna på nätet. Kolla i din router vilka IP-adresser som är utdelade. Det kan du se i routerns menyer under DHCP clients eller liknande. Försök lista ut om någon av dem är Dreamboxen.

    Sätt dig sedan vid PC:n, ta upp ett kommandofönster och skriv
    ping <ip-adress>
    för varje misstänkt IP-adress. Om du får svar så gå och dra ut nätverkskabeln till Dreamboxen. Kolla med ping igen att du inte längre får svar. Sätt i nätverkskabeln till Dreamboxen och kolla igen med ping att du nu får svar igen. När du hittat Dreamboxens IP-adress så ska svar på ping försvinna när du drar ut nätverkskabeln till Dreamboxen och komma tillbaka igen när du åter sätter i den.

    Endast på detta vis kan du kolla vilken IP-adress Dreamboxen har fått om du nu inte kommer åt att titta i Dreamboxens menyer förstås. Det är ju också möjligt att Dreamboxen är såpass trasig att den inte får någon IP-adress över huvud taget.
    Mhm där ser man. Har lärt mig lite nytt om ipadresser idag alltså.

    Har provat med DreamUP 1.3.3.1 typ 100 gånger idag men utan lycka.

    Försökte få fram dreamboxens ip i routern men den dök inte upp där. Kunde se min Vaio när jag kopplade in den så tänkte då att boxens nätverkanslutning antagligen är körd.
    Men provade en sista grej, amatör som man är, men tänkte lika bra att prova. Ändrade antal ip adresser under DHCP server inställningarna från 254 till 10 så tänkte jag prova mig fram med dessa 10 olika ipadresser i DreamUP. Vet inte om det var detta som gjorde det men helt plötsligt så fungerar det att göra en backup utan problem! På samma ip som jag provat med hela tiden, alltså 192.168.0.3. Så nu har jag min backup och är skit nöjd

    Tack för all hjälp alla glada. Nu ska jag försöka flasha om boxen

  4. #14
    Ok, har helt klart tagit ut segern i förskott. Filen jag fick ut var skadad så är tillbaka på ruta 1. Tror jag ger upp den här skiten faktiskt. Får köpa ny box helt enkelt!

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Varför flashar du inte om den helt enkelt? skit i backup-en, den kanske är skadad. Flasha om med nollmodemskabel och PC, och lägg in alla inställningar igen, det tar inte så lång tid.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    en ny box saknar ju inställningar också

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    Varför flashar du inte om den helt enkelt? skit i backup-en, den kanske är skadad. Flasha om med nollmodemskabel och PC, och lägg in alla inställningar igen, det tar inte så lång tid.
    Men om jag köper ny box kan man ju välja en bättre Tycker denna fryser rätt ofta och antar det beror på värmeproblem. Som jag förstått det lider dom andra boxarna mindre av såna problem. Är rätt grinig på min nuvarande box bara för att det inte går som jag vill med backupen så den är inte värd en chans för tillfället. Ska prova senare i veckan å flasha om den, måste ladda lite för det ingreppet bara

  8. #18
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Kört OpenPLi på en DM500 och aldrig haft problem, från början körde jag Gemini, men bytte då det buggade något så kopiöst...
    Boxen var väldigt instabil.
    Men efter Image bytet så fungerade boxen klockrent.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  9. #19
    Sorry For English :-|

    I Had same prob on a DM500C But used a older version of DreamUP And it worked a treat

    \\S.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    67
    Tackad
    1 gånger
    Hade två stycken gamla DM500S som inte gick att flasha om med dreamup, oavsett version. Det var en trasig image som förhindrade OSet från att ladda korrekt.

    Det slutade med att jag anslöt via serieport och avbröt uppstarten. Där talade jag om för boxen att köra "console" över serieporten och därmed så kunde jag avbryta uppstarten. Mina kunskaper i linux var rätt skrala, men jag lyckades på något märkligt sätt enligt denna guide:
    http://www.football-eye.com/mivanov/.../dreambox.html

Liknande ämnen

  1. Dreambox 800 HD PVR trasig?
    Av PatricF i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 19:48
  2. Trasig dreambox?
    Av joei73 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 09:24
  3. Trasig Dreambox?
    Av Hugleik i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 09:53
  4. Trasig Dreambox
    Av matkoh i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 23:01
  5. Dreambox 500c
    Av elke i forum Com Hem
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2005-06-05, 12:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss